Krośniewice: Urzędnicy chcą zniszczyć zabytkową kolejkę?
inforail
30.05.2011 16:29
Krośniewice: Urzędnicy chcą zniszczyć zabytkową kolejkę?
Ciąg dalszy walki o krośniewicką wąskotorówkę (łódzkie). Stanowisko Urzędu Marszałkowskiego w tej sprawie rodzi wątpliwości.
W odpowiedzi na list do Marszałka wystosowany przez międzynarodową grupę miłośników zabytków SOS dla KKW występującą w obronie krośniewickiej kolejki wąskotorowej Urząd Marszałkowski przedstawił swoją wizję przejęcia majątku kolejki od PKP. UM uważa, że ani województwo, ani gminy nie mogą przejąć majątku kolejki w myśl postanowień ustawy o restrukturyzacji PKP i dlatego postuluje przejęcie majątku kolejki przez skarb państwa, który następnie miałby przekazać ten majątek gminom (lub porozumieniu gmin, stowarzyszeniu, związkowi – nie wiadomo jaki twór powstanie).
– Nie rozumiemy dlaczego sposób przekazania kolejki ma być taki 'dookólny’. – mówi Tomasz Domżalski, członek grupy SOS dla KKW – Przecież ustawa o restrukturyzacji PKP wytycza jasny szlak, jakim to się powinno odbyć. Co więcej – tą drogą ustawową poszły przejęcia innych kolejek, np. Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej w Opolu Lubelskim. Obawiamy się, że droga proponowana przez Urząd Marszałkowski otworzy drogę do zniszczenia kolejki. Ustawa o restrukturyzacji PKP nakłada na jednostki samorządu terytorialnego przejmujące kolejki obowiązek prowadzenia ruchu (choćby sezonowego), natomiast droga wskazana przez UM taki obowiązek zniesie i pozwoli na niemal dowolne dysponowanie majątkiem wąskotorówki, w tym przeznaczenie jej pod inwestycje budowlane (np. kolejny supermarket). Co więcej, kolejka przekazana tą drogą NIE będzie zwolniona z opłat za dzierżawę. Wszystko to wydaje się wskazywać na to, że działania urzędników nie mają na celu rewitalizacji kolejki. Tak więc z jednej strony mamy deklarację Marszałka popierającą rewitalizację krośniewickiej wąskotorówki, z drugiej jednak strony mamy działania, które budzą wątpliwości. Obyśmy się mylili…
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024