Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejowy hit! EN57 z Katowic do Gdyni po Węglówce

inforail
28.03.2019 13:10

Urząd TransportuKolejowego przyznał Przewozom Regionalnym otwarty dostęp dla pasażerskichprzewozów kolejowych na trasie Katowice – Gdynia Główna – Katowice.

Kursy mają być realizowane liniami kolejowymi nr 9, 131, 137oraz 202 na okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2024 r., tj. na rocznerozkłady jazdy 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022 i 2022/2023, 2023/2024 oraz2024/2025. Przewozy Regionalne mogą uruchomić 1 parę pociągów na dobę, odponiedziałku do niedzieli.

Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów na następującychstacjach: Katowice, Chorzów Miasto, Bytom, Tarnowskie Góry, Działoszyn, ChorzewSiemkowice, Rusiec Łódzki, Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice,Zduńska Wola, Szadek, Poddębice, Dąbie, Babiak, Inowrocław, Bydgoszcz Główna, LaskowicePomorskie, Pelplin, Tczew, Pruszcz Gdański, Gdańsk Główny, Sopot oraz GdyniaGłówna.

Obsługę mają zapewnić pociągi EN57 ALd oraz EN57 FPS. Dopuszczasię możliwość wykorzystywania innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli PrzewozyRegionalne zagwarantują takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjnei jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznietaboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjneokreślone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.

MinisterstwoInfrastruktury było przeciw

W ocenie Ministra Infrastruktury istnieje ryzyko, żeoferowane przez przewoźnika nowe połączenie kolejowe odbierze znaczną częśćklientów korzystających z dotychczasowych przewozów uruchamianych w ramachumowy o świadczenie usług publicznych, co negatywnie wpłynie na rentownośćprzedmiotowej umowy.

Minister Infrastruktury poinformował że, opisana wyżejsytuacja zagraża równowadze ekonomicznej operatora świadczącego dotychczasusługi publiczne we wnioskowanej relacji oraz może doprowadzić do zakłóceniabieżącego i nieprzerwanego zaspokajania potrzeb przewozowych społeczeństwa tegooperatora. Z załączonych wyliczeń wynika, że proponowane nowe połączenie spowodujespadek przychodów pociągu Hutnik kursującego w ramach umowy o świadczenie usługpublicznych o 9% w jednym roku.

Koleje Śląskie równieżna „nie”

Koleje Śląskie wskazały natomiast, że uruchomienie przezPrzewozy Regionalne nowych przewozów, może skutkować obniżeniem wpływów KoleiŚląskich z biletów, jako przychodów operatora realizującego umowy o świadczenieusług publicznych na rzecz organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Poinformowały,że pomiędzy Spółkami Koleje Śląskie a Przewozy Regionalne zawierana jest coroku Umowa o wzajemnym świadczeniu usług kolejowych. Jej zakres obejmuje usługizawierania umów przewozu osób, zwierząt i rzeczy na rzecz przewoźnika PrzewozyRegionalne i świadczona jest przy wykorzystaniu funkcjonującej sieci sprzedażykas biletowych oraz posiadanych zasobów ludzkich.