Krakowski dworzec podziemny
inforail
11.04.2014 13:03
Krakowski dworzec podziemny
15 lutego 2014 r. uruchomiono w Krakowie podziemną część dworca kolejowego. W prasie lokalnej pominięto fakt, iż przebudowa dworca trwała już od 40 lat.
O historii krakowskiego dworca pisaliśmy już tutaj
Główny krakowski dworzec kolejowy został uruchomiony w 1847 r. Z biegiem lat przepustowość obiektu stała się niewystarczająca. Modernizację utrudniał brak odpowiedniego terenu do rozbudowy budynku, co wymuszało opracowanie bardziej kompleksowego rozwiązania. W rezultacie, w latach 70. rozpoczęto budowę dworca umieszczonego pod peronami. Równocześnie ruszyły prace związane z budową tunelu dla miejskiego transportu szynowego. Ponad peronami miał się z kolei znaleźć parking dla samochodów. W sąsiedztwie przewidziano też dworzec autobusowy.
Inwestycja trwała przez dziesięciolecia i stopniowo ewoluowała. Dopiero w 2005 r. uruchomiono Regionalny Dworzec Autobusowy sąsiadujący z obiektem kolejowym. W międzyczasie inwestycję rozszerzono o część komercyjną –ogromną Galerię Krakowską, uruchomioną w 2006 r. Później, w 2008 r., oddano tunel, który wykorzystała linia szybkiego tramwaju. Natomiast dopiero w lutym 2014 r. uruchomiono podziemny dworzec. Jego ukończenie kosztowało 134 mln zł. Dworzec byłby otwarty rok wcześniej, gdyby nie upadłość wykonawcy inwestycji.
Obecny podziemny dworzec, umieszczony pod peronami, posiada dwa równoległe pasaże. Jeden z nich obejmuje kasy biletowe i miejsca do siedzenia i oczekiwania na pociąg, a drugi –sklepy. Po obu stronach pasaży znajdują się wyjścia na perony, które są osłonięte zadaszeniem. Schodami ruchomymi można zjechać z dworca bezpośrednio na przystanek w tunelu szybkiego tramwaju. Z dworca idąc w jedną stronę można przejść na teren dworca autobusowego, a w drugą stronę do poziomu -1 galerii handlowej. W praktyce oznacza to, że aby dojść na perony od strony uczęszczanych ulic Lubicz i Pawiej, konieczne jest przejście przez galerię handlową.
Wnętrze dworca wykończone jest estetycznie. Poruszanie się ułatwiają liczne piktogramy i znaki oraz schody ruchome. Dominuje kolor biały, niebieski i jasnoszary. Informacje o kursowaniu pociągów prezentują liczne wyświetlacze, rozmieszczone w wielu miejscach. Krakowski dworzec może przypominać tunele i antresole warszawskiego dworca centralnego, z tą różnicą, iż jest jaśniejszy i przestronniejszy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ukończony krakowski dworzec kolejowy integruje transport kolejowy, transport autobusowy miejski, regionalny i międzynarodowy oraz transport tramwajowy. Nie zabrakło też miejsca dla samochodów osobowych –na nadziemnym parkingu. Drogi przejścia pomiędzy poszczególnymi środkami transportu są krótkie, co ułatwia przesiadki. Jedynie do tramwajów na ul. Lubicz konieczny jest kilkuminutowy spacer, z przejściem przez galerię handlową.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024