Kraków: Polska, Słowacja i Węgry chcą wspólnie utworzyć korytarz transportowy
Władze Małopolski wystąpiły z propozycją przystąpienia do współpracy przy stworzeniu korytarza transportowego przebiegającego przez Polskę Słowację i Węgry. Przedstawiciele kolei węgierskich i samorządu preszowskiego (Słowacja) są zainteresowani tym projektem i wstępnie wyrazili chęć przystąpienia do niego. W czwartek, 14 stycznia, w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego odbyła się konferencja dotycząca gałęzi Europejskiego Korytarza Transportowego TEN-T oraz Programu dla Europy Środkowej, z którego inwestycja mogłaby zostać sfinansowana.
W spotkaniu uczestniczyli m.in. Wicemarszałek Roman Ciepiela, Zoltan Horvath z Węgierskich Kolei Państwowych, Ján Dzurjuv, Katarína Ježovái Juraj Latta z Samorządowego Kraj Preszowskiego, Włodzimierz Żmuda – dyrektor krakowskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Irena Cebula – dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji UMWM.
– Istotne jest stworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Morzem Bałtyckim a Bałkanami i Morzem Czarnym. Małopolska odgrywa tu ważną rolę: to przez nasz region przebiega jedyna linia kolejowa z Warszawy na Słowację. Aby rola Małopolski była jeszcze większa, konieczne są modernizacje i dodatkowe nakłady –mówił Wicemarszałek Ciepiela.
Program dla Europy Środkowej daje możliwość zrealizowania projektu stworzenia korytarza transportowego przebiegającego przez Polskę Słowację i Węgry jako odgałęzienie korytarza VI, który stanowi jeden z elementów sieci TEN-T. Zasięgiem terytorialnym obejmuje on następujące państwa: Austria, Czechy, Niemcy –(wybrane regiony), Węgry, Włochy (wybrane regiony), Polska, Słowacja, Słowenia, Ukraina (wybrane obwody).
Program wymaga, aby w projekcie uczestniczyło trzech finansujących partnerów z przynajmniej trzech krajów (co najmniej dwóch partnerów z państw członkowskich UE z obszaru programu Europy Środkowej), a zalecana wielkość projektu od 1 do 5 mln euro kosztów całkowitych. Celem głównym programu jest: wzmocnienie spójności terytorialnej, promowanie wewnętrznej integracji oraz poprawa konkurencyjności obszaru Europy Środkowej.
Kolejne spotkanie w sprawie utworzenia korytarza transportowego planowane jest na początek lutego.