Kraków: Inżynierowie przebadali Pendolino

inforail
29.10.2014 22:38

Pracownicy Instytutu Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej przeprowadzili pomiary drgań pociągów Pendolino, które w połowie grudnia zaczną jeździć po krajowych trasach. Kolej chce, by krakowscy badacze opracowali warunki, jakie pod względem drgań powinny w przyszłości spełniać inwestycje kolei dużych szybkości. Badania odbyły się na odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) między Psarami a Górą Włodowską. – Przeprowadziliśmy pomiary drgań gruntu, podkładów kolejowych i stojącego w pobliżu torów budynku. Zbadaliśmy także właściwości podłoża i jego wpływu na drgania – mówi prof. Tadeusz Tatara, który prowadził badania razem z prof. Krzysztofem Stypułą. Po wyznaczonym odcinku pociąg Pendolino poruszał się z prędkością od 40 do 293 km/h. Dla porównania zbadano też oddziaływanie innych używanych przez polską kolej składów: pociągu ciągniętego przez lokomotywę Husarz, standardowego pociągu dalekobieżnego wykorzystywanego przez PKP Intercity, pociągu towarowego oraz zwykłej drezyny. Jakie były wyniki tych pomiarów? Drgania wywołane przez Pendolino były trzykrotnie większe niż przy przejeździe pozostałych badanych składów. Nie było to niespodzianką, bo ten nowoczesny pociąg porusza się ze znacznie większą prędkością niż wszystkie inne. Zarejestrowane drgania nie miały jednak wpływu na stojący w pobliżu torów murowany dom. – Parametry tych drgań mieszczą się w strefie drgań nieszkodliwych dla konstrukcji budynku – podkreśla prof. Tatara.
Szczegóły