Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kuć: Pracujemy nad planem reorganizacji naszej firmy

inforail
20.11.2013 11:16

Przy okazji pojawienia się informacji o możliwości rozpoczęcia strajku w Przewozach Regionalnych, zapytaliśmy Prezesa Zarządu Spółki – Ryszarda Kucia, co o tym sądzi. Oto, co nam powiedział:

InfoRail.pl: Jak Państwa zdaniem wygląda sprawa związana z żądaniami związkowców w stosunku do Przewozów Regionalnych i groźbą strajku w PR?
Ryszard Kuć: Zaproponowana przez zarząd spółki gwarancja czternastomiesięcznego zatrudnienia wynika z uwarunkowań rynkowych, w jakich obecnie funkcjonują Przewozy Regionalne. Dowodem na duże zaangażowanie zarządu jest fakt, że po raz pierwszy w kilkunastoletniej historii firmy do końca br. zostaną podpisane umowy na świadczenie usług przewozowych we wszystkich województwach. Z punktu widzenia pracowników PR to najlepsza gwarancja stabilności zatrudnienia w najbliższym czasie. Zarząd Przewozów Regionalnych wyraża głęboką nadzieję, że decyzja o podjęciu strajku zostanie jeszcze raz starannie przemyślana, a przedstawiciele związków zawodowych wezmą pod uwagę przede wszystkich dobro podróżnych.
1. Prezes Zarządu spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Ryszard Kuć
InfoRail.pl: Jak wygląda sprawa związana z przyszłością PR?
Ryszard Kuć: Aktualnie pracujemy nad planem reorganizacji naszej firmy, który zakłada powołanie w 2014 roku samobilansujących się oddziałów w województwach. Mamy nadzieję, że w ten sposób uda się uwolnić spółkę od jej historycznego długu. Chcemy także przybliżyć oddziały w regionach do marszałków, którzy są naszymi właścicielami, aby nie musieli oni tworzyć nowych spółek, ale bazowali na naszych sprawdzonych i zaufanych pracownikach. To właśnie doświadczona i wykwalifikowana kadra jest najważniejszym atutem Przewozów Regionalnych.
InfoRail.pl: Co dalej z ofertą InterRegio? Przyznam, że z mojego punktu widzenia się kurczy.
Ryszard Kuć: Oferta połączeń interREGIO jest stale dopasowywana do oczekiwań naszych pasażerów i możliwości finansowych spółki. Uruchamiając pociągi interREGIO staramy się wypełnić nisze rynkowe trasując pociągi w takich godzinach, w jakich nie kursują pociągi innych przewoźników. Większość pociągów interREGIO nie jest jednak objęta dotacjami z samorządów województw. Względy finansowe skłaniają nas do zawieszenia niektórych kursów, które są deficytowe. Na rozkład jazdy pociągów wpływ mają także liczne modernizacje linii kolejowych.
InfoRail.pl: Jaka jest przyszłość Łódzkiego i Kujawsko-Pomorskiego Zakładu PR?
Ryszard Kuć: Łódzki Zakład Przewozów Regionalnych przez cały czas się rozwija. Na jego bazie planowane jest wydzielenie zakładu napraw w Idzikowicach, posiadającego odpowiednie zaplecze taborowe, techniczne i kadrowe. Zakład Przewozów Regionalnych w Kujawsko-Pomorskiem, po dostosowaniu liczby zatrudnionych do wykonywanych przewozów, ma zagwarantowaną pracę na dwa lata.
InfoRail.pl: Czy Podlaski zakład stanie się częścią Kolei Mazowieckich, jak forsuje Minister Massel?
Ryszard Kuć: Podlaski Zakład Przewozów Regionalnych nie stanie się częścią Kolei Mazowieckich.
2. EN57AL-1544 –zmodernizowany skład będący własnością Województwa Podlaskiego, a eksploatowany przez Podlaski Zakład PR3. SA133-019 –skład będący własnością Województwa Podlaskiego, a eksploatowany przez Podlaski Zakład PR4. SA133-016 –skład będący własnością Województwa Warmińsko-Mazurskiego, a eksploatowany przez Warmońsko-Mazurski Zakład PR
InfoRail.pl: Jak wygląda sprawa związana z korzystnym dla Państwa wyrokiem sądu w sprawie długu Skarbu Państwa wobec Was?
