Koncar rozpoczął dostawy pociągów dla Kolei Chorwackich; będą kolejne zamówienia

inforail
02.01.2023 14:45

21 grudnia 2022 roku do ruchu zostały wprowadzone pierwsze trzy pociągi elektryczne dla komunikacji miejsko-podmiejskiej wyprodukowane w ramach projektu „Odnowa taboru pasażerskiego HŽ poprzez zakup nowych składów elektrycznych”.


Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych, a szacunkowa łączna jego wartość to 1 293 862 793,99 kun. Kwota dofinansowania z UE to 880 334 477,00 kun.

Ważny projekt



Pociągi będą kursować na trasie Savski Marof – Zagrzeb GK – Dugo Selo. Na pierwszym kursie obecny był wicepremier i minister ds. morza, transportu i infrastruktury Oleg Butković.

Dziś jesteśmy tutaj, aby realizować bardzo ważny projekt współfinansowany z Funduszu Spójności. To pierwsze trzy dostarczone pociągi z zamówienia na 21 składów. W tym projekcie jesteśmy świadkami, jak krajowa firma odniosła sukces, wygrała przetarg publiczny i korzysta z funduszy europejskich. W tym roku 2022 mieliśmy za sobą realizację dużych projektów transportowych, które z powodzeniem prowadzimy. Remonty infrastruktury kolejowej i taboru to kluczowe projekty. Także w przyszłości będziemy w większości ukierunkowani na realizację i remonty infrastruktury kolejowej i zakup nowych pociągów - powiedział minister Oleg Butković.


Łącznie powstanie 11 pociągów miejsko-podmiejskich i 10 pociągów regionalnych, które zapewnią pasażerom większy komfort, większą przepustowość i niezawodność przewozów, a tym samym poprawią konkurencyjność świadczonych przewozów pasażerskich.



Po tych trzech pociągach elektrycznych zostanie oddanych do użytku kolejnych 18. I nie poprzestaniemy na tym. Do 2032 roku planowany jest zakup kolejnych sześćdziesięciu nowych pociągów, dzięki czemu odnowimy cały tabor i podniesiemy jakość i komfort przewozów na najwyższy możliwy poziom. To bardzo komfortowy pociąg, a równolegle z zakupami pociągów prowadzone są inwestycje w infrastrukturę kolejową, a za jakiś czas będziemy mieć nowe pociągi i nowe tory – zaznaczył prezes zarządu HŽPP Željko Ukić.
Kluczowe podsystemy tego pojazdu zostały wyprodukowane i opracowane w spółkach grupy Končar. Wśród nas jest także wielu innych przedstawicieli chorwackiego przemysłu. Należy zauważyć, że 75% ceny sprzedaży tego pociągu pozostaje w Republice Chorwacji. Pociąg zaprojektowano zgodnie z obowiązującymi normami, które są stosowane przy produkcji pojazdów do przewozu osób w Europie. Dla nas ten projekt jest bardzo ważny, angażuje nasze możliwości, umożliwia nowy rozwój – powiedział Prezes Zarządu KONČAR Josip Ninić.


Pociągi osiągają prędkość do 160 km/h. To czteroczłonowe składy niskopodłogowe wyposażone w podjazdy do wsiadania i wysiadania osób na wózkach inwalidzkich oraz miejsca na rowery. Cała strefa pasażerska jest monitorowana. Mają 8 drzwi po każdej stronie pociągu, siedzenia są w większości jednoosobowe, a łączna pojemność to ponad 500 miejsc siedzących i stojących. Oprócz wizualnej i dźwiękowej zapowiedzi stacji i przystanków pasażerowie pociągów mają zapewniony bezpłatny dostęp do internetu. Długość składu to 75 m, możliwe jest łączenie dwóch do trzech pociągów, co zapewnia większą przepustowość.