Łatwiejsza budowa tuneli kolejowych i opieka nad zabytkami
Sejm znowelizowałustawę o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego”Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawę o transporcie kolejowym.Zmiany w przepisach mają usprawnić budowę tuneli kolejowych i poprawić opiekęnad zabytkami kolejnictwa.
Za przyjęciem noweli głosowało 429 posłów, przeciwny byłjeden poseł. Od głosu nikt się nie wstrzymał.
Pierwsza ze zmian dotyczy ułatwień w prowadzeniu inwestycjizwiązanych z budową tuneli kolejowych. Nie trzeba będzie wywłaszczaćwłaścicieli nieruchomości znajdujących się nad tunelem. Druga – uregulowańdotyczących kolei historycznych i uproszczeń w tym zakresie. Wprowadzonezostały zapisy dotyczące definicji pojazdu turystycznego i pojazduhistorycznego, których do tej pory nie było w prawodawstwie oraz ułatwiającedopuszczenie do eksploatacji tego typu pojazdów.
Zmiany mają też umożliwić nieodpłatne przekazywanie mieniakolejowego jednostkom samorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym.Trafić ma do nich majątek kolejek wąskotorowych i turystycznych.
Projekt wprowadza też nowe rodzaje wsparcia dlafunkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatneprzekazywanie przez PKP zbędnego mienia ruchomego i materiałów pozostałych poremontach i modernizacji infrastruktury kolejowej na rzecz organizacjipozarządowych działających w tym obszarze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwanie zabytkówtechniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogłypozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie nawarunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie.
Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie równieżzarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność irozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.
„