Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Grupa PKP połączy Kraków z międzynarodowym portem lotniczym w Balicach

inforail
22.04.2006 16:32
Grupę PKP i Miasto Kraków połączyły dwa – istotne dla mieszkańców i turystów – porozumienia. Prezes Zarządu PKP S.A. Andrzej Wach i Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podpisali umowę ramową dotyczącą współpracy w zakresie nieruchomości należących do PKP S.A położonych w Krakowie. Dzięki niej Kraków zdobędzie wpływ na kształt inwestycji na terenach kolejowych. Z kolei Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Celiński wspólnie z Prezydentem Krakowa zawarli porozumienie, które umożliwi rozpoczęcie modernizacji (I etap modernizacji) linii dla szybkiej kolei łączącej Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Balicach z samym centrum Krakowa. Dzięki kolei podróż na lotnisko nie zajmie więcej niż 20 minut –taniej i sprawniej niż samochodem.
Polskie koleje zamierzają razem z Urzędem Miasta Kraków modernizować dworce, decydować o nowych inwestycjach i dzierżawach gruntów kolejowych. Kraków nie jest pierwszym miastem objętym tego typu umową. W kolejnych miesiącach analogiczne porozumienia powstaną w innych miastach. W ciągu dwunastu najbliższych tygodni PKP S.A. i Urząd Miasta Krakowa sporządzą pełną listę nieruchomości, które zostaną objęte wspólnymi działaniami. Na pewno będą to (między innymi): budynek „starego dworca”w Krakowie i stacja w Swoszowicach.
PKP S.A. chce wspólnie z samorządami decydować o:
– kształcie modernizacji dworców kolejowych
– zaangażowaniu kolei i miast w modernizacje
– warunkach sprzedaży i dzierżawy gruntów kolejowych dla zewnętrznych inwestorów
– nowych inwestycjach dla pasażerów
– sprzedaży bądź dzierżawie terenów PKP S.A. Urzędowi Miasta
Polskie koleje otwierają się na samorządy – tworząc nową jakość we współpracy z samorządami w całej Polsce. W pierwszej połowie zeszłego roku PKP S.A zainicjowała rozmowy z gminami o sprzedaży małych stacji kolejowych (w całej Polsce jest ich blisko 3000). W grudniu zeszłego roku polskie koleje i władze Warszawy podpisały pierwszą, tzw. umowę ramową. Dzięki niej Warszawa będzie miała wpływ na przyszłość inwestycji kolejowych (dworce kolejowe i grunty) by służyły one jak najlepiej mieszkańcom miast i gmin – nie tylko pasażerom kolei. Analogiczne umowy podpisane zostały już w Katowicach Kielcach, Łodzi i Gdyni. W kolejnych miesiącach takie same porozumienia powstaną w innych miastach. W tym roku PKP S.A. rozpoczęła także współpracę z władzami miejskimi dotyczącą: wspólnej przebudowy tych największych dworców, które wymagają gruntownych inwestycji, np. dworzec w Katowicach oraz inwestycji służących miastu na terenach należących do kolei.
Dzięki podpisaniu umowy PKP Polskie Linie Kolejowe będą mogły w ciągu najbliższych miesięcy zmodernizować (I etap) bocznicę kolejową Mydlniki –Balice. Urząd Miasta i Skarb Państwa przekażą PKP PLK grunty dzięki którym będzie możliwa przebudowa bocznicy kolejowej Kraków Mydlniki-Balice. Będzie ona fragmentem drogi dla pociągów łączących lotnisko Balice z centrum Krakowa. PKP Polskie Linie Kolejowe na własny koszt (około 5 mln złotych) zmodernizują linię kolejową (I etap modernizacji – naprawa toru, wzmocnienie nawierzchni, naprawa nawierzchni przejazdowej, regulacja osi toru). Po modernizacji na linii pojawią się nowoczesne autobusy szynowe (operatorem będą PKP Przewozy Regionalne). Podróż pociągiem z centrum do lotniska nie zajmie dłużej niż 20 minut i będzie dziesięciokrotnie tańsza niż taksówką. W kolejnym etapie (II etap modernizacji) PKP PLK wymienią całą nawierzchnię kolejową, zbudują sygnalizację i sieć trakcyjną (dzięki niej na linii będą mogły pojawić się większe pociągi). Koszt inwestycji wynosić będzie co najmniej 17 milionów złotych. Ze swojej strony Miasto Kraków wybuduje wiadukt drogowy na ulicy Balickiej, dzięki czemu nowa linia będzie bezkolizyjnie krzyżowała się z drogą.