Krzesełka dla niepełnosprawnych w Pendolino

inforail
27.04.2015 09:23

Już na majówkę każdy pociąg Express InterCity Premiumzostanie wyposażony w specjalne krzesełko transportowe ułatwiające podróżosobom o ograniczonej mobilności ruchowej ? poinformowała Zuzanna Szopowska,rzeczniczka prasowa PKP Intercity. Ma to zapewnić osobom o ograniczonejmobilności ruchowej bezpieczne i wygodne wsiadanie oraz wysiadanie z pociągu.Dzięki krzesełkom transportowym z platformy będą mogły korzystać osoby nietylko poruszające się na wózkach, ale również o kulach czy ze złamaną nogą. Zaasekurację podróżnego odpowiadać będzie dwóch pracowników drużynykonduktorskiej.

Decyzja o zakupie specjalistycznych krzesełek transportowychto odpowiedź na sygnał ze strony jednej z naszych pasażerek ? mówi ZuzannaSzopowska, rzecznik PKP Intercity. Właśnie sfinalizowaliśmy zakup dodatkowegosprzętu oraz szkolenie obsługi pociągu – dodaje.

Drużyny konduktorskie dedykowane obsłudze pociągów ExpressInterCity Premium przeszły specjalny kurs z asystowania osobom zniepełnosprawnościami. Za szkolenie odpowiadał pracownik PKP Intercity – specjalista ds. niepełnosprawnychpasażerów.

Asysta w pociągu i nadworcu

PKP Intercity zapewniają pasażerom niepełnosprawnym i oograniczonej mobilności ruchowej wsparcie przy wsiadaniu, wysiadaniu ze składulub przesiadaniu się do innego pociągu. Pasażerowie, którzy chcą skorzystać ztakiej pomocy powinni o tym poinformować przewoźnika telefonicznie (całodobowainfolinia: 19 757) lub za pomocą formularza zgłoszeniowego na stronie www.intercity.pl, co najmniej na 48 godzinprzed rozpoczęciem podróży. Dodatkowe wsparcie oferują również pracownicydworców. Obsługa może odebrać podróżnego z taksówki czy autobusu i zapewnićpomoc w dotarciu na peron, z którego odjeżdża pociąg. Wystarczy, że na 30 minutprzed przyjazdem na dworzec, pasażer zgłosi telefonicznie (22 474-13-13) bądźdrogą elektroniczną ([email protected]) potrzebęasysty.

Staramy siępodchodzić do naszych pasażerów indywidualnie. Już na etapie zgłoszenia chęciskorzystania z asysty rozmawiamy o potrzebach podróżnego, np. dotyczącychsposobu wsiadania do pociągu. Im wcześniej znamy oczekiwania, tym lepiej możemysię przygotować do zapewnienia pomocy ? mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik PKPIntercity.

Podróżowanie bezbarier

Ale to nie wszystko. PKP przypominają, że coraz więcejpociągów przystosowanych jest do potrzeb osób niepełnosprawnych. W szerokimprogramie inwestycji w tabor, jaki realizuje PKP Intercity, zapewnionorozwiązania ułatwiające podróżowanie osób niepełnosprawnych i o ograniczonejmobilności. W nowych pociągach standardem są dedykowane miejsca dla pasażerówporuszających się na wózkach, dostosowane toalety, windy i podjazdy ułatwiającewejście na pokład pociągu. Składy wyposażane są w nowoczesny system informacjigłosowej i wizualnej. Nie zapomniano również o oznaczeniach w alfabecieBraille?a dla osób niewidomych.

I dalej PKP przypominają, że dostosowane do potrzeb osób zniepełnosprawnościami są także dworce i perony. Systematycznie są onewyposażane w pochylnie dla wózków inwalidzkich, windy i platformy dźwigowe orazelementy ułatwiające orientację i poruszanie się osobom niewidomym, abezpieczeństwa strzeże nowoczesny system monitoringu. Tylko w ciągu ostatnichczterech lat w takie udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilnościwprowadzono na niemal 100 dworcach kolejowych oraz ponad 700 peronach.