Kręta droga linii kolejowej do Pyrzowic
inforail
06.10.2009 14:01
Kręta droga linii kolejowej do Pyrzowic
Wbrew wcześniejszym obawom odnośnie rezygnacji z realizacji budowy nowej i modernizacji istniejącej linii kolejowej z Katowic do lotniska w Pyrzowicach projekt ten idzie powolnymi krokami naprzód.
O burzliwych losach proponowanego połączenia kolejowego z Katowic do lotniska w Pyrzowicach informowaliśmy na bieżąco na łamach InfoRail. Projekt ten, choć daleki od ideału jest jednak lepszym od żadnego pomysłu na rozwiązanie tego problemu. I choć fikcyjny termin oddania linii do eksploatacji ustanowiony na 2012 rok okazał się faktycznie nierealny, to jednak dobrze jest, że nie zrezygnowano z jego realizacji. 29 września 2009 r. o godz. 12.00 w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie przy ul. Targowej 74 została podpisana umowa, której przedmiotem jest wykonanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla zadania: „Budowa połączenia kolejowego MPL Katowice w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice –Pyrzowice”. Zadanie to znajduje sie na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 pod pozycja POIiS 7.1-20.2 – prace przygotowawcze. Wykonawcą zamówienia będzie konsorcjum firm: Pöyry Infra GmbH (Niemcy) – lider konsorcjum, Pöyry Infra Sp. z o.o. (Kraków) – członek konsorcjum, DB International GmbH (Niemcy) – członek konsorcjum. Wartość prac objętych umową wynosi 52 018 200 złotych (netto), szacunkowa wartość dofinansowania z Funduszu Spójności 44,20 mln złotych. Termin realizacji zamówienia upływa 22 maja 2011 r., a jego końcowego rozliczenia 21 lipca 2011 r. Umowę podpisali: w imieniu wykonawcy: Johannes Dölzlmüller – prezes Zarządu Pöyry Infra Gmbh, Józef Chęcinski – prezes Zarządu Pöyry Infra Sp z o.o., Michael Kortüm – dyrektor Regionu Północna Europa DB Internatinal Gmbh. w imieniu PLK – wiceprezes Zarządu Marek Pawlik i członek Zarządu Zbigniew Zarychta. Na uroczystość podpisania umowy przybyli m.in. posłowie Jerzy Polaczek i Jacek Brzezinka, marszałek województwa śląskiego Bogusław Smigielski, wiceprezydenci: Katowic Arkadiusz Godlewski, Bytomia Marian Maciejczyk i Chorzowa Marian Salwiczyk, przedstawiciel Urzędu Miasta w Piekarach Śląskich Andrzej Kopiński oraz prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.
Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w 2007 roku została opracowana „EKSPERTYZA – Koncepcja powiązań komunikacją kolejową Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice’ w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej’. Spośród 7 propozycji wybrano jedną z tras, którą przewidziano do dalszych opracowań: Katowice – Chorzów Batory – Bytom – Piekary – Pyrzowice. W ubiegłym roku pojawił się problem, gdyż Ministerstwo Infrastruktury uznało, że projekt ten jest za drogi i zdecydowało się odstąpić od jego realizacji. „Wielokrotnie spotykałem się w tej sprawie z ministrem Cezarym Grabarczykiem i nakłaniałem go do tego pomysłu. Zachęciłem też to lobbowania w tej sprawie naszych posłów. Dzisiejsza uroczystość pokazuje, że nasze roczne wysiłki nie poszły na marne’ – dodaje Bogusław Śmigielski.
Trasa połączenia kolejowego z Katowic do lotniska w Pyrzowicach przebiega częściowo po istniejącej infrastrukturze kolejowej (odcinek Katowice – Chorzów Batory – Bytom), a częściowo nowym śladem. Odcinek Katowice –Chorzów Batory –Bytom biegnie po istniejących liniach PKP z wariantem wyprostowania trasy na odcinku Chorzów Batory –Bytom, gdzie trasa przebiega nowym śladem po terenach kolei przemysłowych. Odcinek Bytom – Pyrzowice przebiega nowym śladem usytuowanym po zachodniej stronie autostrady. W Pyrzowicach nowa linia łączy się z linią kolejową nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry. Długość linii to około 38 km. Planowane są przystanki: Katowice Załęże, Chorzów Batory, Chorzów ul. 3-go Maja (położona na dawnym odcinku kolei przemysłowych), Bytom Rozbark, Piekary Śląskie, Pyrzowice Lotnisko. Zakłada się, że projektowana linia będzie dwutorowa i zelektryfikowana. Umowa zakłada opracowanie i porównanie dwóch opcji budowy połączenia jako linii o prędkości konstrukcyjnej 160 i 120 km/h. W dalszej perspektywie linia może zostać przedłużona z Pyrzowic do połączenia z linią CMK oferując drugi wjazd z kierunku Warszawy do Katowic.
Dzięki nowemu połączeniu możliwa będzie obsługa ruchu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice’ w Pyrzowicach ekologicznym transportem kolejowym, a także wzrost dostępności do lotniska dla podróżnych krajowych jak i zagranicznych. Włączenie nowo wybudowanej linii kolejowej w istniejący układ będzie też służyło poprawie stanu środowiska naturalnego, podniesie atrakcyjność inwestycyjną województwa śląskiego i będzie stymulować rozwój ekonomiczny na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym. To rozwiązanie wpłynie także na poprawę funkcjonalności przewozów aglomeracyjnych przez integrację różnych środków komunikacji pasażerskiej w rejonie kolejowych punktów obsługi wraz z eliminacją barier architektonicznych dla niepełnosprawnych podróżnych. Skróci także czas przejazdu na lotnisko w Pyrzowicach, które obecnie jest trzecim w Polsce pod względem ilości odprawionych pasażerów.
Przejście do etapu opracowania planów budowy jest dopiero wstępem do faktycznej realizacji tego połączenia, ponieważ w dalszej perspektywie konieczne będzie pozyskanie około miliarda złotych na realizację tej linii. Dodatkowo skomplikowanie techniczne zadania powoduje, że linia ta może powstać najwcześniej za pięć lat, czyli w 2014 roku znacznie przekraczając pierwotne założenia czasowe. Jednak musimy pamiętać, że inwestycja ta ma bardzo duży zakres koniecznych prac budowlanych, a sama linia ma szansę stać się pierwszą nową trasą zbudowaną od czasów zakończenia CMK i LHS, oczywiście pomijając wiecznie budowany krótki łącznik do lotniska Okęcie w Warszawie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024