Kraków przeciwko propozycjom budowy linii do CPK

inforail
06.03.2020 10:45

Kraków sprzeciwia siędwóm proponowanym przez władze państwowe koncepcyjnym wariantom tras liniikolejowej przebiegającej przez miasto.

Planowana przez rządową spółkę nowa linia kolejowa miałabypołączyć w przyszłości Kraków z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Sprzeciwspowodowany jest przede wszystkim dbałością o interes mieszkańców (wsąsiedztwie inwestycji zwiększyłoby się natężenie hałasu, konieczne byłobywyburzenie budynków, jak i likwidacja terenów zielonych), ale i kolizją zprzedsięwzięciami realizowanymi przez miasto: linią szybkiego tramwaju zKrowodrzy Górki do Górki Narodowej i Trasą Wolbromską.

Miasto Kraków jest zakoncepcją realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niemniej jednakplanowane warianty linii kolejowej, które mają przebiegać na terenie Krakowa,muszą przede wszystkim uwzględniać interes mieszkańców, a także fakt, żeinwestycje państwowe nie mogą kolidować z miejskimi – mówi Jerzy Muzyk,zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.

Z punktu widzenia mieszkańców Krakowa koncepcja przedstawionaprzez władze centralne budzi duże zastrzeżenia. Planowane warianty liniikolejowej za bardzo ingerują w tkankę miasta. Możliwe, że byłoby koniecznewyburzenie budynków, jak i likwidacja części terenów zielonych. Jest pewne, żetego rodzaju inwestycja spowodowałaby zwiększenie natężenia hałasu w okolicyplanowanych torów kolejowych. Właśnie w interesie mieszkańców Miasto Krakówskłada swój sprzeciw wobec planowanych przez rządową spółkę wariantów traslinii kolejowej.

Analiza materiałówudostępnionych w lutym 2020 r. przez Centralny Port Komunikacyjny (w ramachkonsultacji społecznych, które trwają do 10 marca) wskazuje, że koncepcyjnewarianty tras kolidują z przebiegiem III etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwajuz Krowodrzy Górki do Górki Narodowej oraz planowaną do realizacji przezwojewództwo małopolskie Trasą Wolbromską. – Są to inwestycje zaplanowane izakontraktowane – zaznacza Jerzy Muzyk.

Przypomnijmy: we wrześniu 2019 r. odbyły się w Krakowiewarsztaty dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale materiały wtedyudostępnione miały niski poziom szczegółowości i nie był w nich przedstawionywariant, któremu Miasto Kraków się sprzeciwia. W październiku przygotowanoopinię cząstkową do przekazanych wtedy materiałów i była to opinia pozytywna,ale uwzględniała ona tylko wstępne założenia.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w Baranowie podWarszawą. Lotnisko w wizji rządowej spółki to także gigantyczny węzełtransportowy, do którego będzie można dojechać pociągiem z każdego krańcakraju. Podróż z największych polskich miast ma zająć nie więcej niż dwie i półgodziny. Linie, które będą się zbiegały w CPK, nazwano szprychami. Na południeod CPK prowadzi „szprycha” nr 7. Pociągi miałyby jeździć z planowanego przezrządową spółkę lotniska Centralną Magistralą Kolejową, która od Zawierciazostanie wydłużona na południe. Na wysokości Olkusza ma powstać duża stacjaprzesiadkowa, czyli Węzeł Małopolsko-Śląski. Stąd tory pobiegną w stronęKatowic i Krakowa.