Koszalin: Szybciej pociągami
Podróż koszalińskimi kolejami ma być przede wszystkim szybsza. Takie zapowiedzi padły na wczorajszym spotkaniu w Zakładzie Linii Kolejowych w Koszalinie. Byleby kolejarze dotrzymali słowa. Od 2001 roku lawinowo niszczeją szyny. – Musieliśmy więc wprowadzić ograniczenia prędkości ze 100 nawet do 50 kilometrów na godzinę – mówił Czesław Rosa, zastępca dyrektora ds. technicznych w ZLK Koszalin. – No i wydać więcej pieniędzy na wymianę szyn. W 2004 roku wymieniliśmy najwięcej, bo aż 80 kilometrów. Do tego roku wymiana szyn pochłonęła 74 miliony złotych. Do odnowienia zostało nam jeszcze 17 kilometrów. W koszalińskim Zakładzie Linii Kolejowych spotkali się kolejarze, samorządowcy z Koszalina, przyjechał jeden poseł. Kolejarze wyremontowali w zeszłym roku m.in. odcinek Koszalin – Lębork. To pozwoliło na zwiększenie prędkości pociągów ze 100 do 120 km na godzinę. Szybciej jeździ się też od niedawna między Szczecinkiem a Kołobrzegiem oraz na trasie Koszalin – Kołobrzeg. – W tym roku będzie kolejny remont na tym odcinku – dodaje Czesław Rosa. 16 milionów zł pochłoną m.in. remonty na trasie Gdańsk – Stargard Szczeciński. Zostaną wymienione m.in. szyny między Koszalinem a Białogardem. – To sprawi, że pociągi będą kursować 120 km na godzinę, czyli 20 km szybciej niż dotychczas. Pasażer z Białogardu będzie kilka minut szybciej w Koszalinie – przekonywali kolejarze. Kolejne remonty planowane są między Kołobrzegiem a Trzebiatowem i Świdwinem a Runowem Pomorskim. ZLK remontuje też dworce i przejścia podziemne, a także mosty i wiadukty. – Obecnie trwa remont przejścia pod torami na dworcu w Kołobrzegu – mówił Czesław Rosa. – Dzięki współpracy z władzami Szczecinka udało się tam wyremontować przejście pod torowiskiem oraz wiaty peronowe. W Złocieńcu bezrobotni pracowali przy remoncie na dworcu. A jak w Koszalinie? Czy dworzec ma szanse na remont? Tak, ale… nie wiadomo kiedy. Kolejarze oglądają się na plany ratusza, gdzie powstał program rewitalizacji kilku rejonów miasta, m.in. terenu dworca PKP. – Jest inwestor, który chce zabudować kwartał między ul. Krakusa i Wandy – dworcami PKP i PKS. Przy okazji jest brany pod uwagę remont dworca PKP – mówił wiceprezydent Koszalina Piotr Kroll. – Mamy obiecane, że 'Słupia”, pociąg ekspresowy do Warszawy, będzie znowu kursować do Koszalina i do Kołobrzegu – mówił Zbigniew Zarychta z zarządu PKP. – W Intercity zmieniły się władze, jest więc szansa. Kiedy? Prezes Zarychta powiedział nam, że minister transportu obiecał pociąg na te wakacje. – Ale nie wiem, czy to się uda – mówił Zbigniew Zarychta. – Będę miał spotkanie w tej sprawie z prezesem Intercity. Było też o połączeniu z Koszalina do Mielna, o którym jak na razie dużo się mówi, a niewiele robi. – Gdybyście przekazali nam tę linię w dobrym stanie technicznym, do wykorzystania od razu, to chętnie byśmy na to przystali – mówił do przedstawicieli PKP wiceprezydent Kroll.
Dyrektor ZLK Sławomir Puchowski stwierdził jednak dyplomatycznie: – Obawiam się, że takich pieniędzy nie znajdziemy.