Kolejowe przejście graniczne w Siemianówce czeka rozbudowa

inforail
07.10.2019 07:10

Szybsza odprawawiększej ilości i rodzajów towarów w bezpieczniejszych warunkach kontroligranicznej nastąpi w efekcie rozbudowy polsko-białoruskiego kolejowegoprzejścia granicznego w Siemianówce.

Wykonawcą prac budowlanych jest konsorcjum firm Dynamik ispółką Tytan Systemy Bezpieczeństwa. Inwestycja ma być gotowa w listopadzie2021 r.

Wartość umowy to ok. 23,7 mln zł. Ponad 22,8 mln zł z tegostanowi dotacja z UE z programu współpracy transgranicznejPolska-Białoruś-Ukraina 2014-2020, reszta to środki krajowe – poinformowałurząd wojewódzki w Białymstoku. Współpartnerem projektu jest też stronabiałoruska – Państwowy Komitet Ceł Republiki Białoruś w Mińsku.

Paszkowski powiedział, że rozbudowa kolejowego przejścia wSiemianówce (jest tu tor szeroki i normalny) ma być impulsem do rozwojuwspółpracy przygranicznej, wymiany towarowej, wzrostu gospodarczego. Dodał, żeruch na tym przejściu w ostatnich latach bardzo się rozwija i chodzi o to, byrozwijał się dalej. Zaznaczył, że wokół Siemianówki inwestycje w rewitalizacjelinii prowadzi także PKP PLK.

„Myślimy, że to przejście ma dużą przyszłość” -powiedział PAP wojewoda Paszkowski i dodał, że inwestycja to wyjście na przeciwrosnącym potrzebom tego miejsca i firm. „Z tego wpływy ma Skarb Państwa, ztego będą korzystały samorządy, z tego będą korzystali polscy i zagraniczniprzedsiębiorcy” – zaznaczył wojewoda.

Wojewoda podkreślił, że główny cel realizowanej inwestycji wSiemianówce to szybszy przepływ towarów, stworzenie możliwości do odprawynowych rodzajów towarów oraz warunków do bezpiecznych kontroli. Zaznaczył, żeprzez Siemianówkę przewożone są takie przede wszystkim paliwa, surowceenergetyczne. Dodał, że chodzi też o wsparcie okolicznych rozwijających sięfirm i terminali.

Dyrektor wydziału infrastruktury Podlaskiego UrzęduWojewódzkiego Ewa Stachowicz poinformowała, że rozbudowa przejścia wSiemianówce jest wśród dziesięciu strategicznych projektów tego typurealizowanych w kraju. W jego ramach będzie prowadzona dalsza rozbudowaprzejścia w Siemianówce. Powstanie monitoring torów na odcinku ok. 10 km,zbudowane nowe budynki przejścia, lądowisko dla śmigłowców, powstaną rampy rozładunkowe,wagi. Dodała, że dzięki tym inwestycjom służby graniczne, celne, będą mogłypracować sprawniej, będą spełnione wymogi UE i oczekiwania przedsiębiorców.Podała, że niedługo przybędzie też urządzenie RTG do prześwietlania składówpociągów.

Starosta hajnowski Andrzej Skiepko powiedział, że inwestycjew Siemianówce są bardzo ważne dla całego regionu, bo działa tu i rozwija sięcoraz więcej firm, wskazywał, że ważny jest też dobry dojazd do przejścia ipotrzebna jest tam dobra droga wojewódzka i o to apelował.

Zastępca komendanta Podlaskiego Oddziału Straży Granicznejppłk SG Andrzej Stasiulewicz podkreślił, że nowa infrastruktura na przejściu wSiemianówce będzie nowym, dodatkowym narzędziem do ochrony granicy państwa.Mówił, że nie ma elektronicznego monitoringu torów, kontrolują je patrolemobilne SG, a monitoring w całości pozwoli tę trasę zabezpieczyć.

Z danych służb granicznych wynika, że obecnie przez kolejoweprzejście Siemianówka-Świsłocz średnio na dobę przejeżdża około czterech par pociągówtowarowych na linii szerokotorowej i tyle samo na normalnym torze.