Krakowski dworzec otwierany z półtorarocznym poślizgiem
inforail
14.02.2014 10:17
Krakowski dworzec otwierany z półtorarocznym poślizgiem
Inwestycje kolejowe w Polsce ślimaczą się niemiłosiernie. Czy to remont szeroko pojętej infrastruktury, czy dworca, czy wreszcie rozstrzygnięcie przetargu. Jutro, zapewne z obwieszczeniem wielkiego sukcesu, otwarty zostanie podziemny dworzec w Krakowie. PKP SA o półtorarocznym poślizgu pewnie nie wspomną, trzeba jednak pamiętać, że obiekt w stolicy Małopolski miał być gotowy przed EURO 2012, mimo że w Krakowie meczów nie rozgrywano.
Jak informują PKP nowy dworzec w Krakowie integruje kolej lokalną, dalekobieżną, dworzec autobusowy i komunikację miejską. Całkowita powierzchnia obiektu wynosi 12.630,39m2. Pasażerowie mają do dyspozycji między innymi 28 kas biletowych, Centrum Obsługi Klienta, punkty informacyjne, skrytki bagażowe. W każdej chwili pomocą służą pracownicy Nowego Biura Dworca. Nad sprawnym funkcjonowaniem obiektu będzie czuwał menadżer. Jego zadaniem będzie dbanie zarówno o wysokie standardy obsługi podróżnych, jak i dobrą współpracę z najemcami powierzchni komercyjnych.
Kompleks składa się łącznie z czterech poziomów –dwóch nad i dwóch pod ziemią. Pasażerowie będą mogli korzystać z 25 wyjść na 5 peronów, w tym 10 wind i 15 ciągów schodów ruchomych. Obiekt jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych –oprócz wspomnianych wind i ruchomych schodów, na terenie dworca znajdują się oznakowania dla osób niewidomych.
Oczekujący na pociąg opiekunowie z małymi dziećmi będą mogli skorzystać z przewijaków. Na trzech antresolach zlokalizowane są poczekalnie z widokiem na cały dworzec.
Koszt inwestycji wyniósł ponad 130 mln zł brutto. Była ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Krakowski dworzec jest kolejną inwestycją na tak dużą skalę, zrealizowaną dzięki unijnemu współfinansowaniu. Dowodzi umiejętności efektywnego wykorzystywania tych środków. Dzięki programowi Infrastruktura i Środowisko gruntowanie zmodernizowano również dworce w Gdyni i Wrocławiu. To, oczywiście, nie koniec. Przygotowywane są kolejne projekty. Z nowych dworców wkrótce będą mogli się cieszyć także mieszkańcy Bydgoszczy i Szczecina. Liczę na to, że w coraz większej liczbie obiektów w Polsce będą wdrażane takie standardy obsługi podróżnych, jak tu w Krakowie –powiedziała Elżbieta Bieńkowska, Wicepremier, Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Na terenie krakowskiego kompleksu znajduje się przestrzeń komercyjna z kilkudziesięcioma punktami handlowymi i gastronomicznymi o łącznej powierzchni 3.830 m2. Centralnym punktem oraz wizytówką dworca jest powstały w 1996 roku, dwumetrowy, żeliwny globus, który pierwotnie stał na poziomie peronów.
Nowy dworzec w Krakowie to jedna z największych inwestycji zrealizowanych przez PKP S.A. Jest nie tylko jednym z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce, ale także wizytówką Miasta. Oprócz tradycyjnych punktów związanych z obsługą podróżnych, takich jak poczekalnie i kasy są tu także miejsca, gdzie można po prostu miło spędzić czas: zrobić zakupy czy zjeść obiad. A wszystko to w pięknej i unikalnej przestrzeni architektonicznej. –mówi Jakub Karnowski –Prezes Zarządu PKP S.A.Na sobotę, 15 lutego przygotowany został pokaz mappingu. Start o godz. 20.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024