Kraków ? Katowice w KPK, pociągi nadal wolne?
Inwestycje związane zdokończeniem ciągnącej się od lat modernizacji linii kolejowej Katowice-Kraków,a także odbudową linii prowadzącej m.in. do katowickiego lotniska wPyrzowicach, znalazły się w zaktualizowanym Krajowym Programie Kolejowym do2023 r. (KPK).
Przyjęty we wrześniu ub. roku przez poprzedni rząd „Krajowyprogram kolejowy do 2023 r.”, założył wydanie na inwestycje winfrastrukturę kolejową ponad 67 mld zł do 2023 r.; 23 listopada br. rządprzyjął uchwałę ws. przyjęcia zaktualizowanego programu.
Jak podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, celemaktualizacji było usystematyzowanie i doprecyzowanie KPK, co ma usprawnićrealizację i wydanie przewidzianych w nim środków. Koszt realizacji Programu mawynieść ok. 66,4 mld. W aktualizacji m.in. inaczej rozplanowano wydatki wczasie, zmniejszając tzw. górkę inwestycyjną w latach 2019?2020.
Część ujętych w KPK przedsięwzięć już zrealizowano (przyudziale środków unijnych na lata 2007-2013).
Na terenie woj. śląskiego była to np. niewielka część mocnoopóźnionych prac dot. połączenia Sosnowiec Jęzor ? Kraków (koszt wydzielonegoprojektu 91,3 mln zł), część projektu przebudowy kompleksu dworcowego Gliwice(56,2 mln zł), prace na linii nr 1 Koluszki ? Częstochowa (62,1 mln zł), pracena linii nr 61 i 700 Częstochowa ? Fosowskie (28,9 mln zł), prace na linii nr1, 133, 160, 186 Zawiercie ? Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ? Jaworzno Szczakowa(24,4 mln zł) czy prace na linii 140 i 158 Rybnik ? Chałupki (83,9 mln zł).
Na liście projektów podstawowych KPK do 2023 finansowanych zFunduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiskona lata 2014-2020, a także unijnego instrumentu Łącząc Europę (ConnectingEurope Facility ? CEF), znalazło się dziesięć przedsięwzięć w różnym stopniudotyczącym woj. śląskiego.
Wśród nich znajduje się finansowany w ramach CEF „etap IIb”przeniesionego z poprzedniej perspektywy unijnej (dzięki tzw. etapowaniu)projektu pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej E 30, odcinek Zabrze ?Katowice ? Kraków”, który faktycznie dotyczy części tego połączenia międzySosnowcem Jęzorem, a Krakowem.
Modernizacja trasy Katowice – Kraków rozpoczęła się w 2011r. i pierwotnie miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Wówczas podzielono ją na trzyodcinki: Kraków – Krzeszowice, Krzeszowice – Trzebinia oraz Trzebinia -Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia, związane główniez upadłościami firm wykonawczych i projektowych.
Zapisana w obecnym KPK wartość prac do przeprowadzenia wramach tego ciągnącego się od lat przedsięwzięcia wynosi 2,275 mld zł. Nadaltrwa część postępowań przetargowych dotyczących poszczególnych odcinków(harmonogramy przewidywały ich rozstrzygnięcie na koniec 2016 r.). Zakończenieprac na linii Katowice – Kraków planowane jest obecnie na połowę 2019 r
Dla zapowiadanej w poprzednich latach modernizacji irozbudowy o kolejne tory silnie obciążonej linii E 65 w woj. śląskim, na odc.Będzin ? Katowice ? Tychy ? Czechowice Dziedzice ? Zebrzydowice listapodstawowa obecnego KPK przewiduje prace przygotowawcze o wartości 39,9 mln zł(w ramach CEF). Przypis obok wycenionego na ponad 4 mld zł projekturealizacyjnego wskazuje, że został on przewidziany do złożenia w trzecimnaborze CEF.
Z rozpoczynanych już dużych przedsięwzięć (trwają przetargi)ważnych dla ruchu towarowego w woj. śląskim na liście podstawowej KPK znalazłysię: prace na liniach nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie ?Żory ? Rybnik ? Nędza / Turze (503,2 mln zł), prace na liniach nr 153, 199,681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ ? Rudziniec Gliwicki ? Stare Koźle(282,7 mln zł) czy prace na linii nr 146 na odcinku Wyczerpy ? ChorzewSiemkowice (250,1 mln zł).
