Leonkiewicz: Sytuacja taborowa PKP Intercity jest dobra
O taborze PKP Intercity i nie tylko rozmawiamy z Prezesemprzewoźnika ? Jackiem Leonkiewiczem.
Karol Wach(InfoRail.pl): Jaka jest sytuacja taborowa PKP Intercity?
Jacek Leonkiewicz (Prezes PKP Intercity): Dobra.
To skąd te uwagi UTK?
Komunikaty medialne najczęściej odnoszą się do kontroli,które odbyły się kilka tygodni, a nawet miesięcy wcześniej. Wagony wracają doruchu zwykle po kilkudziesięciu godzinach, bo usterki są zazwyczaj drobne. Nadłużej wyłączamy tylko te wagony, które mają poważniejsze awarie. Nie są tojednak kwestie mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pasażerów. Poza tym tosporadyczne przypadki. Zazwyczaj w momencie opublikowania komunikatu wagon,którego on dotyczy, przejechał już kolejne tysiące kilometrów. Niektórekomunikaty są także nieprecyzyjne. Jeżeli chodzi o TLK ?Wydmy? pojawiły sięinformacje, że wagony wyjechały w trasę bez ważnych świadectw dopuszczenia doeksploatacji. Nie ma takiej możliwości, żebyśmy wypuścili w trasę wagon beztego dokumentu. Od ręki naprawiliśmy też wszystkie cewki w drzwiach. Naszczęście UTK szybko włącza nam wagony do ruchu.
Trzeba sobie odpowiedzieć także na pytanie, jakimikryteriami oceniamy czy spółka ma wystarczającą ilość taboru. My mierzymy to m.in.liczbą przepełnień. W tym roku przepełnienia spadły o 50%, przy mniejszymilostanie taboru, a jednocześnie przewieźliśmy 2,5 mln pasażerów więcej.
To, nad czym jeszcze pracujemy to terminowość przeglądów nawarsztatach. Kiedyś lokomotywa potrafiła stać nawet tydzień, teraz przeglądy P1robimy nawet w 2,5 godziny. Staramy się to jeszcze lepiej zorganizować ?usprawnić.
Ale jednak w tym rokupojawiły się posiłki z Czech?
Tak. Wszystko zależy od okoliczności. W przyszłym roku odbędąsię Światowe Dni Młodzieży ? to miliony pasażerów do przewiezienia. Czy wzwiązku z tym, że będziemy potrzebowali dodatkowych wagonów do obsługi tychpołączeń, mamy je kupić? Nie ma to większego sensu ? zdecydowanie lepiej jest jewypożyczyć na okres wzmożonej pracy.
Czyli wynajem taborubędzie tym kierunkiem, w który wybierze PKP Intercity?
Podstawową flotę do obsługi rozkładu jazdy musimy posiadaćna własność, jednak wynajem taboru w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiegobędzie na pewno funkcjonować.
Błędne koło?
Na rynku działa wiele spółek oferujących wynajem taboru,zresztą my też wynajmujemy np. nasze lokomotywy do celów komercyjnych. Obserwujemyteż to, co robią inni. Światowych Dni Młodzieży nie obsłużymy sami. Tu trzebabędzie współdziałania wszystkich przewoźników, także autobusowych czysamolotowych. To będą milionowe potoki pasażerskie.
70% zmodernizowanegoi nowego taboru na koniec roku ? to założenie cały czas jest realne?
Tak, choć należy pamiętać, że PKP Intercity jest klientem, adostarczenie nowego taboru to zadanie producentów.
Co z Dartami?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Produkcja trwa.
Co się stanie jeśliPESA nie zdąży do końca roku?
Będzie miała problem, aczkolwiek nie zakładamy w tej chwilitakiego scenariusza.
A PKP Intercity będąmiały problem?
Dużo mniejszy.
Czyli przewoźniksobie poradzi?
Z Pendolino też tak było, że na początku jeździło 9 pociągówz 20 zamówionych, a nie zlikwidowaliśmy żadnego połączenia. Już wtedy pojawiłosię nieuzasadnione hasło, że PKP Intercity nie ma taboru. Na tory muszą wyjechaćpociągi w pełni sprawdzone, bezpieczne dla pasażerów i tym się będziemy przedewszystkim kierować. Nasi komisarze odbiorczy są cały czas w PESIE i na bieżącoinformują nas o zaawansowaniu prac. Pamiętajmy jednak, że za przygotowaniepojazdów oraz ich homologację odpowiada nasz partner.
Czy problem jesttylko z Dartami?
Ja bym nie mówił o problemie. Gamy jeżdżą, czasem defektują,ale to choroby wieku dziecięcego. I Darty i Flirty planujemy wdrażać bardzoostrożnie, nie zakładamy, że będziemy jeździć od grudnia wszystkimi pociągami.Mamy zarezerwowany konwencjonalny tabor, żeby obsłużyć wszystkie połączenia.Nie ma możliwości, żebyśmy odebrali pociągi, co do których pojawią sięzastrzeżenia związane z jakimikolwiek parametrami ?klienckimi? lub np. bezpieczeństwa. Nie odpuszczamy, musimy dostaćtakie składy, jakie zamówiliśmy. Co innego usterki. Na pewno będą się pojawiać? dlatego poza pociągami kontrakt gwarantuje serwisowanie. Będziemy reagować nabieżąco.
Może warto wyciągnąćz krzaków ?Edyty??
To jest tabor, który ciężko jest dopasować do specyfikinaszej działalności.
Czy zatem PKPIntercity pozbędzie się tego taboru?
Nie wykluczamy takiej alternatywy. To tabor aglomeracyjny. Możliwe, że z niegozrezygnujemy.
„