Ryszard Kuć: Przewozy Regionalne złożyły do sądu dwa pozwy przeciw Skarbowi Państwa za nie w pełni zapłacone przewozy międzywojewódzkie w latach 2004-2006 i 2006-2008 na łączną kwotę 680 mln złotych. W lipcu br. Sąd Okręgowy w Warszawie uznał roszczenia Spółki dotyczące pokrycia deficytu za przewozy międzywojewódzkie w latach 2006-2008. Jednak kwota jaką Skarb Państwa miałby zwrócić Spółce nie została wówczas zasądzona. Skarb Państwa złożył apelację od wyroku w tej sprawie. Obecnie czekamy na jej termin. W przypadku drugiej sprawy dotyczącej przewozów w latach 2004-2006 powództwo zostało oddalone m.in. w związku z przedawnieniem roszczeń. Oczekujemy na uzasadnienie wyroku Sądu Apelacyjnego. Po zapoznaniu się z uzasadnieniem wyroku spółka podejmie decyzję czy będziemy składać skargę kasacyjna do Sądu Najwyższego.
InfoRail.pl: Podobno Dolnośląski Zakład oraz Zachodniopomorski Zakład mają być przekształcone w koleje marszałkowskie na terenie tych województw, czy to prawda?
Ryszard Kuć: Nie przygotowujemy takiego planu.
InfoRail.pl: Jak wygląda sprawa taboru PR? Czy będą nowe jednostki i na które połączenia zostaną skierowane?
Ryszard Kuć: Marszałkowie podpisali umowy na zakup nowoczesnego taboru kolejowego dla Zachodniej Grupy Zakupowej obejmującej województwa zachodniopomorskie i lubuskie oraz Południowej Grupy Zakupowej obejmującej województwa małopolskie, świętokrzyskie, śląskie i podkarpackie. Oba kontrakty realizowane będą w ramach wspólnego przedsięwzięcia województw. Zarówno dla Zachodniej, jak i Południowej Grupy Zakupowej pojazdy dostarczy wyłoniona w przetargach firma Newag. Pojazdy na co dzień służyć będą mieszkańcom województw biorących udział w projektach.
InfoRail.pl: Na jakie połączenia zostaną skierowane modernizowane jednostki EN57?
Ryszard Kuć: Obecnie staramy się o dotacje z Unii Europejskiej na modernizację taboru w ramach projektu POiŚ. Przygotowujemy także dwa wagony barowe, które uzupełnią ofertę interREGIO w możliwość spożywania posiłków na pokładzie naszych pociągów.
InfoRail.pl: Czy jest Pan zadowolony z wysokości stawek dostępowych i innych kosztów ponoszonych na rzecz PKP PLK?
Ryszard Kuć: Najbardziej odczuwalnie obniżone zostały opłaty za dostęp do infrastruktury dla pociągów o masach, których Przewozy Regionalne i inni przewoźnicy samorządowi w ogóle nie uruchamiają. Większość połączeń Przewozów Regionalnych obsługują trójczłonowe składy elektryczne, w przypadku których koszt dostępu do infrastruktury spadł jedynie o 12%, przy średnim spadku dla pozostałych typów pociągów pasażerskich na liniach zelektryfikowanych o 21,3%. Czyli przewoźnik, który na co dzień dowozi ludzi do pracy i szkoły, płaci więcej niż inne firmy. Dodatkowo PKP PLK przejmuje informację dworcową (co wiąże się ze wzrostem kosztów o 50%) i podwyższa opłaty za postój przy peronie. Należy pamiętać, że obniżka dostępu do infrastruktury oznacza korzyści finansowe nie tylko dla samej spółki Przewozy Regionalne, ale również dla zamawiających oraz dla pasażerów. Duża część budżetów marszałków przeznaczona jest właśnie na ten dostęp. Mniejszy koszt oznacza możliwość zainwestowania tych pieniędzy np. w zakup nowego taboru.
