La Rochelle: Alstom zaprezentował skład AGV osiągający 360km/h
We wtorek 5 lutego 2008 Alstom dokonał prezentacji pierwszego składu AGV, który wyraźnie różni się stylistycznie od prototypowego pojazdu. Pociągi AGV stanowią czwartą generację pociągów dużej prędkości produkowanych przez Alstom. Największą różnicą w stosunku do poprzednich jest zastosowanie rozłożonego napędu, gdzie aparatura elektryczna została umieszczona pod podłogą zespołu, który jest jednopoziomowy. Jednak nadal pozostały wózki systemu Jacobsa między wagonami, które są charakterystyczne dla wcześniejszych generacji. Alstom pokładał duże nadzieje w zespołach AGV, jednak największy prysznic dla nowej technologii przyniosło zamówienie przez SNCF kolejnych składów TGV Duplex, które mają większą pojemność. Dopiero kontrakt z prywatnym włoskim przewoźnikiem NTV na 25 zespołów drgnął projekt naprzód. Zespoły AGV mają się cechować większą ekonomią, oraz większą prędkością maksymalną, wynoszącą 360 km/h. Zainteresowanie zespołami AGV wykazują już koleje Niemieckie, które potrzebują dodatkowych 15 zespołów do obsługi pociągów ICE do Francji, Belgii oraz Holandii. Zespoły AGV mogą również znaleźć odbiorców w Wielkiej Brytanii oraz przez Eurostar, gdzie wąska skrajnia wymusza stosowanie składów jednopokładowych. Podczas oficjalnej prezentacji pierwszego zespołu AGV wziął udział również Prezydent Francji Nicolas Sarkozy. Dzięki zastosowaniu w AGV wózków Jacobsa znacznie wzrasta komfort podróży zespołem, ponieważ rozwiązanie to zmniejsza boczne ruchy pociągu. Rozwiązanie to zapewnia również wyższy poziom bezpieczeństwa w czasie wypadku. Dzięki rozłożeniu napędu i rozlokowaniu go pod podłogą uzyskuje się więcej miejsca dla pasażerów, jak również zwiększa się przyspieszenie zespołu wraz ze zmniejszeniem konsumpcji energii elektrycznej (wg danych Alstom o 15%). Wzrasta również sprawność hamowania rekuperacyjnego (odzyskowego). Pociąg jest konstruowany jako modułowy i umożliwia zestawienia od 7 do 14 wagonów, które zaoferują miejsca siedzące dla 250 do 650 pasażerów. Ostateczny montaż odbywać się będzie w La Rochelle, jednak w produkcję zaangażowane jest więcej zakładów. Są to z Francji: La Rochelle, Ornans, Tarbes, Le Creusot, Villeurbanne, Reichshoffen oraz z Włoch: Bologna oraz Savigliano. Niektóre elementy zespołu AGV zostały już przetestowane podczas zeszłorocznego bicia rekordu prędkości, kiedy w dniu 3 kwietnia 2007 osiągnięto 574,8 km/h. Pociąg AGV został opracowany w całości przez pracowników Alstom za własne środki finansowe koncernu. Produkcja seryjnych zespołów AGV dla NTV rozpocznie się w połowie 2008 roku.
Źródło: Komunikat prasowy Alstom