Krakowski dworzec podziemny

inforail
11.04.2014 13:03
15 lutego 2014 r. uruchomiono w Krakowie podziemną część dworca kolejowego. W prasie lokalnej pominięto fakt, iż przebudowa dworca trwała już od 40 lat.
O historii krakowskiego dworca pisaliśmy już tutaj
Główny krakowski dworzec kolejowy został uruchomiony w 1847 r. Z biegiem lat przepustowość obiektu stała się niewystarczająca. Modernizację utrudniał brak odpowiedniego terenu do rozbudowy budynku, co wymuszało opracowanie bardziej kompleksowego rozwiązania. W rezultacie, w latach 70. rozpoczęto budowę dworca umieszczonego pod peronami. Równocześnie ruszyły prace związane z budową tunelu dla miejskiego transportu szynowego. Ponad peronami miał się z kolei znaleźć parking dla samochodów. W sąsiedztwie przewidziano też dworzec autobusowy.

kr1_760

Inwestycja trwała przez dziesięciolecia i stopniowo ewoluowała. Dopiero w 2005 r. uruchomiono Regionalny Dworzec Autobusowy sąsiadujący z obiektem kolejowym. W międzyczasie inwestycję rozszerzono o część komercyjną –ogromną Galerię Krakowską, uruchomioną w 2006 r. Później, w 2008 r., oddano tunel, który wykorzystała linia szybkiego tramwaju. Natomiast dopiero w lutym 2014 r. uruchomiono podziemny dworzec. Jego ukończenie kosztowało 134 mln zł. Dworzec byłby otwarty rok wcześniej, gdyby nie upadłość wykonawcy inwestycji.

kr8_760

Obecny podziemny dworzec, umieszczony pod peronami, posiada dwa równoległe pasaże. Jeden z nich obejmuje kasy biletowe i miejsca do siedzenia i oczekiwania na pociąg, a drugi –sklepy. Po obu stronach pasaży znajdują się wyjścia na perony, które są osłonięte zadaszeniem. Schodami ruchomymi można zjechać z dworca bezpośrednio na przystanek w tunelu szybkiego tramwaju. Z dworca idąc w jedną stronę można przejść na teren dworca autobusowego, a w drugą stronę do poziomu -1 galerii handlowej. W praktyce oznacza to, że aby dojść na perony od strony uczęszczanych ulic Lubicz i Pawiej, konieczne jest przejście przez galerię handlową.

kr5_760

Wnętrze dworca wykończone jest estetycznie. Poruszanie się ułatwiają liczne piktogramy i znaki oraz schody ruchome. Dominuje kolor biały, niebieski i jasnoszary. Informacje o kursowaniu pociągów prezentują liczne wyświetlacze, rozmieszczone w wielu miejscach. Krakowski dworzec może przypominać tunele i antresole warszawskiego dworca centralnego, z tą różnicą, iż jest jaśniejszy i przestronniejszy.

kr2_760

Ukończony krakowski dworzec kolejowy integruje transport kolejowy, transport autobusowy miejski, regionalny i międzynarodowy oraz transport tramwajowy. Nie zabrakło też miejsca dla samochodów osobowych –na nadziemnym parkingu. Drogi przejścia pomiędzy poszczególnymi środkami transportu są krótkie, co ułatwia przesiadki. Jedynie do tramwajów na ul. Lubicz konieczny jest kilkuminutowy spacer, z przejściem przez galerię handlową.

kr7_760

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}