LEO Express z zielonym światłem aż do Terespola
Leo Express Globalmoże jeździć przez Polskę między Pragą a granicą polsko-białoruską. Decyzja z13 grudnia 2019 r. o otwartym dostępie upoważnia przewoźnika do wykonywaniacodziennie czterech kursów i obowiązywać będzie przez 5 kolejnych lat.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał czeskiemuprzewoźnikowi kolejowemu Leo Express Global a.s otwarty dostęp dla pasażerskichprzewozów kolejowych na odcinku przebiegającym przez terytoriumRzeczypospolitej Polskiej dla trasy Praha hl. n. – Terespol – granica państwa iw relacji powrotnej.
Przewoźnik jest uprawniony do uruchomiania codziennie 4 parpociągów. Leo Express Global wnioskowało oraz otrzymało możliwość zatrzymywaniasię na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na następujących stacjachpasażerskich: Zebrzydowice, Pszczyna, Tychy, Katowice Ligota, Katowice,Sosnowiec Główny, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Włoszczowa Północ, OpocznoPołudnie, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, MińskMazowiecki, Siedlce, Łuków oraz Terespol. Otwarty dostęp został przyznanyzgodnie z wnioskiem przewoźnika do 10 grudnia 2024 r.
Wnioski o badanie równości ekonomicznej zostały złożoneprzez PKP Intercity, Ministra Infrastruktury oraz przez Przewozy Regionalne.Ponadto Koleje Mazowieckie, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, PKP PLKoraz marszałek województwa mazowieckiego nadesłali swoje stanowiska dotyczącenowego połączenia. Analiza przeprowadzona przez Prezesa UTK pozwoliła ustalić,że nowe połączenia pasażerskie Leo Express powinny stanowić uzupełnienie ofertyprzewozowej na obszarze województw: śląskiego, świętokrzyskiego, łódzkiego,mazowieckiego oraz lubelskiego. Nowa usługa Leo Express Global powinna przedewszystkim stanowić odpowiedź na dotychczas niezaspokojone potrzeby podróżnych,w szczególności w zakresie przejazdów na terytorium innego państwa. W przypadkuprac modernizacyjnych i remontowych powodujących zmniejszenie zdolnościprzepustowej kursowanie pociągów Leo Express Global nie może zakłócićkursowania pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczegokraju.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewoźnik powinien wykonywać połączenia w częstotliwości ipełnej relacji, którą sam wskazał we wniosku. Odstępstwo od tej reguły jestmożliwe jedynie wówczas, gdy przyczyną braku możliwości realizacji otwartegodostępu będą okoliczności niezależne od przewoźnika.
„