Kraków: Parowóz na terenie AGH w Krakowie

inforail
18.08.2009 13:47

80-tonowy parowóz z czasów II wojny światowej stanął z inicjatywy studentów na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie. Aby przenieść ważącą 80 ton lokomotywę niezbędne było zastosowanie dźwigów, których sumaryczny udźwig musiałby sięgnąć 1000 ton. Ostatecznie, docelowa lokalizacja lokomotywy na terenie AGH wykluczyła ich zastosowanie. Dlatego specjaliści z firmy Panas Transport ze Zwierzyńca opracowali unikalny sposób przeniesienia ładunku. Inżynierowie zamontowali na ramowym pokładzie naczepy typu Kesselbrücke fragment torowiska kolejowego, a przez tydzień przygotowywali instalację, po której lokomotywa wjechała na pokład naczepy bez udziału dźwigu. Załadunek lokomotywy zajął 20 godzin, po czym wyposażona w opony Michelin X One MaxiTrailer naczepa w 30 minut pokonała dystans 2 kilometrów dzielący ją od miejsca przeznaczenia. Rozładunek lokomotywy trwał kolejne 9 godzin.
Skomplikowana operacja przeniesienia lokomotywy nie powiodłaby się, gdyby nie zastosowano opon o najwyższych parametrach wytrzymałości i możliwości uniwersalnej konfiguracji. Standaryzacja osi wyposażonej w opony Michelin X One MaxiTrailer pozwala zastosować jedno rozwiązanie dla naczep konwencjonalnych oraz mega-wolumenu. Opona Michelin X One MaxiTrailer charakteryzuje się jednym rodzajem bieżnika dostosowanym do wszystkich szlaków komunikacyjnych. W architekturze opony zastosowano innowacyjne rozwiązanie –technologię InfiniCoil. Jest to pojedyncza stalowa linka (całkowita jej długość to nawet 400 m – czyli 4 długości boiska do piłki nożnej), która nawinięta jest na karkas wzdłuż kierunku toczenia opony. Dzięki temu praca czoła bieżnika jest bardziej stabilna, a rozkład sił dynamicznych podczas kontaktu opony z nawierzchnią jest równomierny przez cały okres użytkowania. Wyjątkowo niski profil opony Michelin X One MaxiTrailer wpływa ponadto na obniżenie środka ciężkości pojazdu.