Koncepcja linii kolejowych do CPK już zatwierdzona
W piątek zatwierdzonoprzebieg linii kolejowych, dzięki którym pasażerowie z całej Polski będą mieliłatwiejszy dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował PAPpełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że ok. 1300 km nowych liniikolejowych przyczyni się m.in. do rozwoju kolei.
„Na dzisiejszym posiedzeniu Komitet SterującyKomponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zatwierdził przebieglinii obsługujących podstawowe relacje składające się na krajowy system przewozówpasażerskich budowany w oparciu o węzeł komunikacyjny Centralnego PortuKomunikacyjnego” – powiedział Wild, który jednocześnie jest przewodniczącymKomitetu Sterującego.
W skład Komitetu wchodzą m.in. minister inwestycji i rozwojuJerzy Kwieciński, minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz,wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, a także prezes PKP KrzysztofMamiński.
„Zatwierdzenie nowych linii to przełomowa decyzja dlarozwoju sieci kolejowej w Polsce i następny krok w kierunku budowy CentralnegoPortu Komunikacyjnego” – powiedział Wild. Dodał, że ponad 1300 km nowychlinii stanowić będzie potężny impuls rozwojowy dla polskich kolei i pozytywniewpłynie kondycję rodzimego przemysłu: wykonawców, dostawców oraz producentów infrastrukturyi taboru.
Jak przekazał, zatwierdzone relacje to: Warszawa – Olsztyn,Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (RailBaltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne(Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa –Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz– Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź –Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock– Włocławek – Bydgoszcz -Koszalin/Kołobrzeg, CPK – Radom – Rzeszów oraz CPK –Gdańsk.
Wild zazanaczył, że kompletna sieć kolejowa powstanie wPolsce wówczas, gdy istniejący układ uzupełni się o ponad 20 nowych odcinkówjedno i dwutorowych linii kolejowych.
„Horyzont czasowy prac inwestycyjnych sięga 2030 roku.Dzięki planowanej przebudowie sieci radykalnemu skróceniu ulegnie czas podróżypo Polsce. Podróż z Gdańska do Krakowa przez węzeł komunikacyjny CPK zajmieokoło 3 godzin. Obecnie podróż ta zajmuje 5 godzin 16 minut” – wyjaśnił.
Pełnomocnik tłumaczy, że korzyści z inwestycji odczująrównież pasażerowie korzystający z połączeń regionalnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„I tak na przykład czas przejazdu ze Stalowej Woli doRzeszowa skróci się z obecnej jednej godziny 52 minut do niecałych 30 minut, aw przypadku podróży Lublin – Zamość z dwóch godzin 16 minut do około 45minut” – mówi.
Pełnomocnik wskazuje, że system oparty na węźlekomunikacyjnym CPK umożliwi połączenie wszystkich regionów Polski z co najwyżejjedną przesiadką.
Wild przekazał, że zatwierdzone inwestycje finansowane będąze środków Unii Europejskiej przeznaczanych w nowej perspektywie finansowejUnii Europejskiej na transport kolejowy.
„Inwestycje w węzeł kolejowy CPK oraz linie Warszawa –CPK – Łódź – Wrocław oraz linia Łódź – Poznań znalazły się w projekcie nowegorozporządzenia UE dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (tzw. Conecting EuropeFacility”) – mówił Wild. Dodał, że Centralny Port Komunikacyjny to równieżimpuls i powód do pozyskiwania oraz zastosowania nowoczesnych technologiiwspierających rozwój gospodarczy Polski.
„