Kolejowe transporty węgla wstrzymały prace przy budowie wiaduktu w Bydgoszczy
Specjalne transporty kolejowe węgla i innych paliw wstrzymały rozbiórkę starego i budowę nowego zachodniego wiaduktu Armii Krajowej w Bydgoszczy.
PKP Polskie Linie Kolejowe wypowiedziały wykonawcy dotychczasowe uzgodnienia - poinformował w piątek inwestor, ZDMiKP.
Wiadukt nad torami
Chodzi o projekt, którego inwestorem jest Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Wiadukty na ul. Armii Krajowej znajdują się nad torami linii kolejowych: Bydgoszcz - Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej. Wcześniej od nowa został wybudowany wschodni wiadukt, a w lipcu zawarto umowę na zburzenie starego i wzniesienie nowego zachodniego wiaduktu.
"Spółka PKP PLK z powodu +specjalnych transportów kolejowych z węglem i paliwami+ wstrzymała pozwolenia na wyłączenia kolejowe, które umożliwiłyby wykonawcy prowadzić roboty rozbiórkowe nad torami. Główne prace rozbiórkowe musiały zostać wstrzymane" - podkreślił rzecznik ZDMiKP Tomasz Okoński.
Przedstawiciel inwestora zwrócił uwagę, że wyłączenia kolejowe to czas pomiędzy przejazdami pociągów, w którym wyłącza się trakcję elektryczną, by umożliwić wykonywanie robót budowlanych. "Z uwagi na intensywny ruch kolejowy takie wyłączenia są możliwe jedynie w nocy. Cofnięcie pozwoleń uniemożliwia wykonawcy kontynuowanie prac rozbiórkowych" - dodał.
Wykonawca, zgodnie z harmonogramem, rozebrał już nawierzchnię na jezdni i chodniku oraz bariery ochronne. Zdemontował betonowe płyty wzmacniające nasypy oraz wykonał rozbiórkę części wiaduktu nad jezdnią pod wiaduktem. Przygotowany był już do rozbiórki obiektu nad linią kolejową.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
ZDMiKP jest zobligowany do końca roku wydać na realizację tej inwestycji kwotę 15 mln zł w celu pozyskania rządowego dofinansowania na budowę nowego wiaduktu. "Wstrzymanie robót uniemożliwia wręcz spełnienie tego warunku. Dlatego również z tego powodu, wspólnie z wykonawcą, pracujemy nad wprowadzeniem zmian w sposobie realizacji i harmonogramie zadania" - zaznaczył rzecznik inwestora.
Wykonawca nadal będzie prowadził roboty przy rozbiórce przyczółków i budowie nowych.
Bydgoski ZDMiKP prowadzi rozmowy z wykonawcą dotyczące wprowadzenia zmian technologicznych umożliwiających otwarcie tzw. frontu robót choćby poza strefą torowiska, co wymaga zaprojektowania i wykonania dodatkowych konstrukcji stabilizujących przęsła podczas rozbiórki. Zarząd będzie również kontynuował rozmowy z PKP PLK w sprawie wyłączenia trakcji elektrycznej pod obiektem.
Wykonawcą inwestycji jest Mostostal Kielce, a jej koszt to prawie 29 mln zł. Zakończenie prac było planowane w połowie przyszłego roku. (PAP)