Kto będzie jeździł w woj. kujawsko-pomorskim? Nasza subiektywna symulacja ofert
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl województwo kujawsko-pomorskie ogłosiło wreszcie przetarg na obsługę połączeń kolejowych.
Zamówienie zostało podzielone na 10 pakietów. Kto je zgarnie? Postanowiliśmy zabawić się w symulację potencjalnych ofert. Co nam wyszło?
Pakiet A — linie komunikacyjne:
Kaliska–Włocławek–Toruń–Bydgoszcz,
Bydgoszcz–Inowrocław,
Mogilno–Inowrocław–Toruń,
Bydgoszcz – Toruń – Jabłonowo Pomorskie (– Brodnica po 2025 po elektryfikacji l.k. 208).
Obstawiamy ofertę od Polregio.
Pakiet B1 — linie komunikacyjne:
Bydgoszcz–Wyrzysk–Osiek,
Bydgoszcz–Toruń,
Toruń – Jabłonowo Pomorskie (Olsztyn),
Bydgoszcz–Smętowo (Gdynia).
Obstawiamy ofertę od Polregio.
Pakiet B2 — linie komunikacyjne:
Piła–Bydgoszcz,
Laskowice–Smętowo (Gdynia),
Jabłonowo Pomorskie – Iława (Olsztyn),
(Poznań) – Inowrocław – Bydgoszcz,
Toruń–Inowrocław–Mogilno (Poznań).
Obstawiamy ofertę od Polregio.
Pakiet C — linia komunikacyjna: Bydgoszcz–Tuchola–Chojnice.
Obstawiamy ofertę od Arrivy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pakiet D — linie komunikacyjne:
Bydgoszcz–Laskowice–Grudziądz,
Laskowice–Czersk.
Obstawiamy ofertę od Arrivy.
Pakiet E — linie komunikacyjne:
Toruń – Jabłonowo Pomorskie – Brodnica,
Brodnica–Grudziądz,
Bydgoszcz–Chełmża (– Toruń).
Obstawiamy ofertę od Arrivy.
Pakiet F — linia komunikacyjna: Toruń–Grudziądz.
Obstawiamy ofertę od Arrivy.
Pakiet G — linia komunikacyjna: Toruń–Lipno (Sierpc).
Obstawiamy ofertę od Arrivy.
Pakiet H — linia komunikacyjna: Wierzchucin–Szlachta.
Obstawiamy ofertę od Arrivy.
Pakiet I — linia komunikacyjna: Brodnica – Rypin.
Obstawiamy ofertę od Arrivy.
Naszym zdaniem podział pracy w kujawsko-pomorskim nie zmieni się znacząco. Rynek podzielą między siebie Polregio i Arriva.
Stanowisko Urzędu Marszałkowskiego
Przetarg otwiera nowy rozdział w budowaniu oferty w pasażerskich przewozach szynowych w województwie kujawsko-pomorskim. Zakładamy, że wybrany model podziału zamówienia - z dziesięcioma szczegółowo opisanymi pakietami - sprawi, iż samorządowe władze województwa będą mogły zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym. Ponieważ takie są oczekiwania mieszkańców, chcemy w tym nowym rozdaniu zwiększyć liczbę obsługiwanych linii, zlikwidować zjawisko wykluczenia komunikacyjnego i białe plamy na regionalnej mapie publicznego transportu pasażerskiego. Zależy nam też, by lepiej sprofilowana siatka połączeń zachęciła do korzystania z kolei nowych pasażerów – poinformowało Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego.
Postępowanie przetargowe jest w tym przypadku przedsięwzięciem niezwykle złożonym, ponieważ chodzi o 9-letnie kontrakty o łącznie blisko miliardowej wartości. Dlatego wcześniej zdecydowaliśmy się m.in. na przeprowadzenie konsultacji rynkowych, w toku których weryfikowaliśmy wypracowane wstępne założenia poprzez skonfrontowanie ich z realnymi możliwościami rynku, co przedłużyło proces przygotowywania postępowania – dodało Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego.