Kujawsko – Pomorskie: Raport nt dworców
Województwo Kujawsko-Pomorskie jest partnerem transnarodowego projektu „INTER-Regio-Rail – redukcja barier w dostępie do transportu kolejowego poprzez rozwój i odnowę regionalnych dworców kolejowych oraz innych miejsc dostępu do lokalnego ruchu kolejowego”. Celem przed-sięwzięcia jest podniesienie atrakcyjności lokalnego transportu szynowego, wzrost liczby przewo-zów pasażerskich i liczby osób korzystających z dworców oraz zachowanie i rozbudowa regionalnej infrastruktury kolejowej.
Projekt finansowany jest w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze środków programu operacyjnego Europa Środkowa. Województwo kujawsko-pomorskie ma zapewnione finansowanie na realizację przedsięwzięcia w wysokości 85 procent kosztów.
Pierwsza część projektu zakłada analizę istniejących uwarunkowań technicznych i prawnych dwor-ców kolejowych oraz istniejących powiązań stacji z pozostałymi gałęziami transportu. W tym celu samorząd województwa ogłosił przetarg na opracowanie analizy stanu dworców i przystanków ko-lejowych na terenie regionu. Dokument ten będzie stanowić kompendium wiedzy o komunikacji kolejowej w województwie jak również posłuży do opracowania regionalnego planu rozwoju stacji.
W ciągu pół roku od podpisania umowy z wykonawcą powstanie kompleksowe opracowanie zawie-rające pełny spis infrastruktury, przegląd planów inwestycyjnych, badanie strumienia podróżnych, analizę potencjału demograficznego, przegląd polityk zagospodarowania przestrzennego, a także analizę konkurencyjności, potencjału turystycznego i własności oraz propozycje adaptacji dworców i sugerowane lokalizacje nowych przystanków.
Ponadto dokument umożliwi określenie minimalnych standardów dla każdego z obiektów, nakreśli ramy współpracy z właścicielami budynków, przewoźnikami i samorządami lokalnymi co do przy-szłości dworców i terenów wokół nich między innymi poprzez stworzenie zintegrowanych węzłów transportowych. Co ważne, dokument będzie obejmował zagadnienie komunikacji kolejowej bardzo szeroko, między innymi dzięki analizie stacji i przystanków na liniach z zawieszonym ruchem pasażerskim.
INTER-Regio-Rail jest tak zwanym projektem miękkim, czyli obejmującym szereg zagadnień na-stawionych na podniesienie świadomości pasażerów, przewoźników, a przede wszystkim władz na temat problemów z którymi borykają się regionalne przewozy kolejowe. Stąd też dużą wagę po-święca się na działania lobbingowe na rzecz poprawy dostępności transportu szynowego. Woje-wództwo wspólnie z zagranicznymi partnerami między innymi z Niemiec, Czech i Włoch na regu-larnych spotkaniach stara się opracowywać wspólne stanowiska co do transportu kolejowego, które są kierowane do władz krajowych, a przede wszystkim do Komisji Europejskiej i Parlamentu Euro-pejskiego