Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Konferencja prasowa dyrektora generalnego MÁV

inforail
17.11.2007 18:02
Węgierskie koleje MÁV urządziły konferencję prasową na kanwie pobytu dyrektora generalnego MÁV Istvána Heinczingera i prezentowania MÁV na 200 m2-owym obszarze na RailTec w Dortmundzie. Na pytanie niżej podpisanego korespondenta, dyr. Heinczinger przyznał się, że „nigdzie na świecie kolej nie jest rentowna, ale na Węgrzech problem jest przede wszystkim z wysokością dotacji. Bo np. jedynie na wydatki związane z infrastrukturą, w  Niemczech kolej otrzymuje od państwa aż 25-krotnie większą sumę niż MÁV, jeżeli weźmie się pod uwagę odpowiednie proporcje!“
Pociągi MAV. Fot. R. von Bagratuni
Zgromadzeni na konferencji dziennikarze pytali się przede wszystkim o przyszłości linii kolejowych przeznaczonych do likwidacji. Dyr. Heinczinger odmówił odpowiedzi powołując się na porozumienie w tej sprawie z szefem resortu, które w dalszym ciągu prowadzi pertraktacje z zainteresowanymi lokalnymi samorządami.
Natomiast oznajmił, że MÁV rozpoczął ze związkami rozmowy o minimalnych usługach podczas strajku, który odbędzie się w przyszłym tygodniu. Z relacji dzisiejszych dzienników Magyar Nemzet, Magyar Hírlap i Népszabadság wiadomo, że do strajkujących dołączyły się już dwie firmy Volán, i należy spodziewać się dalszych reakcji.
O prywatyzacji MÁV Cargo dyr.Heinczinger powiedział, że firma, której to polecono, jeszcze pracuje nad analizą prac konkursantów i przed upływem obiecanego terminu, MÁV poinformuje prasę o wynikach. Nie ma natomiast jeszcze ważnego rozkładu jazdy na przyszły rok. Powodem tego jest zupełny brak informacji na temat linii przeznaczonych do skasowania, bowiem w sprawie tej decyzję podejmuje resort.
Lokomotywa V63 z pociągiem pasażerskim. Fot. R. von Bagratuni
Dyr. Heinczinger potwierdził fakt wydzielenia z łona MÁV kolejnej firmy, będzie to MÁV TrakcióSA, która to firma obsługiwać będzie zapotrzebowania poszczególnych towarzystw kolejowych na lokomotywy i elektrowozy. Na przetarg rozpisany przez MÁV w sprawie zakupu 25 + 25 opcjonalnych dwusystemowych elektrowozów, zgłosiły się trzy firmy: Siemens, Bombardier oraz Alstom. Na zakup pierwszych 25 elektrowozów przeznaczono 10 miliardów forintów.
Mowa była także o budowie dzielnicy rządowej na terenach dworca Nyugati pu. Prawa własnościowe terenów o obszarze 46.812 m2 MÁV przekazał skarbowi państwa za sumę 7,1 miliardów forintów + podatek obrotowy. Do marca 2008 MÁV musi te tereny opróżnić. W związku z tym nastąpi przebudowa torów dworcowych nr.15, 16 i 17. Zostaną one wyprostowane i otrzymają nowy peron. Są to tory podmiejskie.
Elektryczny zespół trakcyjny należący do MAV. Fot. R. von Bagratuni
 
W interesie poprawienia kondycji finansowych kolei, MÁV zdecydował wyemitować papiery wartościowe, w tej sprawie musi jednak uzyskać zgodę właścicieli: resortów komunikacji i gospodarki oraz finansów. Ponieważ ograniczenia szybkości pociągów produkują wielomiliardowe straty, pierwszoplanowym zadaniem MÁV jest właśnie likwidacja wszelkich takich miejsc. Ważne jest to przede wszystkim w obrębie stołecznej aglomeracji, gdzie na 11 liniach 630 tys. osób dziennie dojeżdża do Budapesztu, a żyje na tych terenach 3,5 milionów ludzi.
Na konferencji prasowej „Węgierski Klub Komunikacyjny“rozdawał swój folder o stołecznej podmiejskiej komunikacji kolejowej, wydany na zamówienie Ministerstwa Ochrony Środowiska, samorządu stołecznego, Węgierskiego Urzędu Kolejowego, firmy MÁV Start SA oraz Stołecznego Związku Komunikacyjnego.
Na okrężnicy kolejowej łączącej linie kolejowe 2, 70, 71, 80 i 120, folder sugeruje zbudowanie czterech stacji i uruchomienie komunikacji pasażerskiej. Oprócz tego na innych liniach proponuje budowę blisko 20 dalszych stacji w interesie dalszego wciągnięcia kolei do obsługi komunikacji miejskiej. Są to wewiększości punkty przesiadkowe na metro, koleje dojazdowe BHÉV, tramwaj czy autobus.