Leszno straci na Pendolino
inforail
14.11.2014 13:57
Leszno straci na Pendolino
Likwidacja bezpośrednich połączeń kolejowych EIC „Fredro”i EIC „Panorama”obsługujących relację Wrocław –Warszawa przez Leszno i Poznań, wynika z uruchomienia w rozkładzie jazdy 2014/2015 pociągów kategorii EIC Premium trasą przez Centralną Magistralę Kolejową i Opole –twierdzi Zbigniew Klepacki – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Nowa trasa pozwoli osiągnąć czas przejazdu w relacji Warszawa –Wrocław na poziomie ok. 3 godzin 40 minut. Będzie to czas o około godzinę krótszy niż podróż obecną trasą przez Poznań i Leszno oraz o około 1,5 godziny krótszy niż trasą przez Katowice i Kędzierzyn-Koźle. Biorąc powyższe pod uwagę, pozostawienie pociągów EIC relacji Warszawa –Wrocław –Warszawa kursujących trasą przez Poznań i Katowice nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego, gdyż podróżni do i z Wrocławia skorzystają z połączeń szybszych. Będzie to skutkowało spadkiem liczby pasażerów na końcowych odcinkach, tj. Poznań –Wrocław i Katowice –Wrocław. Należy mieć na uwadze, że pociągi EIC są pociągami komercyjnymi, uruchamianymi na ryzyko handlowe spółki PKP Intercity SA. Z tego powodu jednym z najważniejszych wyznaczników zasadności ich kursowania w danych relacjach sąwzględy ekonomiczne. Pociągi te nie są dotowane przez budżet państwa, zaś spółka PKP Intercity SA nie może uruchamiać połączeń, które przynoszą straty. Przygotowując ofertę przewozową w nowym rozkładzie jazdy 2014/2015 spółka PKP Intercity SA uwzględniła potencjał przewozowy Leszna oraz okolicznych miejscowości, które nie są objęte siecią kolejową i zaplanowała zatrzymywanie 10 par pociągów kategorii TLK jadących w kierunku do/z Poznania. Rozkład jazdy został ułożony w taki sposób, aby zapewnić mieszkańcom Leszna dogodne przesiadki na pociągi kategorii TLK i EIC jadące z Poznania w kierunku Warszawy.
Na problem ten uwagę zwrócił Poseł Tadeusz Tomaszewski, który zauważył, że to już likwidacja kolejnych bezpośrednich połączeń Leszna z Warszawą. W poprzednich latach zlikwidowano bowiem EIC ˝Słowacki˝ i EIC ˝Odra˝. To zdaniem posła oznacza dalszą degradację tego miasta jako byłej stolicy województwa. Z połączeń EIC ˝Fredro˝ i ˝Panorama˝ do Warszawy korzystają codziennie nie tylko dziesiątki mieszkańców regionu leszczyńskiego, lecz także mieszkańcy województwa dolnośląskiego (powiatów głogowskiego i górowskiego) czy również lubuskiego (powiat wschowski). Likwidacja tego połączenia oznacza nie tylko wydłużenie czasu jazdy pasażerów z tego rejonu do Warszawy, lecz także podwyższenie kosztów podróży. Pasażerowie zmuszeni będą kupować bilety na ranny pociąg do Poznania bądź do Wrocławia w spółce Przewozy Regionalne (w tych godzinach nie kursują pociągi TLK), co zwiększy koszty podróży.
Na podstawie materiałów Sejmu RP
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024