Kraków: Otwarcie ofert w przetargu na budowę nowego dworca
Sześć firm zgłosiło się do przetargu na wybór generalnego wykonawcy prac przy budowie nowego dworca Kraków Główny. 13.05.2010 w siedzibie Polskich Kolei Państwowych S.A. odbyło się otwarcie ofert. Budowa dworca ma się zacząć w drugiej połowie 2010 roku.
Nowy dworzec Kraków Główny to jedna z trzech dużych inwestycji PKP S.A., współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe inwestycje to: modernizacja dworca Wrocław Główny i modernizacja dworca Gdynia Główna.
Nowy dworzec będzie elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego. Połączy ze sobą podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach. Powierzchnia dworca wyniesie 14 000 m2. Do użytku zostanie on oddany w II kwartale 2012 roku.
PKP S.A. przeznaczyły na tę inwestycję 117 mln złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej – w ok. 70% (Program Infrastruktura i Środowisko) oraz ze środków budżetu państwa.
Najtańsza oferta, przedstawiona przez Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „BUDUS”S.A. opiewa na kwotę: 63 mln 160 tys. 743 zł 57 gr brutto . Najdroższą ofertę przedstawiło polsko –hiszpańskie Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., Obrascòn Huarte Lain S.A. na kwotę:
107 mln 46 tys. 460 zł brutto.
Pozostali oferenci to:
•Budimex SA –81 mln 41 tys. 385 zł 48 gr brutto
•Konsorcjum: ZUE S.A. , Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Chemobudowa –Kraków”SA –85 mln 339 tys zł brutto
•Konsorcjum dla budowy dworca kolejowego Kraków Główny ALPINE: ALPINE Construction Polska Sp. z o. o. , ALPINE BAU Deutschland AG –92 mln 709 tys. 151 zł 26 gr brutto
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
•Mostostal Warszawa S.A. –64 mln 807 tys. 234 zł 96 gr brutto
Projekt inwestycji w Krakowie obejmuje między innymi: wykonanie dokumentacji projektowych i technicznych oraz wykonanie robót budowlano-montażowych budowy dworca kolejowego pod układem torowo-peronowym stacji Kraków Główny. Projektowany dworzec stanowi węzeł przesiadkowy różnych rodzajów transportu publicznego i jest zintegrowany komunikacyjnymi ciągami pieszymi z dworcem regionalnym PKS i komunikacją miejską tj. przystankami autobusowymi oraz tramwajowymi, w tym przystankiem podziemnego szybkiego tramwaju. Ciągi piesze łączą również dworzec kolejowy z centrum handlowym pn. Galeria Krakowska. W rozwiązaniach projektowych uwzględnia się dostosowanie obiektu dla obsługi osób niepełnosprawnych oraz proekologiczne materiały i urządzenia oraz nowoczesne systemy sterowania mediami. Projekt obejmuje również sprawowanie nadzoru inwestycyjnego.