Konferencja prasowa dyrektora generalnego MÁV
inforail
17.11.2007 18:02
Konferencja prasowa dyrektora generalnego MÁV
Węgierskie koleje MÁV urządziły konferencję prasową na kanwie pobytu dyrektora generalnego MÁV Istvána Heinczingera i prezentowania MÁV na 200 m2-owym obszarze na RailTec w Dortmundzie. Na pytanie niżej podpisanego korespondenta, dyr. Heinczinger przyznał się, że „nigdzie na świecie kolej nie jest rentowna, ale na Węgrzech problem jest przede wszystkim z wysokością dotacji. Bo np. jedynie na wydatki związane z infrastrukturą, w Niemczech kolej otrzymuje od państwa aż 25-krotnie większą sumę niż MÁV, jeżeli weźmie się pod uwagę odpowiednie proporcje!“
Zgromadzeni na konferencji dziennikarze pytali się przede wszystkim o przyszłości linii kolejowych przeznaczonych do likwidacji. Dyr. Heinczinger odmówił odpowiedzi powołując się na porozumienie w tej sprawie z szefem resortu, które w dalszym ciągu prowadzi pertraktacje z zainteresowanymi lokalnymi samorządami.
Natomiast oznajmił, że MÁV rozpoczął ze związkami rozmowy o minimalnych usługach podczas strajku, który odbędzie się w przyszłym tygodniu. Z relacji dzisiejszych dzienników Magyar Nemzet, Magyar Hírlap i Népszabadság wiadomo, że do strajkujących dołączyły się już dwie firmy Volán, i należy spodziewać się dalszych reakcji.
O prywatyzacji MÁV Cargo dyr.Heinczinger powiedział, że firma, której to polecono, jeszcze pracuje nad analizą prac konkursantów i przed upływem obiecanego terminu, MÁV poinformuje prasę o wynikach. Nie ma natomiast jeszcze ważnego rozkładu jazdy na przyszły rok. Powodem tego jest zupełny brak informacji na temat linii przeznaczonych do skasowania, bowiem w sprawie tej decyzję podejmuje resort.
Dyr. Heinczinger potwierdził fakt wydzielenia z łona MÁV kolejnej firmy, będzie to MÁV TrakcióSA, która to firma obsługiwać będzie zapotrzebowania poszczególnych towarzystw kolejowych na lokomotywy i elektrowozy. Na przetarg rozpisany przez MÁV w sprawie zakupu 25 + 25 opcjonalnych dwusystemowych elektrowozów, zgłosiły się trzy firmy: Siemens, Bombardier oraz Alstom. Na zakup pierwszych 25 elektrowozów przeznaczono 10 miliardów forintów.
Mowa była także o budowie dzielnicy rządowej na terenach dworca Nyugati pu. Prawa własnościowe terenów o obszarze 46.812 m2 MÁV przekazał skarbowi państwa za sumę 7,1 miliardów forintów + podatek obrotowy. Do marca 2008 MÁV musi te tereny opróżnić. W związku z tym nastąpi przebudowa torów dworcowych nr.15, 16 i 17. Zostaną one wyprostowane i otrzymają nowy peron. Są to tory podmiejskie.
W interesie poprawienia kondycji finansowych kolei, MÁV zdecydował wyemitować papiery wartościowe, w tej sprawie musi jednak uzyskać zgodę właścicieli: resortów komunikacji i gospodarki oraz finansów. Ponieważ ograniczenia szybkości pociągów produkują wielomiliardowe straty, pierwszoplanowym zadaniem MÁV jest właśnie likwidacja wszelkich takich miejsc. Ważne jest to przede wszystkim w obrębie stołecznej aglomeracji, gdzie na 11 liniach 630 tys. osób dziennie dojeżdża do Budapesztu, a żyje na tych terenach 3,5 milionów ludzi.
Na konferencji prasowej „Węgierski Klub Komunikacyjny“rozdawał swój folder o stołecznej podmiejskiej komunikacji kolejowej, wydany na zamówienie Ministerstwa Ochrony Środowiska, samorządu stołecznego, Węgierskiego Urzędu Kolejowego, firmy MÁV Start SA oraz Stołecznego Związku Komunikacyjnego.
Na okrężnicy kolejowej łączącej linie kolejowe 2, 70, 71, 80 i 120, folder sugeruje zbudowanie czterech stacji i uruchomienie komunikacji pasażerskiej. Oprócz tego na innych liniach proponuje budowę blisko 20 dalszych stacji w interesie dalszego wciągnięcia kolei do obsługi komunikacji miejskiej. Są to wewiększości punkty przesiadkowe na metro, koleje dojazdowe BHÉV, tramwaj czy autobus.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024