Kraków Płaszów po nowemu. Jak się zmieni?

inforail
17.01.2019 10:26

Dodatkowy peron,200-metrowe wiaty, wygodne przejście podziemne, nowoczesny system informacji –taka będzie stacja Kraków Płaszów po modernizacji.

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace na największej,po Krakowie Głównym, stacji pasażerskiej w stolicy Małopolski. Inwestycja toczęść prac na krakowskiej linii średnicowej, wartych ok. miliard zł i współfinansowanychw ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Przebudowa stacji Kraków Płaszów to element największejinwestycji PLK w Krakowie – modernizacji linii E30 na odcinku Kraków GłównyTowarowy – Rudzice, wraz z dobudową torów dla kolei aglomeracyjnej. Wykonawcarozpoczął prace od rozbiórki jednego z dwóch, znajdujących się na stacji,peronów wyspowych. Równolegle wymieniane są tory. Prace obejmują demontaż imontaż kabli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Harmonogram robót zostałtak przygotowany, by nie przerywać ruchu pociągów.

Wygodniej dlapasażerów i dodatkowy peron

Po zakończeniu prac, w 2021 roku, stacja stanie sięnowoczesnym, zapewniającym łatwe przesiadki, węzłem komunikacyjnym. Wybudowanybędzie dodatkowy czwarty peron. Stacjabędzie mogła jednocześnie obsłużyć więcej pociągów. Podróżni skorzystają zwygodnych peronów – dotychczasowe konstrukcje zostaną zastąpione nowymi, odługości 400 metrów.

Perony zostaną wyposażone w nowe oświetlenie, monitoring isystemy nagłaśniające. Pojawi sięnowoczesny system informacji pasażerskiej. Przed niekorzystnymi warunkamiatmosferycznymi podróżnych chronić będą 200-metrowe wiaty. Wyremontowane ipowiększone zostanie również przejście podziemne, które zapewni szybkie dojściedo poszczególnych peronów, dworca, ul. Dworcowej i Prokocimskiej.

Stacja dostępna będzie dla wszystkich podróżnych. Naperonach i w przejściu podziemnym pojawią się ścieżki naprowadzające. Nowerozwiązania, przygotowane przez PLK, pozwolą swobodnie przemieszczać się osobomo ograniczonej mobilności.

Zmodernizowana zostanie nie tylko infrastruktura dlapasażerów. Wykonawca ma za zadanie przebudować cały węzeł kolejowy. Wymienionezostaną tory, rozjazdy, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchemkolejowym. W pobliżu stacji budowane jest nowoczesne Lokalne CentrumSterowania, w którym kolejarze będą zarządzać ruchem pociągów.

Łatwe podróże małe iduże

Po zakończeniu inwestycji krakowianie zyskają kolejnywygodny węzeł przesiadkowy. Na stacji Kraków Płaszów zatrzymują się zarównopociągi dalekobieżne, jak i aglomeracyjne. Pasażerowie mogą podróżować wkierunku Rzeszowa, Tarnowa, Zakopanego, Wieliczki czy Skawiny. Obsługę nastacji ułatwia wyremontowany kilka lat temu przez PKP S.A. budynek dworca, adzięki estakadzie Lipska – Wielicka podróżni mogą się w łatwy sposób przesiadaćz pociągu do tramwaju.

Poza przebudowa stacji Kraków Płaszów w ramach inwestycji”Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wrazz dobudową torów linii aglomeracyjnej” wybudowane zostaną dwa nowe przystankikolejowe (Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień), a sześć zostanie odnowionych.Pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów powstają dwa nowe torykolejowe, dzięki którym przewoźnicy będą mogli uruchomić więcej pociągówdalekobieżnych i aglomeracyjnych, które sprawniej przejadą przez Kraków. Główneprace budowlane zakończą się w 2020 r. Ich wartość wynosi niemal 1 mld zł.