Leszno na kolejowej bocznicy?

inforail
23.01.2017 09:13

Wielu mieszkańców nietylko miasta Leszno, ale też okolicznych gmin i powiatów podnosiło problemkomunikacyjny ? twierdzi poseł Jan Mosiński.

Powstał on w roku 2014 z chwilą uruchomienia połączeńkategorii EIP na trasie Wrocław – Warszawa. Tym samym połączenie to poprowadzonepo Centralnej Magistrali Kolejowej odcięło mieszkańców Leszna, jak imieszkańców subregionu dolnośląsko-wielkopolsko-lubuskiego, od bezpośredniegopołączenia kolejowego ze stolicą Polski.

Utrudnienia spowodowane budową drogi ekspresowej S5 niestetynie są rekompensowane przez transport publiczny, finansowany z budżetu państwa,do którego zaliczany jest przewoźnik PKP Intercity. W obowiązującym rozkładziejazdy, który wszedł w życie 11 grudnia br., mieszkańcy nie mają dogodnegopołączenia kolejowego (bezpośredniego lub przesiadkowego) m.in. do Warszawy.

Oferowane połączenia nie spełniają oczekiwań mieszkańców,gdyż korzystanie z nich wiąże się z długim oczekiwaniem na przesiadkę wPoznaniu bądź koniecznością wybierania kilku przewoźników, co ewidentniepodnosi koszty podróży i wydłuża ich czas. Poseł zauważa też, że wielumieszkańców zwracało uwagę, iż PKP na trasie Poznań – Warszawa promujepołączenia komercyjne kategorii EIC oraz pociągi międzynarodowe z Berlina doWarszawy przez Poznań. Problemem jest to, że pociągi międzynarodowe nie sąobjęte promocjami biletowymi (SuperPromo), natomiast pociągi EIC są pociągamidrogimi, na które nie zawsze stać mieszkańców Polski powiatowej.

Faktem jest, że trasa Leszno – Poznań ma stosunkowo dobrzerozwiniętą siatkę połączeń kolejowych, ale jednocześnie trzeba zauważyć, żedostęp do rozwiniętej siatki połączeń dla mieszkańców Wielkopolski, DolnegoŚląska i Ziemi Lubuskiej zapewniających przejazd do i ze stolicy kraju jestuwarunkowany nie tylko poprzez ilość pociągów na trasie Leszno – Poznań. Posełstwierdza, że równie istotne jest zapewnienie odpowiedniego komfortu połączeń wsamym Poznaniu, polegających na: zachowaniu odpowiedniego czasu na przesiadkęprzy uwzględnieniu topografii peronowej na stacji Poznań Główny, oczekiwaniapociągu PKP Intercity na pociąg Przewozów Regionalnych doznający opóźnieniaoraz kosztów podróży wynikających z konieczności zakupu dwóch biletów naróżnych przewoźników. Dlatego zasadne byłoby uruchomienie połączeniaekonomicznego na trasie Wrocław – Leszno – Warszawa, tym bardziej że dodatkowepotoki pasażerskie na odcinku Wrocław – Rawicz – Leszno – Kościan – Poznań i wrelacji powrotnej będą generowane przez mieszkańców trzech wspomnianychregionów.

Problemu nie rozwiązuje, a raczej jeszcze bardziejkomplikuje utworzenie Poznańskiej Kolei Aglomeracyjnej ze stacją graniczną wCzempiniu, ewentualnie w Kościanie. Rodzi to uzasadnione niepokoje, że jejuruchomienie ograniczy w znacznym stopniu ruch pociągów Przewozów Regionalnychna odcinku Leszno – Poznań i, co za tym idzie, wykluczy z tańszej komunikacjikolejowej mieszkańców Leszna, powiatu leszczyńskiego i powiatów ościennych.

Dlatego zasadne byłoby wpisanie miasta Leszna w planyrozwoju sieci kolei aglomeracyjnej, tak aby z chwilą jej powstania swoimzasięgiem objęła miasto Leszno, a co za tym idzie także mieszkańców powiatuleszczyńskiego, aglomeracji leszczyńskiej i powiatów ościennych, dla którychstacja w Lesznie jest naturalnym węzłem przesiadkowym.

W związku z powyższym poseł Mosiński pyta MinistraInfrastruktury i Budownictwa czy możliwe jest wprowadzenie udogodnień wkorzystaniu z przewozów PKP dla mieszkańców Leszna i powiatów ościennych, takaby mogli korzystać z połączenia kolejowego na trasie Wrocław – Leszno -Warszawa oraz czy istnieje perspektywa wpisania miasta Leszna w plany rozwojusieci aglomeracyjnej?