Kowno: Tunel kolejowy ponownie otwarty
Jak informuje gazeta Draugas i Radio Wilno, po trwającym prawie dwa lata remoncie we wtorek, otwarto dla ruchu zabytkowy XIX-wieczny tunel kolejowy w Kownie. Według wcześniejszych planów, tunel ten miano otworzyć na początku sierpnia, a potem termin skorygowano na 1 października, jeszcze później na drugą połowę października. Otwarcie zostało opóźnione z powodu nieprzewidzianych dodatkowych prac.
Do remontu, przez tunel kolejowy w Kownie pociągi mogły poruszać się z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h, ale teraz dopuszczalną prędkość sięga już 100 km/h, mimo tego w rzeczywistości pociąg jeszcze przejeżdżają przez niego powoli. Według obliczeń ekspertów, kolejna naprawa wypadnie za 50 do 100 lat.
Tunel przebudowało przedsiębiorstw „Kauno tiltai“a naprawy torów kolejowych dokonała firma Volkerrail Lietuva, członek holenderskiej grupy Volkerrail. Koszt naprawy wyniósł 95,2 milionów litów, w 85% pokryto go ze środków Unii Europejskiej, reszta –z funduszy otrzymanych od rządu Litwy i kolei narodowych Lietuvos Geležinkeliai (LG).
Budowę tunelu kolejowego w Kownie rozpoczęto w 1859 roku i ukończono w 1861 roku. Jego długość wynosi 1285 m, wysokość – 6,6 m, a szerokość – 8,8 m.