Kolejowa estakada w Gorzowie Wlkp ze znacznym poślizgiem
W czerwcu br. mazostać oddana do użytku zmodernizowana estakada kolejowa w Gorzowie Wlkp.Pierwotnie gruntowny remont zabytkowego obiektu miał zakończyć się jesienią ub.roku, potem ten termin został przesunięty na marzec br., ale i on nie zostaniedotrzymany.
Jak poinformował w czwartek rzecznik PKP Polskich LiniiKolejowych SA Mirosław Siemieniec, wykonawca – konsorcjum, którego liderem jestfirma Intercor, nie zdążyło na czas wykonać prac niezbędnych do przywróceniaruchu na estakadzie.
„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły, że pomimowcześniejszych zapewnień wykonawcy, realny termin przywrócenia ruchu pociągówto czerwiec. Informację taką otrzymali przewoźnicy. Teraz najważniejsze jestdla nas oddanie sprawnej i bezpiecznej estakady do użytku, później jest czas naszczegółowe rozliczenie kontraktu z wykonawcą. Inwestycja jest bardzo ważna dlakolei i dla Gorzowa” – powiedział PAP Siemieniec.
Pierwotnie wykonawca deklarował oddanie estakady do użytkujesienią zeszłego roku. Potem jednak przesunął ten termin na marzec br., gdyżpodczas kolejnych faz remontu zabytkowej estakady budowlańcy natrafiali na”niespodzianki”, których nie można było przewidzieć podczas planowaniainwestycji. Pod koniec zeszłego roku wykonawca zapewnił, że do końca marca 2019r. estakada będzie gotowa do ruchu.
Okazało się jednak, że ten termin również nie zostaniedotrzymany, gdyż nie udało się przygotować bezpiecznego dojścia z dworca naperon czy wykonać tzw. prób obciążeniowych wyremontowanych wiaduktów. Trwatakże układanie ostatniego odcinka torów w rejonie peronów na stacji GorzówWlkp. i montowanie innych elementów torowiska. Siemieniec zaznaczył, że PKP PLKzależy na wykonaniu inwestycji zgodnie z najwyższymi standardami, tak by obiektsłużył przez wiele lat. Sama estakada, choć zabytkowa, będzie miała większąnośność, a tory pozwolą na zwiększenie szybkości pociągów, a do tego dziękizastosowaniu specjalnych mat hałas będzie mniejszy. W związku z przesunięciemterminu oddania estakady do użytku, do czerwca br., tak jak obecnie, pociągibędą dojeżdżać do przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni. Natomiast między tymprzystankiem a stacją główną komunikację nadal będą zapewniały autobusy.
Modernizacja zabytkowej ponad dwukilometrowej estakady, towymagające pod względem inżynierskim i technicznym przedsięwzięcie w centrummiasta. Przebudowa prowadzona jest pod nadzorem konserwatora zabytków. Inwestycjarozpoczęła się w listopadzie 2016 r. Zadanie obejmuje gruntowne przebudowanieestakady z zachowaniem jej historycznego charakteru i nowych standardów obsługipodróżnych. W przyszłości będzie także możliwe dobudowanie na estakadziedrugiego toru oraz założenie trakcji elektrycznej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakres zasadniczych prac objął remont 51 nisz, modernizacjęmostu, pięciu wiaduktów stalowych, murów oporowych i wymianę ok. 3 km toru.Ponadto w ramach inwestycji przebudowano dwa perony na stacji głównej wGorzowie, powstał nowy przystanek Gorzów Wschodni i wiele innych elementówinfrastruktury kolejowej.
Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Poprawastanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I – Modernizacja estakadykolejowej w Gorzowie Wielkopolskim”. Wartość całego projektu wynosi 95 mlnzł netto, z czego ok. 81 mln zł netto stanowi dofinansowanie z UniiEuropejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Gorzowska estakada kolejowa należy do najdłuższych tego typuobiektów w kraju. Powstała w latach 1905–1914. Ma istotne znaczenie dlasprawnej komunikacji kolejowej Tczew – Kostrzyn. Wpisana jest do rejestruzabytków.
„