LEO Express z zielonym światłem na trasie Praga – Medyka

inforail
20.11.2019 12:15

Od 11 grudnia 2019 r.Leo Express może jeździć przez Polskę między Pragą a granicą polsko-ukraińską.Decyzja o otwartym dostępie upoważnia przewoźnika do wykonywania codziennieczterech kursów i obowiązywać będzie przez 5 kolejnych lat – poinformował UTK.

Prezes UTK decyzją z dnia 15 listopada 2019 r. przyznałczeskiemu przewoźnikowi Leo Express Global a.s. otwarty dostęp dla pasażerskichprzewozów kolejowych na odcinku przebiegającym przez terytoriumRzeczypospolitej Polskiej dla trasy międzynarodowej Praha hl. n. – Medyka – granicapaństwa i w relacji powrotnej.

Zgodnie z wnioskiem, na podstawie wydanej przez Prezesa UTKdecyzji przewoźnik będzie uprawniony do uruchomienia codziennie 4 par pociągówna dobę. Przewidywane stacje zatrzymań pociągów przewoźnika na terytoriumRzeczypospolitej Polskiej to: Zebrzydowice, Pszczyna, Tychy, Katowice Ligota,Katowice, Mysłowice, Jaworzno Szczakowa, Trzebinia, Krzeszowice, Kraków Główny,Bochnia, Tarnów, Dębica, Rzeszów Główny, Przeworsk, Przemyśl Główny orazMedyka.

Otwarty dostęp został przyznany zgodnie z wnioskiemprzewoźnika na okres od 11 grudnia 2019 r. do 10 grudnia 2024 r. W tokupostępowania administracyjnego do Prezesa UTK wpłynęły wnioski innychprzewoźników kolejowych o badanie równowagi ekonomicznej zawartych umów oświadczenie usług publicznych w zakresie pasażerskich przewozów kolejowych.Przeprowadzone badanie wykazało jednak, że uruchomienie nowych połączeńproponowanych przez Leo Express nie zagrozi równowadze ekonomicznej tych umów.

Decyzja zawiera szereg klauzul, które mają gwarantować, żeprzyznane prawo do wykonywania przewozów realizowane będzie zgodnie zinformacjami przedstawionymi we wniosku przewoźnika, a jednocześnie nie będziezagrażać funkcjonowaniu przewozów wykonywanych na podstawie zawartych umów oświadczenie usług publicznych.

W decyzji wskazano, że połączenia, które planuje uruchomićLeo Express, mają być uzupełnieniem oferty przewozowej zapewnianej przezorganizatorów publicznego transportu zbiorowego. Nie mogą one ograniczać lubblokować możliwości uruchamiania pociągów ważnych z punktu widzenia interesuspołeczno-gospodarczego kraju. W decyzji zawarta została również klauzula,zgodnie z którą przewoźnik powinien wykonywać połączenia w ramach otwartegodostępu w częstotliwości i pełnej relacji, którą sam wskazał we wniosku.Odstępstwo od tej reguły jest możliwe jedynie wówczas, gdy przyczyną brakumożliwości realizacji otwartego dostępu we wnioskowanym zakresie będąokoliczności niezależne od przewoźnika.