Koniec monopolu w Finlandii. Rząd otwiera rynek kolejowy

inforail
10.08.2017 09:06

Fiński rządzdecydował o otwarciu rynku kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję -poinformowała w środę minister transportu Anne Berner. Od 2020 r. operatorzybędą mogli wejść na fiński rynek i stopniowo zakończy się monopol państwowejspółki VR.

Decyzja fińskiego rządu związana jest z wdrażaniem unijnychprzepisów o liberalizacji rynku usług kolejowych (tzw. IV pakiet kolejowy).

„W Finlandii przewozy pasażerskie i towarowe są otwartena konkurencję w transporcie drogowym, morskim i powietrznym, ale nie nakolei” – powiedziała Anne Berner na konferencji prasowej. Według niejotwarcie rynku ma zredukować koszty transportu oraz ułatwić organizacjęlokalnych i aglomeracyjnych przewozów kolejowych. Dodała, że celem jest takżewzmocnienie udziału transportu kolejowego w przewozach podróżnych, a także to,aby operatorzy kolejowi byli bardziej otwarci na potrzeby klientów.

Przypomniała, że wprowadzenie reformy związane jest z prawemUnii Europejskiej. W grudniu 2016 r. Parlament Europejski przyjął tzw. IVpakiet kolejowy, którego celem jest poprawa konkurencyjności i innowacyjnościsektora kolejowego w krajach UE. Dzięki temu przewoźnicy mają uzyskać równydostęp do rynków we wszystkich krajach UE i będą mogli startować w przetargach.Przetargi na przewozy kolejowe wykonywane w ramach usługi publicznej mają byćnormą w państwach członkowskich od grudnia 2023 r.

Berner przyznała, że świadczeniem usług kolejowych nafińskim rynku są zainteresowani zagraniczni przewoźnicy.

Reforma ma być przeprowadzana etapami i zacząć się od zmianw południowej części kraju, w której jest najgęstsza sieć połączeń. Na tereniecałej Finlandii rynek kolejowy ma być otwarty do 2026 r.

Wprowadzenie reformy nie wymaga zmian w fińskim prawie ani wplanowaniu budżetowym. Konieczna będzie jednak renegocjacja porozumienia międzyVR a ministerstwem transportu i komunikacji, zgodnie z którym państwowa spółkakolejowa ma monopol na rynku do 2024 r.

Zgodnie z planami rządu kolejowa spółka VR Group zostaniepodzielona na trzy – zajmujące się taborem, siecią i nieruchomościamikolejowymi. Skrót VR pochodzi od używanej w latach 1862–1995 nazwyprzedsiębiorstwa „Valtionrautatiet” (Koleje Państwowe). Pracownicyspółki VR mają zostać przeniesieni do nowych firm z zachowaniem swojegouposażenia.

Według zarządzającego VR Rolfa Janssona spółka ma silnąpozycję wyjściową. Świadczy o tym wzrost liczby pasażerów w ostatnich latachoraz satysfakcja podróżnych ze świadczonych przewozów, a także rosnące zyski.

W tym roku fińskie ministerstwo transportu w ramach planówrozwoju sieci kolejowych rozpoczęło również prace – wspólnie z władzaminorweskimi – nad poprowadzeniem liczącej ok. 550 km. „arktycznej liniikolejowej” od fińskiego Rovaniemi do norweskiego Kirkeness nad MorzemBarentsa.

W Finlandii jest blisko 6 tys. kilometrów czynnych liniikolejowych, z czego ponad połowa jest zelektryfikowana. Największą średniąprędkość osiągają pociągi Pendolino na trasie między Helsinkami a Lahti (165km/h). Najszybciej mogą poruszać się pociągi na linii z Helsinek do Petersburgaw Rosji (do 220 km/h).