Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejowe 25 lat Voith Turbo w Polsce

inforail
04.03.2019 10:58

Firma Voith Turbo majuż 25 lat. W styczniu – podczas jubileuszowej gali – o jej kolejowychpoczątkach i ofercie rozmawialiśmy z Małgorzatą Lewandowską, nowym prezesemfirmy.

InfoRail.pl: Jak to wszystko się zaczęło?

Małgorzata Lewandowska: Działalność rozpoczęliśmy wpaździerniku 1993 roku w 3-osobowym składzie. Wynajęliśmy domek jednorodzinnyna terenie zakładu komunikacyjnego w Piotrkowie Tryb., dysponowaliśmy maleńkimmagazynem. Nasze pierwsze usługi to remonty automatycznych skrzyń biegów DIWA.

Pierwszy rok zakończyliśmy stratą równą wysokości obrotu,dwie niemalże identyczne cyfry, 80 tys. zł – z perspektywy lat, kiedy naszłączny obrót sięgał 200 mln zł, kwota 80 tys. może powodować uśmiech na twarzy,wówczas była dla nas naprawdę istotna.

Przez następnych kilka lat szybko rośliśmy w siłę – takżeosobowo, dlatego w 1998 podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu inwestycji, budowiewłasnej siedziby, obiektu biurowego z zapleczem magazynowo-warsztatowym. W 2000roku przeprowadziliśmy się do Majkowa – do lokalizacji, w której działamy dodziś.

InfoRail.pl: Jakie były kamienie milowe Waszej działalnościw kolejnictwie?

Małgorzata Lewandowska: W zakresie napędów do pojazdówszynowych, początkowe lata działalności Voith w Polsce to ścisła współpraca zZNTK Poznań i Kolzam. W efekcie powstały jedne z pierwszych autobusów szynowych,jakie zaprojektowano i zbudowano w Polsce po II wojnie światowej – wszystkiewyposażone w napędy Voith.

W roku 2000 powstał pierwszy zespół napędowy VoithPowerPack, który został zamontowany w pierwszym spalinowym zespole trakcyjnymzbudowanym przez PESA w Bydgoszczy. Rok2004 i kolejny kamień milowy w naszej współpracy z PESA – pierwszy elektrycznyzespół trakcyjny PESA wyposażony w przekładnie Voith. Dwa lat później powstał pierwszytramwaj PESA wyposażony w przekładnie Voith. W tym samym roku dostarczyliśmy przekładniei sprzęgi automatyczne Voith do pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego firmyNewag.

Dzisiaj obok polskich producentów współpracujemy także zpozostałymi producentami taboru działającymi na naszym rynku. Dostarczamypodzespoły do Stadlera, Alstomu, Solarisa, RVR w Rydze, KVSZ w Kremienczuku naUkrainie.

W ciągu 25 lat działalności dostarczyliśmy łącznie ponad 350szt. zespołów napędowych typu PowerPack wraz z układami chłodzenia, kompletamiprzekładni osiowych i wałami przegubowymi, które są eksploatowane w spalinowychzespołach trakcyjnych w Polsce, Ukrainie, Białorusi, Kazachstanie, we Włoszechi na Litwie (łącznie to ponad 200 szt. pojazdów).

Do tego dochodzi ok. 60 szt. przekładni trakcyjnychhydrodynamicznych i hydromechanicznych w napędach spalinowych zespołówtrakcyjnych poza PowerPackami.

Kolejne liczby świadczące o skali naszej kolejowej działalnościto ok. 2300 szt. różnych przekładni mechanicznych zainstalowanych w spalinowychi elektrycznych zespołach trakcyjnych, tramwajach i lokomotywach oraz ok. 1250szt. sprzęgów czołowych i międzywagonowych wykorzystywanych w elektrycznych ispalinowych zespołach trakcyjnych, a także w wagonach metra.

InfoRail.pl: Voith Turbo nie tylko dostarcza komponenty, aletakże je serwisuje…

Małgorzata Lewandowska:Dokładnie tak. Ostatnie lata to nasza wzmożona aktywność w zakresieremontów. Dostarczone przez nas podzespoły wchodzą w wiek planowanych napraw.Posiadając dobrze wyposażony warsztat , wykwalifikowaną kadrę, dokumentację iwsparcie producenta jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do wykonywaniaremontów.

W ostatnim czasie zakończyliśmy remonty 20 szt Powerpack'ówz pojazdów eksploatowanych w woj. zachodniopomorskim, w końcu 2018 zostaliśmywybrani jako wykonawca remontów układów napędowych pojazdów eksploatowanychprzez Arriva RP.

Na bieżąco remontujemy przekładnie tramwajowe, którespływają do naszego warsztatu z całej Europy Południowo-Wschodniej. Ostatniezamówienia to remonty przekładni z Tramwajów Warszawskich, czy od operatora wInnsbrucku w Austrii.

InfoRail.pl: Jakie macie plany na przyszłość?

Małgorzata Lewandowska: Odpowiedź jest jedna – dalszy rozwój!Chcemy być firmą nowoczesną, efektywną, która mierzy wysoko. Oznacza to, żeprzed nami ciągle dużo pracy, ale nie boimy się jej. Będziemy podejmowaćwyzwania, po to, aby osiągać coraz więcej.