Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kuba modernizuje swoje koleje

inforail
24.05.2019 07:02

Kuba chce przywrócićdo świetności swoją sieć kolejową, której zazdrościła jej niegdyś AmerykaŁacińska. Od poniedziałku kolej kubańska ma 80 nowych chińskich wagonów.Pozostałe z zamówionych 250 i nowe lokomotywy dotrą na wyspę jeszcze w tymroku.

Na całej wyspie trwają remonty torów kolejowych, zarosłych zielskiem,i pordzewiałych szyn. Większość taboru i wyposażenia kolei na Kubie ma ponad 50lat i duża część poniewiera się na bocznicach, gdyż w ostatnichdziesięcioleciach bardzo spadła liczba pasażerów. Część pociągów elektrycznychobsługujących kiedyś lokalne połączenia zestarzała się do tego stopnia, że nienadaje się do użytku.

Renowacja ponad 4 tysięcy kilometrów torów i kilkudziesięciudworców będzie gigantycznym zadaniem.

Prace nad czteropoziomowym dworcem głównym w Hawanie,wybudowanym w 1912 roku, trwają już od 10 lat. Perony dworca mają bliskokilometr długości i przypominają o czasach, kiedy kolej stanowiła główny środektransportu. Według kubańskiego ministerstwa transportu koleje w zeszłym rokuprzewiozły na wyspie 6,7 mln pasażerów, podczas gdy w 2011 roku – 11 milionów.

Rząd ma nadzieję na wzrost przewozu pasażerów o milion osóbw przyszłym roku. Generalny dyrektor kubańskich kolei Eduardo Hernandezpowiedział, że renowacja sieci kolejowej ma na celu zapewnienie transportuKubańczykom, ale wyraził też nadzieję, że dzięki nowym chińskim lokomotywom iwagonom z klimatyzacją w pierwszej klasie uda się przyciągnąć turystów.

Kubańczycy płacą za bilet na trasie Hawana-Santiagorównowartość około 1,5 dolara i na podróż koleją może sobie pozwolić wielu znich.

Według Hernandeza gruntowna modernizacja kubańskich koleipotrwa do 2030 roku. Kuba jest jedynym karaibskim krajem pokrytym sieciąkolejową. Miała pierwszą linię kolejową w Ameryce Łacińskiej.

Nowe chińskie wagony to nowość na kubańskich kolejach od2001 roku, kiedy sprowadzono sprzęt z Francji do obsługi linii Hawana-Santiago,najbardziej uczęszczanej trasy kolejowej na wyspie. Reszta taboru jestmieszanego pochodzenia, kanadyjskiego, niemieckiego i rosyjskiego.

Podróż z Hawany do Santiago, położonego około 1000 km od stolicy,trwa 20 godzin, a jeśli po drodze zdarzą się awarie – to i dłużej. Większośćturystów – zdaniem agencji AP – nie chce na Kubie korzystać z pociągów zewzględu na długi czas podróży i kiepską jakość usług.