Konferencja prasowa dyrektora generalnego MÁV
inforail
17.11.2007 18:02
Konferencja prasowa dyrektora generalnego MÁV
Węgierskie koleje MÁV urządziły konferencję prasową na kanwie pobytu dyrektora generalnego MÁV Istvána Heinczingera i prezentowania MÁV na 200 m2-owym obszarze na RailTec w Dortmundzie. Na pytanie niżej podpisanego korespondenta, dyr. Heinczinger przyznał się, że „nigdzie na świecie kolej nie jest rentowna, ale na Węgrzech problem jest przede wszystkim z wysokością dotacji. Bo np. jedynie na wydatki związane z infrastrukturą, w Niemczech kolej otrzymuje od państwa aż 25-krotnie większą sumę niż MÁV, jeżeli weźmie się pod uwagę odpowiednie proporcje!“
Zgromadzeni na konferencji dziennikarze pytali się przede wszystkim o przyszłości linii kolejowych przeznaczonych do likwidacji. Dyr. Heinczinger odmówił odpowiedzi powołując się na porozumienie w tej sprawie z szefem resortu, które w dalszym ciągu prowadzi pertraktacje z zainteresowanymi lokalnymi samorządami.
Natomiast oznajmił, że MÁV rozpoczął ze związkami rozmowy o minimalnych usługach podczas strajku, który odbędzie się w przyszłym tygodniu. Z relacji dzisiejszych dzienników Magyar Nemzet, Magyar Hírlap i Népszabadság wiadomo, że do strajkujących dołączyły się już dwie firmy Volán, i należy spodziewać się dalszych reakcji.
O prywatyzacji MÁV Cargo dyr.Heinczinger powiedział, że firma, której to polecono, jeszcze pracuje nad analizą prac konkursantów i przed upływem obiecanego terminu, MÁV poinformuje prasę o wynikach. Nie ma natomiast jeszcze ważnego rozkładu jazdy na przyszły rok. Powodem tego jest zupełny brak informacji na temat linii przeznaczonych do skasowania, bowiem w sprawie tej decyzję podejmuje resort.
Dyr. Heinczinger potwierdził fakt wydzielenia z łona MÁV kolejnej firmy, będzie to MÁV TrakcióSA, która to firma obsługiwać będzie zapotrzebowania poszczególnych towarzystw kolejowych na lokomotywy i elektrowozy. Na przetarg rozpisany przez MÁV w sprawie zakupu 25 + 25 opcjonalnych dwusystemowych elektrowozów, zgłosiły się trzy firmy: Siemens, Bombardier oraz Alstom. Na zakup pierwszych 25 elektrowozów przeznaczono 10 miliardów forintów.
Mowa była także o budowie dzielnicy rządowej na terenach dworca Nyugati pu. Prawa własnościowe terenów o obszarze 46.812 m2 MÁV przekazał skarbowi państwa za sumę 7,1 miliardów forintów + podatek obrotowy. Do marca 2008 MÁV musi te tereny opróżnić. W związku z tym nastąpi przebudowa torów dworcowych nr.15, 16 i 17. Zostaną one wyprostowane i otrzymają nowy peron. Są to tory podmiejskie.
W interesie poprawienia kondycji finansowych kolei, MÁV zdecydował wyemitować papiery wartościowe, w tej sprawie musi jednak uzyskać zgodę właścicieli: resortów komunikacji i gospodarki oraz finansów. Ponieważ ograniczenia szybkości pociągów produkują wielomiliardowe straty, pierwszoplanowym zadaniem MÁV jest właśnie likwidacja wszelkich takich miejsc. Ważne jest to przede wszystkim w obrębie stołecznej aglomeracji, gdzie na 11 liniach 630 tys. osób dziennie dojeżdża do Budapesztu, a żyje na tych terenach 3,5 milionów ludzi.
Na konferencji prasowej „Węgierski Klub Komunikacyjny“rozdawał swój folder o stołecznej podmiejskiej komunikacji kolejowej, wydany na zamówienie Ministerstwa Ochrony Środowiska, samorządu stołecznego, Węgierskiego Urzędu Kolejowego, firmy MÁV Start SA oraz Stołecznego Związku Komunikacyjnego.
Na okrężnicy kolejowej łączącej linie kolejowe 2, 70, 71, 80 i 120, folder sugeruje zbudowanie czterech stacji i uruchomienie komunikacji pasażerskiej. Oprócz tego na innych liniach proponuje budowę blisko 20 dalszych stacji w interesie dalszego wciągnięcia kolei do obsługi komunikacji miejskiej. Są to wewiększości punkty przesiadkowe na metro, koleje dojazdowe BHÉV, tramwaj czy autobus.
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Łódź: Są pieniądze na nowe pociagi
07.04.2011
Odszkodowanie za opóźnienie pociągu
07.04.2011
Plany taborowe PKP Cargo
05.04.2011
PiS o kolei
04.04.2011
Zakopane: PiS o prywatyzacji PKL
04.04.2011
Chiny: Luksusowym pociągiem do Tybetu
04.04.2011
Arriva bozi pasażerów … busami
04.04.2011
Mazowieckie Elfy w nowej malaturze
01.04.2011
Koleje Śląskie ruszają… w internecie
01.04.2011
Rosja: Wróci pociąg Moskwa-Paryż
01.04.2011
Śląskie kupuje 9. Elfa
30.03.2011
Stary prawie jak nowy
29.03.2011
Modularwagen
29.03.2011
Poznań: Odwołanie CAF odrzucone
29.03.2011
Więcej z Działu Producenci
Zastal ponownie na rynku kolejowym?
05.04.2011
Poznań: Majątek ZNTK na sprzedaż
08.03.2011
Dwa kolejne zamówienia dla PESY
14.02.2011
Stadler rozbudowuje berliński oddział
14.02.2011
Siemens w sprawie awarii Husarzy
25.01.2011
Garstka informacji wagonowych z FPS
25.01.2011
Wagony i lokomotywy Bombardiera dla DB
18.01.2011
Spalinowe szynobusy Newagu
26.10.2010
Poznań: 15 wniosków o upadłość ZNTK
15.10.2010
Czy pociągi Pendolino wjadą do Polski?
30.09.2010
InnoTrans 2010: Premiera Elfa
28.09.2010
Rafamet: Japończycy zadowoleni
22.09.2010
Rafamet: Maszyny dla serbskich kolei
26.08.2010
Poznań: Referendum w ZNTK
13.08.2010
Poznań: Komu zależy na upadłości ZNTK?
09.08.2010
Poznań: W ZNTK trwają negocjacje
18.07.2010
Bombardier dla kolei szwajcarskich
28.06.2010
Więcej z Działu Infrastruktura
Gdańsk: SKM likwiduje kasy
08.04.2011
Gdańsk: Nowy wariant przebiegu PKM
08.04.2011
Kolej wyremontuje „wąskie gardła”?
04.04.2011
Kraków: Kolejny etap budowy dworca
04.04.2011
Łódź: Załatany dworzec Widzew
04.04.2011
Wrocław: Dworzec będzie żółty?
29.03.2011
Warszawa: Kolej prawie na lotnisku
28.03.2011
PKP sprzedają nieruchomości
25.03.2011
Bydgoszcz: Naprawa urządzeń srk
17.03.2011
Warszawa Stadion bez pociągów
16.03.2011
Poznań: Można budować dworzec
11.03.2011
350 km/h po linii
08.03.2011