Krajowy program kolejowy do roku 2023 przyjęty przez rząd
RadaMinistrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia ?Krajowego programu kolejowegodo 2023 roku?, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju. Jego wykonawcą będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA, zaś nadzorowaniepowierzono ministrowi odpowiedzialnemu za transport.
Głównym celem programu jest wzmocnienie rolitransportu kolejowego wzintegrowanym systemie transportowym kraju przezstworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Cel ten zostanieosiągnięty przez wzmocnienie efektywności transportu kolejowego i zwiększeniebezpieczeństwa jego funkcjonowania, a także poprawę jakości wprzewozachpasażerskich i towarowych.
Najważniejsze zadania programu:
?poprawa stanu technicznego sieci TEN-T, w tymkontynuacja prac w korytarzach C-E30, E20/C-E20, E59/C-E59, E65/C-E65, E75, atakże w korytarzach stanowiących połączenia międzynarodowe;
?poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębieaglomeracji oraz na odcinkach, na których stwierdzono niewystarczającą zdolnośćprzepustową;
?osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągówwzględem transportu drogowego;
?inwestycje w ciągu ?Magistrali Wschodniej? na trasach:Rzeszów/Kielce ? Lublin ? Białystok ? Olsztyn;
?wdrażanie ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego SystemuZarządzania Ruchem Kolejowym, który obejmuje Globalny System KolejowejRadiokomunikacji Ruchomej (ERTMS/GSM-R) oraz Europejski System SterowaniaPociągiem (ERTMS/ETCS);
?poprawa jakości oferty i bezpieczeństwa infrastrukturyudostępnianej przewoźnikom przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA;
?poprawa stanu technicznego linii kolejowych tworzącychtzw. korytarze towarowe;
?poprawienie infrastruktury obsługującej kolejoweprzejścia graniczne na styku linii normalno- i szerokotorowych oraz położonychna tych obszarach odcinaków linii szerokotorowych;
?lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami,poprawa połączeń między miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim z ośrodkamigospodarczymi, a także zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portamimorskimi;
?poprawa stanu technicznego linii ważnych dla ruchutowarowego m.in.: zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej,poznańskiej i górnośląskiej oraz poprawiających dostęp do portów morskich wGdańsku, Gdyni, Szczecinie iŚwinoujściu.
Na wykonanie zadań programu do 2023 r.zostanie przeznaczone 67,5 mld zł.
Przewidywane efekty programu to m.in.:
?skrócenie czasu przejazdu pociągów na liniachkolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA;
?podniesienie przepustowości linii kolejowych naodcinkach o największym obciążeniu lub wykorzystaniu przepustowości;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
?wzrost długości odcinków linii kolejowychpozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h;
?zwiększenie długości torów o dopuszczalnym nacisku(równym lub większym) 221 kN na oś, co oznacza poprawę warunków wykonywaniaprzewozów towarowych;
?wzrost przepustowości infrastruktury obsługującejporty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu;
?wzrost długości linii kolejowych wyposażonych w ERTMS,czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym;
?zwiększenie liczby skrzyżowań dwupoziomowych orazzmodernizowanych przejazdów kolejowych;
?zmniejszenie liczby wypadków kolejowych naskrzyżowaniach linii kolejowych i dróg w jednym poziomie;
?zapewnienie dostępu do transportu kolejowego osobom oograniczonej możliwości poruszania się;
?wzrost liczby miast wojewódzkich połączonychzmodernizowanymi liniami kolejowymi, na których pociągi pasażerskie będąkursować ze średnią prędkością 100 km/h;
?wzrost liczby pasażerów przewiezionych na liniachkolejowych zarządzanych przez PLK SA (wprzewozach wojewódzkich,międzywojewódzkich, międzynarodowych iekspresowych);
?zwiększenie prędkości kursowania pociągów towarowychna liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA;
?wzrost udziału kolejowych przewozów intermodalnychwtowarowych przewozach kolejowych ogółem (przewóz intermodalny to przewózróżnymi środkami transportu).
– To ważny dzień dla transportu kolejowego w Polsce. Decyzja rządowa to uruchomienie finansowania historycznie największej liczby projektów inwestycyjnych. Kolej pasażerska już wróciła do gry. Wyremontowaliśmy główne trasy sprawiając, że podróż koleją w wielu miejscach stała się bezkonkurencyjna. Teraz czas na sprawny przewóz towarów. Nowe inwestycje to podniesienie prędkości i przepustowości na szlakach towarowych. KPK to dwukrotnie więcej pieniędzy na kolej niż w kończącej się perspektywie finansowej. Ich efektywne wydanie gwarantują usprawnione w PLK procedury, profesjonalne sprawdzanie jakości i coraz lepsza współpraca z wykonawcami – mówi Andrzej Filip Wojciechowski prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– Krajowy Program Kolejowy to strategia, która określi rolę kolei na najbliższe lata. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę kolejową o wartości 67 mld zł, nadrobimy sięgające wielu dekad zaległości i zagwarantujemy dynamiczny rozwój transportu towarów. To historyczna szansa dla polskiej kolei i całego systemu transportowego kraju ? mówi Marcin Mochocki członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
„