Linia Chabówka ? Nowy Sącz zostanie odratowana?

inforail
21.01.2016 12:54

Na liczącej 130 lat linii kolejowej biegnącej od Chabówki doNowego Sącza zostaną przeprowadzone niezbędne prace, aby mogły po niej jeździćturystyczne pociągi retro. PKP PLK przeznaczy na ten cel 1,2 mln zł. Pierwszeprzejazdy zapowiedziano w wakacje.

77-kilometrowy odcinek torów z Chabówki do Nowego Sącza wMałopolsce uznawany jest przez miłośników kolei za jedną z najbardziejmalowniczych tras kolejowych w Polsce. Stanowi fragment Galicyjskiej KoleiTranswersalnej zbudowanej 130 lat temu przez austriackie c.k. Koleje Państwowe.Na większości stacji zachowały się zabudowania stacyjne z okresu powstanialinii, a układ trasy stanowi wspaniały przykład robót inżynieryjnych. Trasaposiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowe łączy tereny o wyjątkowejatrakcyjności turystycznej; wykorzystywane jest obecnie do przejazdów pociągówretro.

Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik PKP PLK MirosławSiemieniec, spółka przeznaczy na poprawę stanu linii kolejowej 1,2 mln zł.Oszczędności uzyskane na przeprowadzonych już przetargach na roboty w tymroku pozwoliły PLK zaplanować środki na poprawę linii. To pozytywna odpowiedźna społeczne zainteresowanie linią – wskazywaną jako ważna dla regionutrasa” – zaznaczył.

Według rzecznika zaplanowane prace pozwolą na jazdę pociągówz prędkością 40 km/h na odcinakach Chabówka – Mszana Dolna oraz Marcinkowice -Nowy Sącz. Zapewniona będzie również bezpieczna jazda na pozostałychfragmentach trasy. „Prace zamierzamy realizować już na końcu zimy – tak,by pierwsze jazdy były możliwe na sezon wakacyjny” – zapowiedziałSiemieniec.

O utrzymanie linii kolejowej apelował Sejmik WojewództwaMałopolskiego, a także miłośnicy Beskidu Wyspowego, przez który ona przebiega.Samorządy i osoby prywatne skupione wokół akcji „Odkryj BeskidWyspowy” wystąpiły z apelem do władz PKP i PLK o natychmiastowezabezpieczenie pieniędzy na utrzymanie tego szlaku i stworzeniespecjalistycznego zespołu mogącego dokonać zarówno analizy stanu linii nr 104,jak i wskazania niezbędnych prac do zapewnienia jej przejezdności.

W działaniach na rzecz remontu linii nr 104 aktywnieuczestniczył też Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce, należący do PKP Cargo SA- największa tego typu placówka w Polsce. Maciej Panasiewicz, naczelnik SekcjiUtrzymania i Napraw Taboru w Chabówce poinformował PAP, że w zeszłym rokuskansen na tej trasie uruchomił ponad 110 kursów pociągów retro, w tym 83pociągi, które kursowały dwa razy dziennie we wszystkie wakacyjne soboty iniedziele pomiędzy Chabówką i Kasią Wielką. Z przejazdów skorzystało z nichponad 15 tys. pasażerów.

„Na ten rok mamy sprecyzowane plany. Chcemy kontynuowaćwakacyjne przewozy retro z Chabówki do Kasiny Wielkiej, a także przygotowaćspecjalną ofertę dla młodzieży, która przyjedzie do Małopolski na Światowe DniMłodzieży. Oprócz tego przygotowujemy się do projektu przejazdów retro, naktóry konkurs będzie ogłaszać Województwo Małopolskie” – zaznaczył dyrektor.

Zapowiedział, że skansen w Chabówce uznaje tę linię kolejowąza „swój matecznik” i po remoncie będzie ją w głównej mierzewykorzystywał do przejazdów pociągami retro.

Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, które wsezonie turystycznym we współpracy ze skansenem organizuje na tej trasieprzejazdy zabytkowymi składami oceniło, że dzięki naprawie infrastrukturyznacząco rozwinie ofertę przejazdów pociągów retro w Małopolsce, ze szczególnymuwzględnieniem tej historycznej trasy.

Zdaniem miłośników kolei linia nr 104 Chabówka – Nowy Sączmusi istnieć i funkcjonować, bo jest jedynym tak dobrze zachowanym odcinkiempowstałej w 1885 r. Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Jest też jednym znajbardziej perspektywicznych obszarów przemysłu czasu wolnego w Małopolsce imoże stać się atrakcją na skalę europejską. Zwracają oni też uwagę, że linia wciążpozostaje potencjalnym szlakiem komunikacji kolejowej o znaczeniu państwowym iawaryjną trasą w stosunku do linii Nowy Sącz – Tarnów. Jej modernizacja zostałaujęta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski.