Kraków: Kolejny etap budowy dworca
Rozpoczął się kolejny etap budowy Dworca Głównego PKP w Krakowie. Prace obejmą przejście dla pieszych, łączące część miasta od strony Galerii Krakowskiej z częścią od strony ul. Bosackiej. Będzie to wiązało się z utrudnieniami dla podróżnych. Jak poinformowały w piątek PKP SA, prace te wiążą się z sukcesywnym zamykaniem poszczególnych wyjść z przejścia „Antresola”na perony nr 2,3,4 i 5.
Wykonawca robót będzie informował o zmianach na specjalnych oznakowaniach przy wyjściach z dworca. W pierwszej kolejności zostanie zamknięte wyjście z antresoli na peron 3. Nastąpi to 11 kwietnia.
Następnie zamykane będą wyjścia: na peron 4 od 27 kwietnia, na peron 2 od 16 maja oraz na peron 5 od 6 czerwca. Zamykanie wyjść z antresoli na perony nie będzie wiązało się z jakimikolwiek utrudnieniami dla osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się.
Cały czas będą bowiem działały windy”–podkreśla PKP. Nowy dworzec kolejowy Kraków Główny będzie usytuowany pod torami i peronami dzisiejszej stacji.
Inwestycja o wartości 130 mln zł ma być gotowa w drugim kwartale 2012 roku. Będzie to jeden z najlepiej rozwiniętych węzłów komunikacyjnych w kraju, łączący wiele środków transportu. Nowy dworzec będzie zintegrowany z przystankiem linii podziemnego tramwaju, parkingami oraz dworcem autobusowym, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżnej.
Specjalne pociągi będą go łączyć z lotniskiem Kraków-Balice. Przestrzeń dla pasażerów obejmie 12 tys. metrów kwadratowych. W hallu głównym znajdą się m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe.
Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy. Nowy dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zamontowany zostanie też monitoring. Inwestycja jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”Unii Europejskiej.
Jest to jeden z trzech, obok Wrocławia i Gdyni, projektów tego typu finansowanych ze środków unijnych. Na jego wykonawcę wybrano w przetargu Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus SA.