Nadal w przygotowaniu pozostaje projekt dotyczący linii nr132, 138, 147, 161, 180, 188, 654, 655, 657, 658, 699 na odcinkach Gliwice ?Bytom ? Chorzów Stary ? Mysłowice Brzezinka ? Oświęcim oraz Dorota ? MysłowiceBrzezinka (za 351,5 mln zł).
Pod koniec listopada spółka PKP PLK ogłosiła natomiastprzetarg na remont odcinka linii nr 1 między Częstochową a Zawierciem -ostatniej z przeznaczonych do modernizacji części tzw. „wiedenki”. Wpoprzednich latach na całej tej linii wykonano prace za ponad 3 mld zł brutto;remont odcinka od Częstochowy do Zawiercia ma w KPK wartość 501,7 mln zł.
Różnych części w woj. śląskim będą dotyczyły umieszczone wprogramie ponadregionalne projekty dotyczące linii nr 93 na odcinku Trzebinia ?Oświęcim ? Czechowice Dziedzice (555,0 mln zł), a także kolejne prace na liniikolejowej C-E 65 (tzw. „magistrali węglowej”) na odc. Chorzów Batory ?Tarnowskie Góry ? Karsznice ? Inowrocław ? Bydgoszcz ? Maksymilianowo owartości 1 mld zł (w woj. śląskim mają one dotyczyć głównie zdegradowanego odcinkaChorzów Batory ? Bytom)
Chociaż na listach zaktualizowanego KPK nie wymieniono znazwy postulowanego od lat w woj. śląskim połączenia kolejowego do portulotniczego Katowice, Jacek Karniewski z PKP PLK zapewnił PAP, że mieście sięono na liście podstawowej programu ? w przewidzianej do finansowania z POIiŚpozycji pod nazwą „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane zFunduszu Spójności” (za 1089,8 mln zł).
Karniewski przekazał też, że obecnie nadal ? po kolejnymprzetargu, który wyłonił nowego wykonawcę ? trwają prace projektowe dotycząceodbudowy linii nr 182 Tarnowskie Góry ? Zawiercie, która utworzy połączenie zlotniskiem. Dokumentacja przedprojektowa tego przedsięwzięcia ma być planowogotowa do marca 2017 r.
Z projektów współfinansowanych środkami RegionalnegoProgramu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 na liście podstawowejKPK zapisano dwa projekty. To rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów ?Bieniowiec ? Skoczów ? Goleszów ? Cieszyn/Wisła Głębce (za 290,8 mln zł) orazrewitalizacja linii 140/169/179/885/138 dla połączenia: Orzesze Jaśkowice ?Tychy ? Baraniec ? KWK Piast ? Nowy Bieruń ? Oświęcim (za 171,2 mln zł).
Lista projektów KPK finansowanych ze środków krajowychuwzględnia dla woj. śląskiego trzy pozycje: zrealizowane już prace na odcinkulinii nr 169 Tychy ? Orzesze Jaśkowice (37,7 mln zł), kilkuletni, realizowanyprogram udrożnienia podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (łącznawartość blisko 2,6 mld zł), a także osobny projekt „udrożnienie podstawowychciągów wywozowych w ruchu towarowym na terenie Śląska, etap IV” (za 20,8 mlnzł).
Na liście rezerwowej zaktualizowanego KPK dla projektówprzygotowywanych pod kątem środków POIiŚ i CEF umieszczono ? poza projektem dlalinii E 65 ? podobny projekt rozbudowy linii E 30 na odcinkach Katowice ?Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy (za 326,2 mln zł) oraz tej samej linii E 30na odcinku Chorzów Batory ? Gliwice Łabędy (za 1,1 mld zł).
Na listę rezerwową pod kątem środków POIiŚ oraz CEF trafiłytakże projekty dotyczące: linii E 59 na odcinku Kędzierzyn Koźle ? Chałupki(183,0 mln zł), linii nr 62, 660 na odcinku Tunel ? Bukowno ? Sosnowiec Płd.(za 219,5 mln zł) oraz linii nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice ? BielskoBiała ?- Zwardoń (352,0 mln zł).
Projekty rezerwowe w KPK pod kątem śląskiego RPO tonatomiast: rewitalizacja linii nr 140 na odcinku Rybnik Towarowy ? Sumina (za73,0 mln zł), rewitalizacja linii nr 117 na odcinku granica województwa ?Bielsko-Biała Główna (56,0 mln zł), rewitalizacja linii nr 90 Zebrzydowice ?Cieszyn (za 84,0 mln zł) oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 148 na odcinkuPszczyna ? Żory za 46,0 mln zł).
„