Kolejowych zapowiedzi w CPK ciąg dalszy. Czekamy na realne działania
Spółka Centralny PortKomunikacyjny planuje do końca roku ogłosić przetargi na studiumtechniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla 560 km z 1 800 km planowanych nowychlinii kolejowych CPK – poinformowała PAP spółka. W Dzienniku Urzędowym UEukazało się ogłoszenie informacyjne w tej sprawie.
Jak poinformowała PAP spółka, gotowe już są pierwszepostępowania w sprawie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dlaponad pół tysiąca kilometrów linii kolejowych dużych prędkości. Ichuruchomienie planowane jest jednocześnie z otwarciem nowego lotniska. Dodano,że w Dzienniku Urzędowym UE ukazało się ogłoszenie informacyjne w tej sprawie.
„Łącznie to ponad 560 km z łącznie 1 800 km planowanychnowych linii kolejowych CPK. Wszystkie postępowania dotyczące studiumtechniczno-ekonomiczno-środowiskowego planujemy ogłosić do końca roku” -powiedział PAP prezes spółki CPK Mikołaj Wild.
Przetargi mają być ogłaszane w listopadzie i grudniu. Jakinformuje CPK, konkretne daty zależą od uzyskania przez spółkę zgódkorporacyjnych w ramach nadzoru właścicielskiego Ministerstwa AktywówPaństwowych.
Według planów w ramach 560 km nowych linii kolejowych przetargimają dotyczyć odcinków: Warszawa Zachodnia–CPK–Łódź (bez odcinka w rejoniewęzła CPK); Łódź–Wrocław; Żarów-Świdnica–Wałbrzych–granica z Czechami;Chybie–Jastrzębie Zdrój–Godów–granica z Czechami; Łętownia–Rzeszów;Ostrołęka–Łomża; Trawniki–Krasnystaw–Zamość, a także węzła kolejowego CPK (wrejonie Portu Solidarność).
„W pierwszej kolejności zamierzamy ogłosić postępowaniena studium dla planowanego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy do Łodzi,który jest kluczowy dla włączenia przyszłego lotniska w system kolejowyRzeczypospolitej. Zakładam, że następne będą przetargi na odcinki: międzyŁodzią i Wrocławiem oraz między Łętownią na Podkarpaciu a Rzeszowem” -powiedział Wild.
Przewidziany termin na wykonanie studiumtechniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla tych odcinków to od 10 do 12 miesięcyod zawarcia umowy. Inwestycje kolejowe, które zostały przez CPK wytypowane doinwentaryzacji i studium, są planowane do realizacji przed końcem 2027 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Lista odcinków do objęcia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowegopokrywa się z tymi, na które spółka CPK od końca sierpnia br. podpisywałakolejne umowy dotyczące inwentaryzacji przyrodniczych. Żeby zaoszczędzić naczasie, oba badania – inwentaryzacje i STEŚ – będą odbywały sięjednocześnie” – przekazała spółka.
Inwestycje kolejowe CPK to prawie 1800 km nowych linii,które mają powstać do końca 2034 r. Na Program Kolejowy CPK składa się 12 traskolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski doWarszawy i CPK.
„Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe to ważnyelement prac planistycznych, które poprzedzają etap projektowania. Naszym celemjest rozpoczęcie pierwszych robot budowlanych przed końcem 2023 r.” -wskazał Wild.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, któryw pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. (PAP)