KPK nie uwzględnia potrzeb Bydgoszczy, Prezydent zgłasza uwagi
MinisterstwoInfrastruktury i Budownictwa aktualizuje Krajowy Programu Kolejowy, któryokreśla inwestycyjne priorytety do 2030 roku. Prezydent Bydgoszczy, RafałBruski po raz kolejny wnioskuje o dopisanie na listę podstawową modernizacjilinii kolejowych w kierunku Piły i Kcyni.
Krajowy ProgramKolejowy (KPK) jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniachkolejowych, które dofinansowane są przez ministra właściwego do sprawtransportu. – Nie uwzględnia on wszystkich potrzeb Bydgoszczy oraz zachodniejczęści województwa ? mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. ? Stąd zależy namna wprowadzeniu zmian. Zachęcam również mieszkańców do wzięcia udziału wkonsultacjach. Poza tym zwrócimy się do samorządów z zachodniej części regionu,by wyraziły swoje opinie na temat tego dokumentu. Wspólny głos to większa szansa na wprowadzenie korzystnychzmian ? dodaje.
Jednym z ważniejszych zadań kolejowego programu ma być między innymi modernizacja linii zBydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni, która ma przyjąć na siebie przedewszystkim ruch towarowy. Z punktu widzenia Bydgoszczy ważne jest , aby toprzedsięwzięcie rozszerzyć o rozbudowę odcinka Maksymilianowo-Bydgoszcz-NowaWieś Wielka. Ułatwiłoby to m.in. transporttowarów w obrębie bydgoskiego węzła kolejowego. W projekcie zmian KPK zabrakłow porównaniu z poprzednią wersjąkompleksowej modernizacji linii w kierunku Śląska.
Zależy nam niezmiennie na kolejnych pracach związanych zmodernizacją linii Bydgoszcz-Tczew. Stąd wnioskujemy o przesunięcie zadania na listę priorytetową.Poza tym proponujemy umieszczenie na liście podstawowej zadania polegającego namodernizacji linii w kierunku Piły i węzła kolejowego Krzyż. Zadanie powiązanebyłoby z budową zintegrowanych węzłów komunikacyjnych także na terenie miasta ?informuje bydgoski magistrat.
Zgodnie ze Strategią Rozwoju Miasta do 2030 roku staramy sięo rewitalizację linii nr 356 (w kierunku Kcyni ) wraz z budową zintegrowanychwęzłów transportowych w obszarze przystanków i stacji kolejowych. Wartopodkreślić, że uzupełniałoby to, inne działania podejmowane przez miasto, naprzykład budowę węzła komunikacyjnego na Błoniu. Inwestycja ta również powinnabyć zapisana w Krajowym Programie Kolejowym ? informuje dalej Urząd Miasta.
