Kongres Rozwoju Kolei: Tabor, bilet, dostępność – Kolej dla pasażera

inforail
29.01.2019 08:19

Wagon z automatami dokawy i przekąsek oraz wydzielone miejsce do podróży z dziećmi? Tak będzie wkażdym pociągu kategorii ekonomicznej – poinformował podczas I Kongresu RozwojuKolei Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Kolej od kilku lat uważnie wsłuchuje się w głos swoichklientów – podkreślali podczas I Kongresu Rozwoju Kolei uczestnicy panelu”Kolej dla pasażera”. Właśnie w odpowiedzi na oczekiwania podróżnych powstałprojekt Wspólny Bilet i udoskonalono Portal Pasażera, a spółki z Grupy PKP byływśród pierwszych sygnatariuszy programu Dostępność+, który zakłada ułatwieniadla osób z ograniczonymi możliwościami przemieszczania się.

Od grudnia ubiegłego roku pasażerowie kolei mogą w dowolnejkasie kolejowej kupić jeden bilet na całą podróż obejmującą kilku przewoźników.Przy Wspólnym Bilecie obowiązuje taryfa degresywna, co oznacza, że im dalej,tym taniej.

„Wprowadzenie Wspólnego Biletu wymagało współpracy wieluśrodowisk – spółek kontrolowanych przez rząd i samorząd. Musieliśmy włożyć dużopracy, żeby wszystkich przekonać, że to wspólne przedsięwzięcie będzie dlakażdego korzystne. Udało się i to pozwala patrzyć z optymizmem w przód” –powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

„Dla pasażera najważniejsze jest to, że może podróżować odstacji A do B, nie myśląc o tym, jakich przewoźników musi wybierać czy jakbędzie najtaniej. To wszystko podpowiada mu system” – podkreślał JanuszMalinowski prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Zachętą do korzystania z kolei ma być też jeszcze przyjaźniejszyw obsłudze Portal Pasażera. „Jest to jedna z najczęściej używanych aplikacji.Przy jej pomocy można nie tylko planować podróż i kupić bilet, lecz równieżobserwować przejazd pociągu na mapie i w czasie rzeczywistym ” – zachwalałMarek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z duchem czasu zmieniają się również same pociągi. „Jeślichodzi o tabor, możemy konkurować z Europą” – zapewniał prezes PKP Intercity. Iwyliczał zalety nowych wagonów Combi: maszyny do sprzedaży kawy i słodyczy,wydzielony przedział do podróży rodzinnych, WiFi, klimatyzacja, swobodnyprzewóz rowerów czy dużych bagaży. „Tak będzie w każdym pociągu kategoriiekonomicznej. Zależy nam na tym, żeby wszystkie nasze pociągi miały określonystandard, żeby pasażer wiedział, czego się może spodziewać” – mówił MarekChraniuk.

Punktualność polskich pociągów jest porównywalna z innymikrajami europejskimi. „Prowadzimy ogromne inwestycje, na torach trwają remontyi przebudowujemy dla pasażerów stacje i przystanki, a mimo to utrzymujemyrozkładowe przejazdy pociągów pasażerskich i możliwość kursowania składówtowarowych m.in. z kruszywem. Trzeba też podkreślić, że w minionym rokuzwiększyła się liczba pociągów” – ocenił wiceprezes PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. Marek Olkiewicz.

Uczestnicy panelu podkreślali, że zmodernizowane dworce sądostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

„Już dziś na dworcach w wielu miejscach są zespoły, któreposługują się językiem migowym, instalowane są pętle indukcyjne dla osóbsłabosłyszących, a dla osób słabowidzących specjalne tablice i pasykomunikacyjne, które ułatwiają poruszanie się. Montujemy windy i pochylnie” –wyliczał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP. „Tam gdzie barieryarchitektoniczne nie zostały jeszcze zlikwidowane, wystarczy jeden telefon –mamy zespoły ludzkie, które pomagają pasażerom korzystać z naszych usług” -zaznaczył.