Komisja Europejska nie zablokuje fuzji Siemensa i Alstomu

inforail
05.02.2019 12:36

Szef KEJean-Claude Juncker zapewnił we wtorek na spotkaniu z przemysłowcami, żekierowana przez niego instytucja nie blokuje bez potrzeby fuzji wielkich firm.

Komentarz ten został wygłoszony przedspodziewaną decyzją dotyczącą połączenia Siemensa i Alstomu.

Fuzja kolejowych części obu koncernów, wwyniku której powstać miałby gigant zatrudniający ponad 60 tys. osób, masprawić, że europejskie przedsiębiorstwo byłoby drugim na świecie producentemtaboru.

Zwolennicy transakcji podkreślają, że pozwoliona nowej korporacji skutecznie konkurować na globalnym rynku, zwłaszcza zchińskim CRRC, największym na świecie wytwórcą pociągów. Komisja Europejska,która bada potencjalny wpływ utworzenia kolosa na sytuację w UE, obawia się, żebędzie on ograniczał konkurencję.

Podczas unijnych dni przemysłu, dorocznejkonferencji przedstawicieli sektora w Brukseli, Juncker zwrócił uwagę, żeKomisja w ciągu blisko 30 lat, od kiedy po raz pierwszy badano fuzję,zatwierdziła ponad 6 tys. umów, a zablokowała mniej niż 30.

„To jest przesłanie dla tych, którzymówią, że Komisja jest złożona ze ślepych, głupich, upartych technokratów. 6tys. porozumień zostało zatwierdzonych, a jedynie 30 zablokowanych. Topokazuje, że wierzymy w konkurencję, tak długo jak jest ona uczciwa dla wszystkich”- podkreślił w swoim przemówieniu przewodniczący Komisji.

Rządy Francji i Niemiec, krajów w którychmieszczą się odpowiednio Alstom i Siemens, mocno lobbują, by Komisja umożliwiłaich połączenie i utworzenie w ten sposób „europejskiego championa”, zdolnegodo rzucenia rękawicy pozaunijnym przedsiębiorstwom z sektora.

Minister finansów Francji Bruno Le Mairemówił pod koniec stycznia, że „nic nie może usprawiedliwić”zablokowania przez Brukselę połączenia. Z kolei szef resortu gospodarki NiemiecPeter Altmaier podkreślał, że rząd w Berlinie chce, żeby fuzja doszła doskutku.

„Międzynarodowy rynek w tym przemyślejest szalenie konkurencyjny – mówił w Altmaier, cytowany przez dziennik”Financial Times”. – Potrzebujemy dużych graczy, potrzebujemy europejskiegochampiona, który będzie mógł sobie poradzić z konkurencją z USA i Chin”.

Komisja wydaje się jednak mieć inne zdanie.Choć oficjalna decyzja jeszcze nie zapadła, z nieoficjalnych przecieków wynika,że unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager zarekomenduje kolegiumkomisarzy podjęcie decyzji blokującej połączenie Siemensa Mobility i Alstomu.Niewykluczone, że zostanie ona ogłoszona już w środę.

„Nigdy nie będziemy uprawiać politykialbo faworyzować kogoś, jeśli chodzi o sprawę zapewnienia równych szans dlawszystkich. To pozwala naszym przedsiębiorcom i innowatorom rozkwitać” -oświadczył Juncker.

Reuters pisze, że sprawa Siemensa i Alstomusprowokowała debatę w KE, której mandat kończy się pod koniec tego roku, czy UEpowinna zrewidować swoje zasady i politykę konkurencji w sposób umożliwiającymeuropejskim przedsiębiorcom konkurowanie na poziomie globalnym.

Siemens i Alstom są światowymi liderami wsektorze transportu kolejowego. Obie firmy mają szerokie portfolio produktów ikonkurują w przetargach na produkcję i dostawę: taboru dużych prędkości, taborutradycyjnego i miejskiego (tramwaje, pociągi metra). Firmy produkują teżsystemy sygnalizacji, które zapewniają kontrolę bezpieczeństwa w sieciachkolejowych.

Planowana transakcja połączyłaby dwóchnajwiększych dostawców taboru kolejowego i rozwiązań sygnalizacyjnych wEuropejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) nie tylko pod względem wielkościpołączonych operacji, ale także pod względem geograficznego zasięgu ichdziałalności.