Kujawsko-Pomorskie: Trwa rewitalizacja linii Toruń-Bydgoszcz

inforail
20.03.2013 12:01
Rewitalizacja linii kolejowej, prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. między Toruniem a Bydgoszczą, pozwoli skrócić czas podróży pociągów o ponad jedną czwartą.
 
Tylko dwa i pół miesiąca zajęły prace na 18-kilometrowym odcinku pomiędzy Solcem Kujawskim, a Cierpicami. Już na początku stycznia przywrócono tam ruch pociągów, które kursują obecnie z prędkością 120 km/h. Tak szybki postęp prac był możliwy dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych, energooszczędnych i wysoko wydajnych maszyn torowych: przy rewitalizacji linii pracuje między innymi pociąg do potokowego układania nawierzchni –tak zwany kombajn PUN.
W ramach inwestycji wykonano już roboty na długości 19,6 km toru tj. na odcinku Cierpice – Solec Kujawski i na stacji Toruń. Od lutego 2013 wykonawca rozpoczął prace na placu budowy na długości około 16,4 km toru (między Solcem Kujawskim a stacją Bydgoszcz Wschód;na stacji Solec Kujawski i na stacji Toruń Główny na kolejnych trzech torach).
Rewitalizacja linii Toruń-BydgoszczRewitalizacja linii Toruń-BydgoszczRewitalizacja linii Toruń-BydgoszczRewitalizacja linii Toruń-Bydgoszczrewitalizacja linii Toruń-Bydgoszcz
 
Na szlaku Solec Kujawski –Bydgoszcz Łęgnowo zostały wykonane prace przygotowawcze do budowy tzw. warstwy ochronnej podtorza. Rozebrana została nawierzchnia torowa, czyli szyny, podkłady wraz podsypką tłuczniową, oraz przygotowane zostało podtorze. W tym miejscu, zostanie wbudowana warstwa ochronna (w chwili obecnej gromadzony jest materiał na placu budowy), a następnie zmontowany zostanie nowy tor. Następnie na tor wjedzie podbijarka torowa celem zagęszczenia podsypki tłuczniowej, oraz zgrzewarka łącząca odcinki szyn w jedną całość. Podobne roboty zostaną wykonane w torach na stacji Solec Kujawski. Na odcinku Bydgoszcz Łęgnowo –Bydgoszcz Wschód oraz w torach stacji Toruń Główny, wymienione zostały szyny i podkłady na nowe, po zakończeniu oczyszczania tłucznia, następnie zgrzaniu szyn, oraz podbiciu i stabilizacji tory będą mogły zostać przekazane do eksploatacji.
 
Stan infrastruktury kolejowej przed remontem wymuszał ograniczenie prędkości pociągów
na niektórych odcinkach tej linii nawet do 20 km/h. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą przemierzać całą trasę z prędkością 120 km/h, a czas podróży skróci się z 60 do 43 minut dla najszybszych pociągów.
Planowany całkowity koszt prac na trasie Toruń –Bydgoszcz wyniesie 225 985 848,73 PLN.
Dzięki podpisanej w styczniu br. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowie z CUPT, projekt otrzymał dofinansowanie ze środków unijnego Funduszu Spójności w wysokości 147 354 791,84 PLN. Inwestycja zakończy się w 2014 roku.                                                                                       
Prace rewitalizacyjne na odcinku Toruń –Bydgoszcz, są ściśle związane z samorządowym projektem stworzenia kolei metropolitalnej BiT –City, która stać się ma sercem zintegrowanego systemu transportowego w aglomeracji bydgosko-toruńskiej.
Rewitalizacja jest prowadzona w ramach projektu POIiŚ 7.1 –45 „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 18 Kutno –Piła na odcinku Toruń –Bydgoszcz”