Poniżejuwagi zgłoszone przez Prezydenta Rafała Bruskiego:
Lp. |
Część dokumentu, doktórego odnosi się uwaga (rozdział, numer strony dokumentu) |
Nazwa projektu |
Treść uwagi (propozycja zmian) |
Uzasadnienie uwagi |
1. |
Lista projektów podstawowych i rezerwowych CEF i POIiŚ finansowanych z Funduszu Spójności objętych KPK do 2023 roku |
Rewitalizacja linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory ? Tczew, odcinek Bydgoszcz Główna ? Tczew |
Dodanie odcinka: Nowa Wieś Wielka ? Bydgoszcz Maksymilianowo oraz przesunięcie na listę zadań podstawowych załącznika nr 1. |
Linia ta jest ciągiem linii kolejowych znaczenia międzynarodowego AGTC, w skład której na terenie województwa wchodzi linia nr 131 i 201. Jest linią znaczenia krajowego, magistralną, dwutorową i zelektryfikowaną. Dodatkowo należy do bazowej towarowej sieci kolejowej TEN-T (korytarz VI Bałtyk – Adriatyk), która przebiega linią nr 131 do Nowej Wsi Wielkiej, dalej linią nr 201 do Maksymilianowa, gdzie znów przechodzi na linię nr 131. Pozostała część linii 201 i 131 należy natomiast do kompleksowej sieci TEN-T. Realizacja inwestycji podniesie zatem znaczenie Bydgoszczy zarówno w sferze przewozu i dystrybucji ładunków jak i dostępności komunikacyjnej w ruchu pasażerskim poprzez podniesienie parametrów technicznych linii (zwiększona prędkość, nośność torowiska, etc.). |
2. |
Rewitalizacja linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory ? Tczew, odcinek Bydgoszcz Główna ? Zduńska Wola ? Chorzów Batory |
|||
3. |
Prace na liniach kolejowych nr 18, 203 na odcinku Bydgoszcz Główna ? Piła Główna ? Krzyż, etap I: prace na odcinku Bydgoszcz Główna ? Piła Główna |
Przeniesienie zadania na podstawową listę projektów CEF i POIiŚ finansowanych z Funduszu Spójności objętych KPK |
Linia jest w całości zelektryfikowana, dwutorowa. Na odcinku przebiegającym przez Bydgoszcz, pokrywa się z siecią TEN-T. Propozycja modernizacji linii nr 18 na odcinku Bydgoszcz Główna do granic województwa wraz z budową zintegrowanego węzła transportowego Bydgoszcz Osowa Góra oraz budową węzła zintegrowanego i rewitalizacją dworca Nakło nad Notecią została zgłoszona do Kontraktu Terytorialnego województwa w ramach programu BiT City II. Inwestycja ta ?zbliży? mieszkańców obszaru funkcjonalnego z miastem Bydgoszcz, może wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności tego środka transportu a tym samym zmniejszyć ruch pojazdów indywidualnych w miastach docelowych. |
|
4. |
Rewitalizacja linii kolejowej numer 356 Poznań Wschód ? Bydgoszcz na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wraz z budową zintegrowanych węzłów transportowych w obszarze przystanków i stacji kolejowych. |
Dodanie nowej inwestycji na liście podstawowej KPK |
Zadanie zostało wpisane do realizacji w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Drogowej i Kolejowej. Dodatkowo projekt jest wpisany do Strategii Rozwoju Bydgoszczy do roku 2030 – ? Program Metropolitalna Bydgoszcz, cel sprawna obsługa wewnętrzna i zewnętrzna obszaru funkcjonalnego miasta. Inwestycja swym zakresem powinna objąć modernizację linii kolejowej wraz z budową zintegrowanych węzłów transportowych w obszarze przystanków i stacji na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Linia przebiega między innymi przez następujące miejscowości: Murowaną Goślinę, Skoki, Wągrowiec, Gołańcz, Kcynię, Szubin i Białe Błota. Linia ta zapewnia połączenie powiatu nakielskiego i powiatu bydgoskiego z Bydgoszczą od strony południowo ? zachodniej. W roku 2015 został wykonany zintegrowany węzeł kolejowy Bydgoszcz Błonie. Prace obejmowały między innymi wykonanie przystanku na linii kolejowej nr 131 (Chorzów Batory ? Tczew), budowę dwóch peronów z wyposażeniem o długości 200m i wysokości 76cm wraz z modernizacją obiektu inżynierskiego (istniejąca kładka dla pieszych) i dostosowaniu jej do wymogów dla osób niepełnosprawnych. Wybudowanie ww. infrastruktury kolejowej umożliwi w przyszłości dobudowanie peronu na linii kolejowej nr 356. Oprócz infrastruktury kolejowej w rejonie przystanku Bydgoszcz Błonie powstała również infrastruktura miejska w postaci pętli autobusowej zintegrowanej z przystankiem kolejowym. Przedstawione zadania mogą wpłynąć na zwiększenie kolei w podróżach pasażerskich. |
„