Kraków: Kolej w Małopolsce w latach 2010-2030
Lepsze połączenie Małopolski z województwami sąsiadującymi, w szczególności ze Śląskiem, rozwój lotniska w Balicach, a także stworzenie szybkich połączeń kolejowych to kluczowe założenia nowej Strategii Rozwoju Transportu Województwa Małopolskiego na lata 2010 –2030. Władze regionu rozpoczęły już pracę nad dokumentem. Wczoraj, 16 listopada, Wicemarszałek Roman Ciepiela zaprezentował mapę najważniejszych inwestycji drogowych planowanych do zrealizowania w perspektywie najbliższych 20 lat.
Małopolska zamierza silniej powiązać system komunikacyjny z województwami sąsiadującymi, w szczególności ze Śląskiem. Na mapie najważniejszych inwestycji drogowych planowanych dozrealizowania w naszym regionie znalazły się m.in. autostrada A4 wkierunku Tarnowa, droga S7, a także Beskidzka Droga Integracyjna.Zarząd Województwa będzie także zabiegał o to, aby droga ekspresowa S1przebiegła bliżej Oświęcimia. Ważne będzie także dokończenie drogi ekspresowej z Olkusza do Krakowa, a także rozwiązanie problemów komunikacyjnych Podhala. Jak zapowiedział Roman Ciepiela, władzeregionu chcą także rozwijać infrastrukturę lotniskową.
– Zależy nam na tym, aby krakowskie Balice stały się lotniskiem ponadregionalnym. Będziemy się również starać, aby w perspektywie 2020 osiągnąć przepustowość blisko 10 mln pasażerów rocznie –podkreślił Roman Ciepiela. W planach będzie także budowa mniejszych lądowisk w Nowym Targu, Nowym Sączu oraz Tarnowie. Ważnym elementem transportowej strategii będzie też szybka kolej osiągająca prędkość 160km/h. Na liście wyzwań znalazł się także m.in. pomysł utworzenia połączenia kolejowego z Krakowa do Budapesztu. Zdaniem Wicemarszałka Ciepieli to trakt potrzebny nie tylko Małopolsce, ale także Europie.
Zanim jednak przygotowana strategia zostanie uchwalona odbędzie się otwarta debata publiczna.Wicemarszałek zaapelował dzisiaj, aby do dyskusji włączyli się liderzy subregionów i wskazali najważniejsze lokalne inwestycje.