Kujawsko-pomorskie będzie wymieniać pociągi spalinowe na wodorowe

inforail
25.11.2022 13:45

Zakupione przez samorząd województwa w bydgoskiej Pesie nowe elektryczne zespoły trakcyjne, z klimatyzacją i 150 miejscami siedzącymi każdy, od dziś (25 listopada) kursują już po torach w regionie.

Jak podaje Urząd Marszałkowski wkrótce rozpoczną się przygotowania do wymiany pociągów spalinowych na zasilane energią wodorową.

Ezt-y na trasie

W przejeździe inauguracyjnym na trasie Toruń – Jabłonowo Pomorskie uczestniczyli marszałek Piotr Całbecki, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski i członek zarządu województwa Aneta Jędrzejewska.

- Konsekwentnie unowocześniamy tabor kolejowy, obecny zakup to etap na drodze do tego, żeby wszystkie pociągi na torach w naszym regionie utrzymane były w takim standardzie, jak te, które właśnie zakupiliśmy, zarówno na trasach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. A jeśli o tych ostatnich mowa: w najbliższym czasie rozpoczniemy przygotowania do wymiany wszystkich pociągów spalinowych na składy zasilane energią wodorową. Będzie to prawdziwa rewolucja. Cieszę się, że współpracujemy w tym zakresie z Pesą, która jest polskim liderem w dziedzinie tej technologii. Wiele wskazuje na to, że będziemy pierwszym województwem, które wprowadzi skład zasilany wodorem do obsługi regularnych połączeń – mówił dziś na dworcu Toruniu marszałek Piotr Całbecki.   

Nowe Elfy2

Nowe pociągi – jest ich pięć – to nowoczesne czteroczłonowe elektryczne kolejowe zespoły trakcyjne, rozwijające prędkość 160 kilometrów na godzinę, przystosowane do potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się i wyposażone w rozwiązania  techniczne zapewniające stałą bieżącą informację dla podróżnych. Kosztowały 180 milionów złotych. W barwach Polregio – ten przewoźnik obsługuje w Kujawsko-Pomorskiem kolejowe przewozy pasażerskie na liniach zelektryfikowanych – pojawią się na trasach w całym regionie.

Pesa, poprzez dostawy taboru, od lat uczestniczy w rozwoju kolei na Kujawach i Pomorzu. Dzięki długofalowej strategii samorządu województwa realizowane są inwestycje w infrastrukturę i nowy tabor, a mieszkańcy naszego regionu podróżują nowoczesnymi pociągami. Spółka dynamicznie się rozwija, stawia  na innowacyjne, przyjazne środowisku pojazdy, zmienia się, by spełniać oczekiwania naszych klientów i pasażerów. Zapewniam pana marszałka, że województwo kujawsko-pomorskie może na nas liczyć - powiedział podczas uroczystości przekazania nowych pojazdów Elf 2 prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

Wysoki komfort i bezpieczeństwo pasażerów zapewnią m.in. klimatyzacja, WiFi, gniazda do ładowania urządzeń mobilnych, miejsca do przewozu rowerów, 2 miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, toaleta dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także defibrylatory. 

Obsługa pojazdów będzie miała do dyspozycji wydzieloną, dedykowaną przestrzeń z siedzącym miejscem pracy i dostępem do systemów monitoringu oraz nowoczesnych systemów sterowania oświetleniem i klimatyzacją.

„Elfy2 dla kujawsko - pomorskiego  to komfortowe, bezpieczne i przyjazne środowisku elektryczne zespoły trakcyjne przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Ich wnętrze przystosowaliśmy do konkretnych oczekiwań klienta i jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i obsługa pojazdów będą z nich zadowoleni” - dodał Czesław Zych, Szef Sprzedaży Rynku Kolejowego Pesa. 

Zakup został sfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego perspektywy 2014-2020. Umowa z Pesą, która wygrała przetarg zakupowy, została podpisana w październiku.

W przejeździe inauguracyjnym uczestniczyli też dyrektor bydgoskiego zakładu Polregio Anna Cukrowska oraz uczniowie Technikum Kolejowego w Bydgoszczy. Za zasługi dla kolei regionalnej marszałek Piotr Całbecki otrzymał statuetkę Ambasadora Polregio.

Największy producent taboru w Polsce

PESA jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Zatrudnia blisko 4 tys. pracowników w swoich zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim, a współpracuje z ponad 1500 firmami zatrudniającymi łącznie kilkadziesiąt tysięcy osób. Pociągi i tramwaje PESA kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast oraz w kilkunastu krajach Europy. Z tramwajów PESA korzystają m.in. mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Bydgoszczy, Torunia, Kijowa Sofii czy rumuńskich Jassów. Wyprodukowane w bydgoskich zakładach pociągi wożą pasażerów Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceskich Drah czy PKP Intercity.

Firma konsekwentnie realizuje nową strategię Pesa2026+, która opiera się na czterech filarach – ekspansji rynkowej, nowej platformie pojazdów Regio160, inwestycjach w nowe technologie produkcji i ‘Zielonej Pesa”.

W tej chwili Pesa produkuje pojazdy pasażerskie dla czeskich przewoźników Regio Jet i CD i Kolei Dolnośląskich oraz tramwaje dla Krajowej w Rumunii, Tallina, Wrocławia  i Bydgoszczy. Ostatnio wygrała przetargi na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich. 

Na torze doświadczalnym w Żmigrodzie trwają ostatnie testy pierwszego polskiego wodorowego pojazdu szynowego, czyli lokomotywy manewrowej SM42-6Dn.

Produkcja pojazdów bezemisyjnych, w tym napędzanych wodorem lokomotyw i pociągów pasażerskich, jest kluczowym elementem strategii „Zielona Pesa”, która zakłada maksymalne zmniejszenie śladu węglowego zarówno w produkcji, jak i eksploatacji pojazdów szynowych.

Pesa to jedna z największych firm w województwie kujawsko - pomorskim. W bydgoskich zakładach spółki pracuje prawie 3 tysiące osób. Wśród dostawców i kooperantów Pesa jest prawie 500 firm z regionu, których obroty z Pesa rocznie przekraczają 300 mln zł. 

Pesa współpracuje uczelniani wyższymi i szkołami średnimi z regionu. Realizuje wspólne projekty badawcze, organizuje staże dla studentów i uczniów. Spółka jest również sponsorem drużyny bydgoskich siatkarzy,  zawodów szachowych, angażuje się także ż w regionalne inicjatywy popularyzujące wiedzę techniczną czy np. design. Ostatnio była partnerem Bydgoskich Dni Projektowych organizowanych przez Młyny Rothera.

Zakup został sfinansowany w ramach naszego Regionalnego Programu Operacyjnego perspektywy 2014-2020. Umowa z Pesą, która wygrała przetarg zakupowy, została podpisana w październiku.