Korea Płn i Korea Płd zintegrują sieci kolejowe?

inforail
26.06.2018 07:51

Korea Płn i Korea Płdprzeprowadziły we wtorek pierwszą rundę rozmów ws. zintegrowania siecikolejowych obu krajów – podała agencja AFP. Rozmowy odbywały się w Panmundżomiew strefie zdemilitaryzowanej, gdzie pod koniec kwietnia odbył się szczyt obuKorei.

W pierwszej kolejności władze obu państw planująudrożenienie i integrację głównej linii kolejowej łączącej Seul z Pjongjangiemi Sinuiju na granicy Korei Północnej z Chinami. Linia ta została ona zbudowanana początku XX wieku przez Japończyków.

Połączenie zostało przerwane podczas wojny koreańskiej wlatach 1950-53. Od czasu zawieszenia broni z 1953 r. oba państwa koreańskie niesą połączone żadną linią kolejową.

Gdyby udało się przywrócić połącznie kolejowe pomiędzy KoreąPłn i Płd byłby to przełomowy moment życiu społecznym i gospodarczym obu krajów- pisze AFP, przypominając, że problem zintegrowania sieci kolejowej byłprzedmiotem wcześniejszych negocjacji między władzami obu Korei.

Podczas poprzedniego okresu ożywienia kontaktów dwustronnychmiędzy Koreami, przed 11 lat, podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad ponownymzłączeniem Północy z Południem. Ostatecznie, Korea Południowa wybudowałanowoczesny dworzec w mieście Dorasan, dokąd miały przybywać pociągi z KRLD, ależaden z nich nigdy tam się nie pojawił – pisze AFP.

Na uruchomieniu połączenia kolejowego zależy przedewszystkim Korei Południowej, która jest zainteresowana eksportem swoich towarówdo Chin i do Rosji z wykorzystaniem transportu kolejowego.

Seul zamierza zintegrować z główną magistralą kolejową ważnyport w Busanie, licząc, że koreańskie towary pojadą trasąSeul-Pjongjand-Sinuiju przez terytorium Chin i Rosji do Europy Zachodniej.

Seul liczy też na to, że istniejąca infrastruktura ułatwikontakty między społeczeństwami, zasypując przepaść je dzielącą – pisze wkomentarzu AFP.

Agencja AFP wskazuje, że jakiekolwiek prace mające na celubudowę zintegrowanych połączeń będą możliwe dopiero po zniesieniu sankcji wobecKRLD. Ponadto, stan techniczny dróg żelaznych w Korei Płn będzie wymagał wielkichnakładów ze strony Korei Płd w celu modernizacji infrastruktury.