Koncepcja kolei metropolitalnej na obwodnicy GOP będzie teraz analizowana

inforail
09.11.2017 08:23

Przygotowaną przezKoleje Śląskie koncepcję uruchomienia przewozów pasażerskich na tzw. kolejowejobwodnicy GOP – infrastrukturze wykorzystywanej dziś do przewozów towarowych –przeanalizuje biuro ds. planowania przestrzennego tamtejszego urzędumarszałkowskiego.

Poinformował o tym podczas środowej konferencji prasowej wKatowicach członek zarządu woj. śląskiego Henryk Mercik (RAŚ). Prezes KoleiŚląskich Wojciech Dinges przedstawił założenia rozwoju Kolei Metropolitalnej –w dalszej perspektywie opartej też o kolejową obwodnicę GOP.

Mercik akcentował, że dobre planowanie przestrzenne itransport (z koleją jako jego podstawą) to dwa fundamenty, na których „możnabudować dobry rozwój”. „Te dwa fundamenty w dużej mierze są w rękach samorząduwojewódzkiego” – zaznaczył.

„Chcemy przedstawić rozwiązania możliwe do realizacji namiejscu, nie czekając na wielkie pieniądze ze stolicy, na jakieś nowerozwiązania prawne. Nie fantazjując, możemy wiele osiągnąć wykorzystując naszpotencjał” – mówił Mercik. „Nie musimy dyskutować, co wyburzać – mamy liniekolejowe i przestrzeń do transportu” – akcentował Dinges.

Członek zarządu województwa przypomniał, że woj. śląskie mastosunkowo świeży plan zagospodarowania, w oparciu o który swoje dokumentypowinny przygotowywać gminy. Nad swoim planem będzie też wkrótce pracowałametropolia.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej specjalnie dla tego regionu – skupia 41 miast i gmin centralnejczęści woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Mazajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

W kontekście tej dyskusji Koleje Śląskie zorganizowały wostatnich tygodniach dwa przejazdy swoim pociągiem trasą wytyczoną toramiwykorzystywanymi obecnie do przewozów towarowych. Trasa wiodła od Bytomia przezGliwice, Zabrze Makoszowy, Rudę Kochłowice, Katowice Panewniki, KatowiceMuchowiec, Katowice Szopienice, Siemianowice Śląskie i Chorzów Stary doBytomia. W przeszłości na różnych odcinkach tych linii kursowały pociągipasażerskie.

Potencjał linii, wraz z zaproponowanymi przez Koleje Śląskieprzesunięciami przystanków czy tworzeniem węzłów przesiadkowych, ma terazzbadać biuro ds. planowania przestrzennego urzędu marszałkowskiego. Jakzaznaczyła kierująca biurem Katarzyna Łabarzewska, obecnie wypracowywana jestmetodologia analizy; przy marszałku Merciku ma także powstać zespół doradczyds. tego przedsięwzięcia.

Wśród proponowanych rozwiązań Dinges postulował m.in.stosunkowo niekłopotliwe tworzenie nowych przystanków pod kątem aktualnychpotrzeb pasażerów. Jako przykład wskazał np. zastąpienie przystanku ZabrzePółnoc (w rejonie dawnych kopalni) nowym, w rejonie centrum handlowego i dużychosiedli.

Na południowym odcinku linii, w Rudzie Śląskiej, KŚzaproponowały cztery przystanki z centrami przesiadkowymi – w Halembie, Wirku,Bykowinie i Kochłowicach. W Katowicach z kolei przewoźnik uwzględnił m.in.przystanki Eurocentrum (na skrzyżowaniu z główną linią Katowice – Tychy –Bielsko-Biała) czy Brynów (przy realizowanym już przez miasto węźletramwajowo-autobusowym).

Na razie nie wiadomo kiedy gotowa będzie analiza, któraumożliwiłaby umieszczenie kolejowej obwodnicy GOP w wojewódzkim planiezagospodarowania. Mercik zapowiedział w środę, że urząd marszałkowskipoinformuje, kiedy wypracowane narzędzia badawcze pozwolą na oszacowanie tegoterminu. Zadeklarował też, że radni Ruchu Autonomii Śląska po przeanalizowaniukoncepcji będą namawiać do jej wspierania przedstawicieli pozostałych ugrupowańrządzącej regionem koalicji (PO, PSL, SLD).

Mercik i Dinges zapewnili o dobrej współpracy przydotychczasowym tworzeniu koncepcji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółkąPKP PLK.

Należące do samorządu woj. śląskiego Koleje Śląskie na 11liniach przewożą blisko 16 mln pasażerów rocznie. Roczny budżet przewoźnika took. 200 mln zł. Od 2016 r. obowiązuje go 10-letnia umowa na wykonywanieprzewozów – z roczną dotacją do poziomu 140 mln zł. Władze regionu zdecydowałyo takim okresie umowy, by umożliwić długofalowe decyzje inwestycyjne.