Kongres UITP 2007 (2) – Bombardier pomaga miastom oddychać
Podczas 57. Kongresu UITP w Helsinkach Andre Navarii, prezes Bombardier Transportation otworzył panel dyskusyjny pod hasłem „Helping Cities Breathe”. W spotkaniu obok dziennikarzy wziął udział także Hans Rat, sekretarz generalny UITP.
Podczas 57. Kongresu UITP w Helsinkach Andre Navarii, prezes Bombardier Transportation otworzył panel dyskusyjny pod hasłem „Helping Cities Breathe”. W spotkaniu obok dziennikarzy udział wziął także Hans Rat, sekretarz generalny UITP oraz Glenn Frommer, dyrektor firmy „Hong Kong Mass Transit Railway”. W początkowej części spotkania prezes Navarri przede wszystkim skupił się na problemie rosnącej populacji na świecie i związanych z tym wyzwań komunikacyjnych. O tych problemach już pisaliśmy w relacji z konferencji Alstomu, dlatego teraz skupimy się na drugiej części wystąpieniach i podanych wynikach sprzedażowych grupy. A są one bardzo przyzwoite. Zysk operacyjny Bombardiera wyniósł w I kwartale br. 71 mln USD. W porównaniu z ostatnim rokiem fiskalnym firmy EBIT wzrósł o 48 mln USD. Dobre wyniki koncern zawdzięcza m.in. podniesieniu marży z 1,5% w ostatnim roku finansowym do 4,5% obecnie. Obecnie wolne środki firmy wynoszą 29 mln USD –po zapłacie 174 mln USD dyskrecjonalnej składki a na fundusze pracownicze w Wielkiej Brytanii. W I kwartale 2007 r. firma zdobyła nowe kontrakty o wartości 3 bilionów USD. Zamówienia te są kontynuacją dobrej passy firmy w transporcie kolejowym, a przede wszystkim w segmentach pociągów regionalnych i lokomotyw. W Europie takimi ważnymi kontraktami były:
– umowa z Deutsche Bahn AG (DB) na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych. Umowa ma charakter ramowej współpracy i przewiduje dostawę 321 pociągów na łączną sumę 1,2 miliarda euro. Jest to największe zamówienie w historii DB AG. Do przetargu koncern Bombardier zgłosił nową generację zespołów trakcyjnych Talent. Pierwsze zespoły mają się pojawić w ruchu w 2009 roku.
– kolejne zamówienie z Deutsche Bahn AG (DB) tym razem na dostawę 53 w pełni klimatyzowanych wagonów piętrowych do obsługi połączeń podmiejskich w Dreźnie. Wartość kontraktu oszacowano na 72 miliony euro. Zamówienie jest realizacją opcji z kontraktu zawartego w 2003 roku, obejmującego zamówienie 298 wagonów piętrowych z opcją na dodatkowe 300. Zamówienie to kontynuuje sukcesy osiągane w sprzedaży tych wagonów. Dodajmy, że w samych Niemczech wykorzystywane jest przeszło 1400 piętrowych wagonów Bombardiera.
– kontrakt ze szwajcarskimi kolejami federalnych SBB na dostawę 140 niskopodłogowych wagonów pasażerskich. Jego wartość jest szacowana na 128 milionów euro. Przewidziana jest również opcja na kolejne 48 wagonów, co może zwiększyć wartość do 181 milionów euro. Dostawy przewidywane są na okres lipiec 2008 –lipiec 2012.
– zamówienie od SNCB modernizację 130 wagonów piętrowych typu M5. Wartość kontraktu określana jest na 50 milionów euro. W ramach modernizacji zostaną wymienione siedzenia, okna, zostanie zamontowana klimatyzacja przestrzeni maszynisty w wagonie sterowniczym. Zmieniony wystrój otrzymają również wejścia oraz zamontowane zostaną nowe automatyczne drzwi. Wagony M5 będą modernizowane między październikiem 2008, a końcem roku 2011.
