LHS – uciążliwy sąsiad
inforail
26.07.2011 20:53
LHS – uciążliwy sąsiad
Mieszkańcy centrum Olkusza nie maja łatwego życia. Zaledwie kilkanaście metrów od ich nieruchomości przebiega tor PKP LHS, po którym codziennie przejeżdżają wielotonowe wagony wypełnione m.in. rudą. Pewnym rozwiązaniem byłby montaż ekranów akustycznych. LHS jednak nie chce postawić urządzeń zabezpieczających przed hałasem tłumacząc się m.in. wysokimi kosztami budowy ekranów.
–Od lat mieszkańcy osiedli Śródmieście i Centrum położonych w Olkuszu zabiegają
o budowę ekranów akustycznych wzdłuż linii kolejowej szerokotorowej należącej do spółki PKP LHS w m. Olkusz. Dotychczas PKP LHS wykonał jedynie na olkuskim odcinku tory w technologii bezstykowej. Jednak zakres prac w zupełności nie satysfakcjonuje mieszkańców, których domy są położone w bardzo bliskiej odległości od torów, tj. nawet 20 metrów –twierdzi poseł Jacek Osuch, który złożył w tej sprawie interpelacje w Ministerstwie Infrastruktury.
o budowę ekranów akustycznych wzdłuż linii kolejowej szerokotorowej należącej do spółki PKP LHS w m. Olkusz. Dotychczas PKP LHS wykonał jedynie na olkuskim odcinku tory w technologii bezstykowej. Jednak zakres prac w zupełności nie satysfakcjonuje mieszkańców, których domy są położone w bardzo bliskiej odległości od torów, tj. nawet 20 metrów –twierdzi poseł Jacek Osuch, który złożył w tej sprawie interpelacje w Ministerstwie Infrastruktury.
– Szczególne utrudnienia występują w porze nocnej, kiedy to mieszkańcy – w tym małe dzieci i osoby starsze – są narażone na niezwykle uciążliwy hałas. Tymczasem wielotonowe pociągi towarowe, co kilka godzin przejeżdżając nieopodal ich zabudowań, doprowadzają do uszkodzeń budynków. Mieszkańcy skarżą się że na ścianach pojawiają się sporej wielkości pęknięcia –argumentuje poseł PiS.
Jak dodaje spółka PKP LHS zwiększyła liczbę pociągów kursujących na ww. linii, a w daleko idących planach pojawiają się koncepcje dobudowy drugiego toru. Stąd, zdaniem posła Osucha, już teraz konieczne staje się zamontowanie urządzeń i podjęcie działań, które będą chroniły mieszkańców przed nadmiernym i szkodliwym dla zdrowia hałasem.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało posła Osucha, że spółka PKP LHS problem zna… ale problemem są m.in. pieniądze. –Sprawa uciążliwości dla otoczenia kursowania pociągów po linii kolejowej 65 zarządzanej przez spółkę PKP LHS Sp.z o.o. jest przedmiotem ciągłego poszukiwania sposobu ograniczenia emisji pochodzącego od przejeżdżających pociągów – deklaruje w odpowiedzi na interpelacje minister Cezary Grabarczyk. –Jednocześnie z informacji przekazanych przez PKP SA. w ramach sprawowanego nad PKP LHS nadzoru właścicielskiego wynika, że budowa ekranów akustycznych w Olkuszu, na długości 1.8 km, ze względu na koszt wykonania 1 m2 ekranu akustycznego, wynoszący, w zależności od natężenia hałasu i miejsca ustawienia, od 254 zł do 1190, musi zostać poprzedzona wcześniejszymi naprawami torów, przejazdów oraz wymiana szyn i podkładów kolejowych. Wykonanie powyższych napraw pozwoli na przeprowadzenie pomiaru hałasu i w przypadku przekroczenia norm, umożliwi przygotowanie projektu i budowę ekranów akustycznych przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów tej budowy –stwierdził minister Grabarczyk.
Na razie mieszkańcom musi wystarczyć zabudowa nowych podkładek gumowych pod podkładkę stalową w rejonie Olkusza. Ma to przynieść ograniczenie emitowanego hałasu. Z pisma Ministra Grabarczyka wynika, że w lipcu PKP LHS miał przeprowadzić pomiary hałasu. Mają one zostać powtórzone w sierpniu po zamontowaniu wspomnianych gumowych podkładek. Mieszkańcy ulic Dąbrowskiego, Na Skarpie, Łukasińskiego, Pakuski i Gęsiej z odpowiedzi ministra nie są zadowoleni. –Gdy przejeżdża „pociąg ruski”to w kuchennych szafkach brzęczą szklanki. Na ścianach pojawiły się głębokie pęknięcia. Tu nie da się normalnie żyć. Mój dom jest położony niecałe 20 metrów od toru LHS –mówi zdenerwowany mieszkaniec ul. Dąbrowskiego.
Przypomnijmy, że w październiku 2006 r. w Olkuszu badania hałasu przy torze LHS wykazały przekroczenie norm. Zanotowano tam poziom od 55,00 do 58,1 decybeli. W piśmie do posła Jacka Osucha, które wpłynęło do jego biura w piątek 22 lipca, prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb przedstawił najświeższe wyniki pomiarów, które wykonano 12 lipca 2011 r. Wynika z nich, że w okolicy jest ciszej niż 5 lat temu. –Przeprowadzone badania hałasu wskazują, że poziom dopuszczalny w porze dziennej zachowuje swoją wartość w granicach dopuszczalnych, natomiast dokonany pomiar hałasu w godzinach nocnych wykazał przekroczenie o 2 db –stwierdził Prezes Tracichleb. Kolejne badanie zostanie wykonane po 5 sierpnia br. Od jego wyników zależy, czy PKP LHS będzie w swoich planach zakładał budowę ekranów akustycznych.
Zdaniem mieszkańców ekrany powinny powstać niezależnie od wyników ostatecznych pomiarów. –Kto chciałby przez całe życie słuchać przejeżdżającego pod domem „Gagarina”–pytają zdesperowani mieszkańcy. Rzeczywiście, gdy stare i ciężkie lokomotywy spalinowe „ST 44”zwane „Gagarinani”przejeżdżają przez Olkusz, całe budynki drżą. Tak jest od ponad 30 lat.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024