Kolejowe wydarzenie roku 2010: Premiera Elfa
inforail
28.12.2010 22:06
Kolejowe wydarzenie roku 2010: Premiera Elfa
Bezapelacyjnym zwycięzcą sondy zorganizowanej przez InfoRail, w którym wybieraliście kolejowe wydarzenie roku 2010, okazał się Elf. To właśnie premierę najnowszego produktu bydgoskiej PESY na berlińskich targach InnoTrans uznaliście za najważniejsze wydarzenie ostatnich 12 miesięcy. Elf zdobył aż 41,4% Waszych głosów. Kolejne miejsce dla Przewozów Regionalnych. Uruchomienie nowej kategorii połączeń –REGIOExpres, jako wydarzenie roku, wskazało 18,1% głosujących. Ostatnie miejsce na podium dla remontu dworca Warszawa Centralna, na który swój głos oddało 11,2% z Was. Na czwartym miejscu niepewna ciągle jeszcze umowa dająca 15 lat monopolu PKP Intercity (10,7% głosów). Piąte miejsce zajęły pociągi 19WE dla warszawskiej SKM (9,8% głosów), szóste nowopowstałe Koleje Śląskie (4,7% głosów), siódme zaś, i to chyba największa niespodzianka naszej sondy, pojazdy 221M Newagu, których premiera odbyła się, podobnie jak Elfów, na berlińskich InnoTrans (4,2% głosów). Wszystkim głosującym dziękujemy za oddanie swojego głosu. Dodajmy, że głosowaliście na subiektywnie przez nas wskazane wydarzenia, rok 2010 obfitował przecież w inne, dla niektórych niemniej ważne tramwajowe wydarzenia.
A teraz pora na przypomnienie kolejowego wydarzenia roku 2010! Oto co InfoRail pisał o nim we wrześniu:
Jednym z najważniejszych, o ile nie najważniejszym, wydarzeniem berlińskich targów InnoTrans z punktu widzenia polskiego rynku kolejowego była prezentacja elektrycznego zespołu trakcyjnego Elf, wyprodukowanego przez bydgoską PESĘ. W prezentacji pociągu, będącej jednocześnie jego światową premierą, udział wzięli m.in. szef PESY –Tomasz Zaboklicki oraz marszałek województwa śląskiego –Bogusław Śmigielski. Obecność tego ostatniego podyktowana była faktem, iż prezentowany w Berlinie pojazd został wyprodukowany właśnie dla województwa śląskiego.
A teraz pora na przypomnienie kolejowego wydarzenia roku 2010! Oto co InfoRail pisał o nim we wrześniu:
Jednym z najważniejszych, o ile nie najważniejszym, wydarzeniem berlińskich targów InnoTrans z punktu widzenia polskiego rynku kolejowego była prezentacja elektrycznego zespołu trakcyjnego Elf, wyprodukowanego przez bydgoską PESĘ. W prezentacji pociągu, będącej jednocześnie jego światową premierą, udział wzięli m.in. szef PESY –Tomasz Zaboklicki oraz marszałek województwa śląskiego –Bogusław Śmigielski. Obecność tego ostatniego podyktowana była faktem, iż prezentowany w Berlinie pojazd został wyprodukowany właśnie dla województwa śląskiego.
Kolej w krajach Europy Zachodniej jest preferowanym środkiem transportu zbiorowego z uwagi na wyższy komfort podróży, spowodowany m.in. gładką i bardziej płynną jazdą niż w przypadku podróży transportem drogowym. Kolej lokalna i regionalna obsługująca krótkie relacje przeżywa na Zachodzie Europy swój drugi rozkwit. Województwo Śląskie również chce umożliwić swoim pasażerom komfortowe codzienne dojazdy do miejsc pracy i nauki, z terenów miejskich i wiejskich w wysokiej klasy pojazdach trakcyjnych –mówił podczas targów Śmigielski.
ELF jest niskopodłogowym, elektrycznym zespołem trakcyjnym wyróżniającym się nie tylko nowoczesnym designem i komfortem podróżowania, ale przede wszystkim najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Pojazd jest przeznaczony i przystosowany do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym, dostosowany do specyfiki infrastruktury kolejowej województwa śląskiego. Ale Elf, według zapewnień producenta, może z powodzeniem obsługiwać także trasy międzyregionalne. Jest to więc pojazd uniwersalny. Pytanie tylko, czy na dłuższych dystansach podróż Elfem będzie wystarczająco komfortowa? PESA nie ma wątpliwości, że tak.
Dwa pierwsze ELFY mają zostać przekazane województwu śląskiemu w październiku tego roku, kolejne dwa w listopadzie, następne dwa pojazdy w grudniu na zakończenie 2010 roku. Pojazdy te będą jeździć w utworzonych przez władze województwa śląskiego Kolejach Śląskich.
Kolejne Elfy pojawią się w Warszawie. Łącznie będzie ich 13. Mają obsługiwać trasę na Okęcie, w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jakie będą Elfy?
W wersji bazowej Elf poruszać się ma z prędkością eksploatacyjną 160 km/h –poinformował producent. Wybrane konfiguracje mogą być jednak dostosowane do prędkości 190 km/h lub 130 km/h dla wersji aglomeracyjnych. Pojazd przystosowany jest do bezstopniowej obsługi peronów o wysokości 550/770 npgs, spełniając wymagania specyfikacji TSI PRM. Istnieje także możliwość zainstalowania dodatkowych stopni ruchomych, które umożliwią obsługę peronów o niższych wysokościach. Elfa można konfigurować w układzie od trzech do ośmiu członów, przy czym w zależności przeznaczenia poszczególne człony będą posiadały od jednej do trzech par drzwi na stronę.
Dane techniczne pociągu Elf dla województwa śląskiego
Szerokość toru
|
1435 mm
|
Długość całkowita
|
75250 mm
|
Szerokość
|
2880 mm
|
Wysokość
|
4280 mm
|
Wysokość podłogi w strefie drzwi od pgs
|
760 mm
|
Miejsca siedzące
|
200
|
Liczba miejsc (ogółem)
|
450 (4 os/m²)
|
V max (eksploatacyjna)
|
160 km/h
|
Miejsca dla niepełnosprawnych
|
2
|
Miejsca na rowery
|
4
|
Moc
|
4x500kW (silniki asynchroniczne)
|
Trakcja wielokrotna
|
Do 3 pojazdów
|
Napięcie prądu w sieci
|
3 kV DC
|
Elfy na eksport?
Pociągami PESY już interesują się zagraniczni przewoźnicy, m.in. z Włoch czy Niemiec. Jak zapewniał Prezes PESY Tomasz Zaboklicki bydgoski producent będzie próbował swoich sił w przetargach ogłaszanych w tych państwach. We Włoszech PESA jest już obecna od jakiegoś czasu. To właśnie w tym kraju kursują prezentowane dwa lata temu w Berlinie spalinowe zespoły trakcyjne Atribo. Pociągi z Bydgoszczy można spotkać także na Ukrainie i na Litwie. InnoTrans mają być początkiem przygody Elfa z zagranicznymi rynkami. Polski produkt wzbudzał zainteresowanie zagranicznych obserwatorów. Jak podkreślił Tomasz Zaboklicki potencjalnym kontrahentom podoba się zewnętrzny wygląd pociągu oraz wystrój jego wnętrza. To dobry prognostyk. Czy po InnoTrans posypią się zamówienia na Elfy. Przekonamy się już wkrótce…
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024