Bombardier i tramwaje
Na rynku tramwajowym niewątpliwie najważniejszym tegorocznym sukcesem Bombardiera było zdobycie zamówienia na dostawę nowych wagonów Flexity dla Berlina. Będą one posiadały 100% niskiej podłogi, a dostawy rozpoczną się w 2008 roku. Zastąpią one eksploatowane obecnie Tatry. Wagony będą dostarczano w dwóch wersjach długościowych oraz jako jedno lub dwukierunkowe. Jeżeli sprawdzą się w ruchu przewidywany jest zakup łącznie 206 nowych tramwajów. Warto przypomnieć, że rozpoczął się już montaż niskopodłogowych tramwajów Bombardiera dla Krakowa (23 szt.) i Gdańska (3 szt.) Przy ich produkcji mocno współpracuje polska firma –Solaris Bus &Coach, która odpowiada m.in. za końcowy montaż pojazdów w fabryce w podpoznańskim Bolechowie. Jak zaznacza Krzysztof Olszewski, prezes Solarisa, produkcja tramwajów tylko z pozoru jest dla firmy zadaniem nowym. –„Podobny zakres prac wykonujemy przy produkcji trolejbusów”- zaznacza. Tramwaje, które trafią na torowiska Krakowa, to nowoczesne, trzyczłonowe, 26-metrowe modele NGT6-2. Mogą zabrać łącznie 184 pasażerów. W Krakowie eksploatowanych jest obecnie 26 tramwajów typu Flexity Classic z ponad 70% udziałem niskiej podłogi, a w Łodzi 15 tramwajów ze 100% udziału niskiej podłogi typu Flexity Outlook (Cityrunner). Podobne jak w Krakowie zestawy –Bombardier Flexity Classic NGT6-2GD –pojawią się także pod koniec tego roku w Gdańsku.
Bombardier i metro
Wagony metra produkowane przez Bombardier Transportation eksploatowane są m.in. w Berlinie, Bukareszcie, Ghangzhou (Chiny), Helsinkach, Lizbonie, Londynie, Nowym Jorku i Toronto. W tym roku firma otrzymała od Metrorex SA w Rumunii dodatkowy kontrakt na dostarczenie kolejnych sześciu pociągów metra typu Movia. W sumie daje to 36 wagonów Bombardiera, które mają kursować na liniach metra w Bukareszcie. Wartość kontraktu jest szacowana na 33 mln euro. Fundusze na pokrycie nowego zamówienia mają pochodzić częściowo z kasy przewoźnika, a częściowo być pokrywane przez Europejski Bank Inwestycyjny. Podobnie jak w przypadku poprzedniego zamówienia obejmującego 260 wagonów, również w przypadku nowego końcowy montaż będzie się odbywał w kooperacji między Bombardierem, a lokalnym producentem Electroputere, mającym siedzibę w Craiovi położonej 180 km na wschód od Bukaresztu. Dostawa nowych pociągów jest planowana między końcem 2007 a 2008 r..
Kolejne duże zamówienia na wagony metra przyszły z kontynentu azjatyckiego. Bombardier oraz chińscy partnerzy spółki typu joint-venture ogłosili, że otrzymali zamówienie na 192 wagony metra MOVIA od Shanghai Mass Transit Line 7 Development Co. Firma ta jest spółką córką Shanghai Shentong Metro Group Co. Wartość kontraktu jest szacowana na około 150 milionów euro i została skierowana do spółek wchodzących w skład Bombardier Transportation: Changchun Bombardier Railway Vehicles Company Ltd. (CBRC) oraz Bombardier CPC Propulsion System Co. Ltd. (BCP). Udział Bombardiera w tym kontrakcie wynosi 51 milionów euro. Rozpoczęcie dostaw jest planowane na połowę roku 2008, z zakończeniem dostaw w 2009 roku. Pociągi będą obsługiwały 7 linię metra w Szanghaju. Nowe wagony metra będą produkowane w zakładach BCP znajdujących się w Ghangzhou oraz zakładach Vasteras w Szwecji. Jest to kolejny kontrakt Bombardiera na wagony metra, po podpisanym niecałe 6 miesięcy temu kontraktowi na pociągi dla 9 linii metra w Szanghaju zakładającego produkcję 306 wagonów.
Bombardier wygrał także w Chinach kontrakt na dostawę w pełni automatycznego lekkiego metra określanego, często mianem „people mover”dla chińskiego przewoźnika Ghangzhou Metro Corporation (GMC). Wartość kontraktu jest szacowana na 53 mln euro. Czterokilometrowa linia ma zostać otwarta w 2010 r. System ten będzie pierwszy tego typu w Chinach, gdzie pociągi będą prowadzone automatycznie. Technologicznie pociągi będą zbliżone do CX-100, które Bombardier aktualnie montuje w porcie lotniczym w Pekinie. System w Ghangzhou będzie się składał z dwutorowej linii i będzie posiadał 9 przystanków. Z czego na czterech istnieje możliwość przesiadki do linii 1, 3 lub 5 sieci metra w mieście. System zostanie zaprojektowany w Pitsburgu w Pensylwanii (USA), gdzie powstanie również 14 wagonów, natomiast pozostałe komponenty powstaną w Chinach we współpracy z GMC.
Te sukcesy są reketem długoletnich starań, aby zdobyć w Chinach strategicznych partnerów. Podobne działania podjęto również w Rosji, gdzie w I kwartale br. Bombardier Transportation podpisał umowę o współpracy z Transmashholding Russia w zakresie rozwoju układu napędowych w lokomotywach. W efekcie tego porozumienia podpisano kontrakt z głównym rosyjskim operatorem kolejowym RZD na dostawę 806 lokomotyw do 2015 r.