Kraków Płaszów po nowemu. Jak się zmieni?
Dodatkowy peron,200-metrowe wiaty, wygodne przejście podziemne, nowoczesny system informacji –taka będzie stacja Kraków Płaszów po modernizacji.
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace na największej,po Krakowie Głównym, stacji pasażerskiej w stolicy Małopolski. Inwestycja toczęść prac na krakowskiej linii średnicowej, wartych ok. miliard zł i współfinansowanychw ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Przebudowa stacji Kraków Płaszów to element największejinwestycji PLK w Krakowie – modernizacji linii E30 na odcinku Kraków GłównyTowarowy – Rudzice, wraz z dobudową torów dla kolei aglomeracyjnej. Wykonawcarozpoczął prace od rozbiórki jednego z dwóch, znajdujących się na stacji,peronów wyspowych. Równolegle wymieniane są tory. Prace obejmują demontaż imontaż kabli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Harmonogram robót zostałtak przygotowany, by nie przerywać ruchu pociągów.
Wygodniej dlapasażerów i dodatkowy peron
Po zakończeniu prac, w 2021 roku, stacja stanie sięnowoczesnym, zapewniającym łatwe przesiadki, węzłem komunikacyjnym. Wybudowanybędzie dodatkowy czwarty peron. Stacjabędzie mogła jednocześnie obsłużyć więcej pociągów. Podróżni skorzystają zwygodnych peronów – dotychczasowe konstrukcje zostaną zastąpione nowymi, odługości 400 metrów.
Perony zostaną wyposażone w nowe oświetlenie, monitoring isystemy nagłaśniające. Pojawi sięnowoczesny system informacji pasażerskiej. Przed niekorzystnymi warunkamiatmosferycznymi podróżnych chronić będą 200-metrowe wiaty. Wyremontowane ipowiększone zostanie również przejście podziemne, które zapewni szybkie dojściedo poszczególnych peronów, dworca, ul. Dworcowej i Prokocimskiej.
Stacja dostępna będzie dla wszystkich podróżnych. Naperonach i w przejściu podziemnym pojawią się ścieżki naprowadzające. Nowerozwiązania, przygotowane przez PLK, pozwolą swobodnie przemieszczać się osobomo ograniczonej mobilności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zmodernizowana zostanie nie tylko infrastruktura dlapasażerów. Wykonawca ma za zadanie przebudować cały węzeł kolejowy. Wymienionezostaną tory, rozjazdy, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchemkolejowym. W pobliżu stacji budowane jest nowoczesne Lokalne CentrumSterowania, w którym kolejarze będą zarządzać ruchem pociągów.
Łatwe podróże małe iduże
Po zakończeniu inwestycji krakowianie zyskają kolejnywygodny węzeł przesiadkowy. Na stacji Kraków Płaszów zatrzymują się zarównopociągi dalekobieżne, jak i aglomeracyjne. Pasażerowie mogą podróżować wkierunku Rzeszowa, Tarnowa, Zakopanego, Wieliczki czy Skawiny. Obsługę nastacji ułatwia wyremontowany kilka lat temu przez PKP S.A. budynek dworca, adzięki estakadzie Lipska – Wielicka podróżni mogą się w łatwy sposób przesiadaćz pociągu do tramwaju.
Poza przebudowa stacji Kraków Płaszów w ramach inwestycji”Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wrazz dobudową torów linii aglomeracyjnej” wybudowane zostaną dwa nowe przystankikolejowe (Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień), a sześć zostanie odnowionych.Pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów powstają dwa nowe torykolejowe, dzięki którym przewoźnicy będą mogli uruchomić więcej pociągówdalekobieżnych i aglomeracyjnych, które sprawniej przejadą przez Kraków. Główneprace budowlane zakończą się w 2020 r. Ich wartość wynosi niemal 1 mld zł.
„