InfoRail.pl: Jak wygląda sprawa związana z opłatami za dostęp do infrastruktury? Czy udaje Wam się jakoś porozumieć z PKP PLK?
Ryszard Kuć: Z zatwierdzonego projektu stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej i tzw. opłat towarzyszących wynika, że w przypadku Przewozów Regionalnych koszty uruchamiania pociągów na liniach PKP PLK spadną jedynie nieznacznie, a niektóre opłaty nawet wzrosną. Biorąc pod uwagę publiczne informacje mówiące o obniżce kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej o 20 proc., czujemy się pokrzywdzeni takim poziomem stawek. Jednak zatwierdzenie nowego cennika Polskich Linii Kolejowych nie wpłynie negatywnie na ceny biletów na pociągi Przewozów Regionalnych. Nie planujemy podwyżki.
InfoRail.pl: Swego czasu mówił Pan, że PR-y muszą “ponownie powrócić do ojca”. Co to znaczy?Ryszard Kuć: Chciałbym zdecydowanego zbliżenia pomiędzy poszczególnymi oddziałami w regionach, a marszałkami. Niezbędne jest utożsamianie się marszałków ze spółką, której są właścicielami. Chcemy przybliżyć oddziały regionalne do marszałków, żeby nie musieli oni tworzyć nowych spółek. Są oni bowiem naszymi właścicielami. Nie trzeba powoływać do życia nowych podmiotów, jeśli dysponuje się spółką, która posiada zarówno możliwości, jak i doświadczoną kadrę przygotowaną do realizacji postawionych przed nią zadań. Dziecko powinno wrócić do ojca, czyli regionu.
Info.Rail.pl: Czy, Pana zdaniem, jest w Polsce konkurencja w przewozach pasażerskich?
Ryszard Kuć: W naszej działalności kierujemy się zawsze dobrem pasażerów dlatego wszystkich przewoźników pasażerskich traktujemy jako naszych partnerów biznesowych, nie zaś jako konkurentów. Współpracujemy z innymi przewoźnikami, dzięki czemu w kasach Przewozów Regionalnych można m.in. kupić bilety na pociągi innych przewoźników i odwrotnie, użyczamy sobie także taboru. Istotne jest aby różnorodne środki transportu mogły się uzupełniać. Dla osób, które muszą na co dzień poruszać się z mniejszych miejscowości do dużych miast, kolej powinna być głównym środkiem transportu.
InfoRail.pl: Jak będzie dalej wyglądała sprawa związana z restrukturyzacją PR?
Ryszard Kuć: Po przyjęciu przygotowanego przez nas planu reorganizacji Przewozów Regionalnych przez naszych właścicieli będziemy konsekwentnie, krok po kroku realizować założenia koncepcyjne zmierzające do rozwoju Przewozów Regionalnych.
InfoRail.pl: Czy usamodzielnienie poszczególnych zakładów jest konieczne?
Ryszard Kuć: Tylko samodzielność oddziałów zapewni ich identyfikację z regionem, a tym samym umożliwi utożsamienie się marszałków ze spółką, której są właścicielami. Pozwoli zobrazować koszty, które generuje kolej w konkretnym województwie i jednocześnie uniknąć innym województwom współodpowiedzialności finansowej.
InfoRail.pl: Jak wygląda sprawa związana z połączeniami stykowymi na terenie woj. kujawsko-pomorskiego?
Ryszard Kuć: Dzięki wspólnym staraniom Przewozów Regionalnych i spółki Arriva podzieliliśmy się pracą w taki sposób, aby umożliwić naszym pasażerom możliwość podróżowania z terenu województwa kujawsko-pomorskiego do województw ościennych bez przesiadek. Tak więc, z Bydgoszczy w kierunku Olsztyna Przewozy Regionalne będą obsługiwały 3 pary pociągów, w kierunku Piły 4 pary pociągów, w kierunku Gdyni –2 pary. Będziemy też obsługiwać ruch na odcinkach Inowrocław –Poznań oraz Grudziądz –Gdynia.
InfoRail.pl: Dziękuję za rozmowę.